RozhovoryReportáže

Reportáž z výroby Klubtúry pre RTVS v Stromoradí (+backstage foto a rozhovor)

Road-trip slovenskými hudobnými klubmi v čase pandémie mal svoju zastávku aj v prešovskom Stromoradí. V prvej májovej časti Klubtúry sa predstavili v tomto priestore Chiki liki tu-a, David Kollar a Tomáš Mutina, Raptor Koch, Matúš Buzalka (Green Riggers) a Peter Šima. Večer moderovali Michal Kaščák s Martinom Valihorom. Pred dvoma mesiacmi som mal možnosť zúčastniť sa na výrobe tohto dielu.

Po dlhej dobe to v Stromoradí vyzeralo ako v deň koncertu. Pripravovala sa technika, nastavovali sa svetlá, zvuk aj pódium. Riešili sa aj tie najmenšie detaily. S jedinou, ale zato podstatnou výnimkou. V Sklade hudby, ako sa volá koncertná sála Stromoradia, sa pohybovali celý čas len technici, pracovníci kultúry a účinkujúci. Chýbalo publikum, ktoré by za iných okolností isto vytvorilo povestnú klubovú atmosféru. Aspoň na chvíľu sa ale vrátil hudobný, pracovný ruch do tohto výnimočného priestoru, ktorý momentálne bojuje o prežitie.

Pozrite si fotky z príprav relácie Klubtúra v Stromoradí

Stromoradie Klubtúra
« z 43 »

O silné momenty nebola núdza. Či už počas živých vystúpení hudobníkov alebo záverečnej diskusie o tom, ako pandémia a s ňou súviasiace opatrenia zasiahli do životov účinkujúcich, majiteľov klubu a profesionálov, ktorí boli nútení nájsť si iné povolania, pretože sa aktuálne nemôžu živiť tým, čo majú najradšej. Vzácnym pre nás bolo už len to, že sme sa mohli stretnúť a stráviť spolu niekoľko hodín pri zmysluplnej činnosti, v ktorej sme fakt dobrí. Veľa priestoru sme mali aj na rozhovory mimo kamier.

Všetci sme sa zhodli na tom, že nám v televízii chýba relácia, ktorá by takto pokrývala klubovú scénu. Michal Kaščák oceňuje na Klubtúre, že sa hrá v reálnych kluboch, v každom slovenskom regióne, s reálnymi kapelami, naživo a s predstavením profesií, ktoré tvoria zákulisie kultúry. „Navštívili sme fantastické priestory. V niektorých som bol úplne prvýkrát a z toho celého vidieť, že kluby stoja a padajú na nadšenectve konkrétnych ľudí. Čo by som ešte zdôraznil, pre mňa sú kluby základom hudobnej scény, kde sa dejú veľmi podstatné veci. V kluboch vznikajú a vymieňajú sa komunity, často aj kapely a na to, čo sa deje na klubovej úrovni, nadväzujú napríklad väčšie akcie a festivaly. Neviem ako je to teraz, ale niekedy chodievali po klubových koncertoch vyhľadávači talentov, ktorí neznámym kapelám ponúkali zmluvy na nahrávku a následne turné. Som rád, že sa zdôrazňuje podstata klubov na hudobnej scéne.” Kluby dostanú tento rok svoj priestor aj v programe na trenčianskom letisku počas Pohoda on the Ground. Viac informácií oznámia organizátori neskôr.

Celá hudobná scéna vníma, že aktuálna situácia  môže klubovú scénu poškodiť. Vo svete sa odhaduje, že môžeme prísť celosvetovo o 60-80% hudobných klubov. Niektoré zaniknú úplne alebo ich skúpia veľkí hráči a vzniknú veľké klubové siete. „A to by bola škoda, pretože majitelia klubov poznajú konkrétne mesto, vedia, aká komunita chodí do klubu, rozumejú mu, žijú ním a nie je to pre nich len ďalšia kolonka v nejakej tabuľke,” dodáva Michal Kaščák.

