Recenzie

UnderGround Fly: Between Fiction And Reality. Captive Recordings 2009.

V poradí už tretí album poznaňskej formácie UnderGround Fly sa nachádza tak trochu mimo polohu typickú pre hudobníkov, pohybujúcich sa žánrovo v hmlovine zvanej alternatívny rock. Dvojdiskový set CD a DVD s názvom Between Fiction And Reality fanúšikom „podzemnej muchy“ ponúka záznam ich akustického koncertu, ktorý sa odohral cca pred rokom – 29. januára 2009 v Piwnici Akustycznej Kawon v západopoľskom meste Zielona Góra, ako v poradí pätnásty koncert projektu Kawon Akustycznie, koordinovaného poľským hudbným publicistom a nadšencom Kamilom Sahajom.

Aj keď už je dávno za nami módna vlna živých unplugged nahrávok rockových kapiel, ktorú si pamätáme z 90. rokov, odozva publika hudobníkov nielen v tomto prípade ubezpečuje o príťažlivosti akustických koncertov, na ktorých sa až na dreň odkrýva tá najhlbšia podstata ich muzicírovania. UnderGround Fly v akustickej podobe poslucháčovi presvedčivo pripomenú ich zjavný zmysel pre slovanskú melodiku, personifikovaný v Maverickovom speve a v gitarových motívoch, ktorými k aranžom ich pesničiek prispieva SeeMoon. Akustická poloha bez prítomnosti mohutných zvukových hradieb v tomto prípade odhaľuje i precíznu rytmiku v podaní Ratusza (bicie) a Bossa (basgitara).

Hosťovsky tu kapele na pódiu vypomáha perkusionista a hráč na klávesové nástroje Jar-o, k pestrosti výrazu kapely na tejto nahrávke prispieva tiež vokál Natalie Fiedorczuk, viola Moniky Czarneckej a spev Komorného zboru hudobnej spoločnosti Heryka Wieniawskeho z Poznane.

Základ koncertného setu tvorí osem skladieb z debutového CD s názvom Your Move – Your Choice (2006) a šesť z druhého štúdiového albumu Awakenings (2008), z ktorých originalitou vynikajú najmä úvodná Look At Your Baby, Clumsy Jester, či divoká The Fools Truth. Tento hudobný materiál na rôznych miestach spestrujú citáty známych songov The Doors, Johna Lennona, Michaela Jacksona, Elvisa Presleyho, či Depeche Mode.

UnderGround Fly sú v akustickej podobe zaujímavým úkazom, o to viac sa však treba tešiť na záznam ich živého koncertu s „plnokrvným“ soundom, ktorý zvykne rozpútať skutočnú búrku emócií a úprimného hudboného ošiaľu.

text: Martin Lačný