To, čo majitelia klubov budovali na Slovensku posledných 30 rokov je tiež ohrozené. Mnohé kluby sa snažia pomôcť si po vlastnej linke, ako je to v prípade prešovského Stromoradia. Na jeho webe podpor.stromoradie.sk aktuálne beží crowdfundingová kampaň, kde si priaznivci tohto mladého klubu môžu vybrať z viacerých odmien. „Na Slovensku je momentálne viac klubov, ako tomu bolo v minulosti a sú dokonca v mestách, v ktorých neboli,” hovorí Michal Kaščák z vlastnej skúsenosti. „Pred tým sa hrávalo aj v krčmách alebo kulturákoch, ktoré sa ľudia snažili všemožne zútulniť tak, aby pripomínali klub. Teraz máme k dispozícii reálne priestory ako Hangár v Trenčíne, 69tku v Trnave, Hájovňu v Žiline alebo Stromoradie, ktoré je známe za krátky čas na celoslovenskej úrovni. Obstáli by kdekoľvek na svete ako normálne, vážne kluby pripravené pre dobrý zážitok návštevníkov, ale aj kapiel. S dobrým zázemím, dobrým zvukom a hlavne, čo je úplne podstatné, s nadšencami, ktorí ich tvoria. Vidieť, že týmto ľuďom záleží na tom, kto u nich hrá a záleží im na tom, aby sa u nich ľudia, ktorí tam v daný večer prídu, cítili naozaj dobre.”

Martin Valihora potvrdzuje, že mnohé kluby zlepšili v časoch pred pandémiou svoju kondíciu. „Ale to neznamená, že sme pred dvadsiatimi rokmi v kluboch nezažili veľké veci. Klub nemusí byť vždy tip-top na to, aby sa tam odohrávali míľniky vývoja doby alebo neopakovateľné zážitky. Rád spomínam na všetky veci, ktoré sa odohrávali v Bombure (najdlhšie fungujúci klub na Slovensku, pozn. red.) a verím, že také veci sa raz odohrajú aj tu, keď sa vrátime opäť na klubovú scénu. Rád ale spomínam na mnoho klubov.”

Prečítajte si rozhovor s Raptor Koch z tohto večera: Viem, čo cítil Cobain, keď stvoril monštrum Smells like teen spirit

Raptor Koch Stromoradie

Raptor Koch, Klubtúra

K veľkým výzvam bude po tejto pandémii patriť opätovné naštartovanie celého kultúrneho sektora. Preto sa javí ako legitímna otázka, či na podujatia nebude chodiť menej ľudí. „Neviem kam to smeruje, ale myslím si, že ľudia, ktorí sú zavretí doma, tí praví hudobníci, ktorí tvoria na živých hudobných nástrojoch, sa určite potrebujú vrátiť späť. Bubeník, gitarista, basgitarista sa spájajú cez vibrácie a to je iný zvuk, ako keď stláčaš Enter. Verím tomu, že príde renesancia toho, čo priniesli šesťdesiate alebo deväťdesiate roky. Že zažijeme boom, všetci sa budeme tešiť, že môžeme hrať, že to fičí a zažijeme eufóriu novej doby vrátane nových vecí,” dodáva Martin Valihora.

V road-tripe Klubtúra predstavujú Michal Kaščák a Martin Valihora slovenské hudobné kluby a ľudí, bez ktorých by nikdy nemohli fungovať. Veľký priestor dostávajú tiež umelkyne, umelci a kapely. V prvej sérii mapujú tvorcovia 20 klubov v 20 slovenských mestách. Objavili sa úvahy, že by tento jedinečný projekt mohol mať aj pokračovanie. „Tono Šulík, programový riaditeľ RTVS sa vyjadril, že by chcel pokračovať aj na jeseň, čo by bolo pre nás fajn, pretože ostalo veľa nepokrytých priestorov. Existuje veľmi veľa umelcov, umelkýň a kapiel, ktorých sme neobsiahli a hlavne dúfam, že by to mohlo byť už aj s reálnymi návštevníkmi. A to by bolo zase o niečom úplne inom,” spomenul Michal Kaščák počas večera v Stromoradí.

Ak patríte k ročníkom, ktoré ešte zastihli reláciu Ladí Neladí, v Klubtúre nahradili tvorcovia hudobných kritikov za profíkov zo zázemia kultúry, pretože je teraz oveľa dôležitejšie, baviť sa o tom, ako fungujú ľudia, ktorých nevidno na pódiu a ako funguje zázemie kultúry. „To je podľa mňa dôležitejšie ako rozoberať tvorbu kapiel. Muziku nech analyzujú fanúšikovia,” pozýva Michal Kaščák k sledovaniu aktuálnej časti Klubtúry na Dvojke v utorok 4. mája.

Z tohto večera vznikol ešte jeden sólo rozhovor s Matúšom Buzalkom, ktorý založil renomovanú firmu Green Riggers. Ten prinesieme o pár dní ako návratku k tejto relácii a reportáži, pretože si zaslúži samostatný priestor.

Pozrite si trailer k tejto časti: