Iva Bittová priniesla do Košíc mystiku pretkanú improvizáciami!

V Košiciach si udržiavajú vysokú latku pri organizovaní hudobných podujatí aj po roku 2013, kedy sa na mape Európy ocitli ako Hlavné Mesto Kultúry. Priaznivú situáciu pomáhajú udržiavať okrem zaužívanej kultúrnej infraštruktúry aj zanietení organizátori z nezávislých centier, ktorí tak okrem podpory domácej scény taktiež importujú na východ kvalitu Európskych rozmerov. Tabačka Kulturfabrik pre domácich fajnšmekrov priniesla v piatok 28.11. jednu z najvýraznejších postáv českej alternatívnej scény – Ivu Bittovú spolu s uznávanými nórskymi inštrumentálnymi mágmi Kitchen Orchestra.

Výnimočnosť tohto spojenia podčiarkol aj netradičný priestor konania. V útrobách najstaršej sakrálnej stavby, Dominikánskeho kostola, zažili návštevníci silný mysticko-umelecký večer. Krátko po 19- tej hodine ho ovládla severská zostava v zložení : Stale Birkeland na bicích, Nils Henrik Asheim hrou na organ, a Peter Frost Fadnes s altsaxofónom. Svojou experimentálnou improvizáciou pripútali návštevníkov pevne do lavíc. Inšpiráciou sa stali umelcom aj prvky tradičnej rómskej hudby, ktoré objavili počas ich krátkeho pobytu na Východe vďaka projektu Phuerdo Ore. Navštívili dokonca aj rómske osady a nich žijúcich hudobníkov, aby spoločne našli cestu ku kombinácií tradičnej rómskej hudby a súčasných improvizácií vo vážnej hudbe. V úvodnej čisto inštrumentálnej polhodinovke sa útrobami Dominikánskeho kostola nechali fanúšikovia unášať nekonvenčnosťou, fantáziami, a pestrou zmesou zvukov, ktorá sa zdala ako hudobný rébus. Na prvé počutie mali hudobníci spoločné iba priestory. Tie svojou vynikajúcou akustikou dokreslili obrazy zvukových alchymistov. Každý z nich dal do vystúpenia svoj jedinečný pohľad a cit. Mohlo by sa zdať, že vznikajúce zhluky tónov, či melódie sa rodili úplne náhodne v čírej spontánnosti. Východiskom boli aj tu skúsenosti z projektu etnomuzikologičky Jany Belišovej, Phurikane Giľa, v ktorom mali možnosť počas ich návštevy zachytiť nespútanosť ale aj podmanivosť rómskej hudby. Všímavé uši návštevníkov tak v netradičných a ťažko uchopiteľných kompozíciách mohli nájsť niečo známe.

10841499_10203235624666766_2026407959_nSakrálne priestory pozdvihli výkony umelcov na mystickú úroveň. Príchodom samotnej speváčky sa obecenstvo akoby ocitlo na starobylom novopohanskom obrade. Iva Bittová je známa svojim éterickým prejavom, ktorý sa dostáva hlboko pod kožu. Náročné inštrumentálne prevedenia vystriedala konzistentnejšia výpoveď. I keď ani jej slová, zvuky či popevky nemožno zaškatuľkovať, isté je, že im väčšina rozumela. Spontánnosťou a naliehavosťou emócií, ktoré šírila na všetky strany, si našla kľúč ako sa dostať ešte hlbšie pod skelet načúvajúcich hudobných nadšencov. Určite pomohla výborná akustika, ktorú speváčka tiež ocenila. Jemné nasvietenie interiéru dodalo na intimite a tajomnosti. Iva tento zážitok ešte umocnila, keď sa niekoľkokrát prešla počas jej spevu naprieč celým priestorom. Tým ho doslova ovládla. Každému tak bola na chvíľu nablízku. Aj tým, ktorí sediac na improvizovaných stoličkách medzi lavicami neočakávali, že ju zazrú. Speváčka tak spolu severanmi a jej husľovou improvizáciou vytvorila nezabudnuteľný zážitok. (najmä nečakanou blízkosťou) ,,Bola úžasná, jej spev pripomínal staroveké modlitby, spolu s organom to znelo výborne“ prezradil po vystúpenie návštevník Milan z Košíc. Vrcholom večera bola spoločná improvizácia, vytlieskaná stojacim obecenstvom, v ktorej sa Nils Henrik Asheim presunul od organu na miesto pred divákmi, kde so svojou klávesovou dychovou harmonikou skvelo doplnil ostatných muzikantov.

Iva Bittová svojím temperamentom a fragmentami rómskeho jazyka dokreslila celkový dojem z úvodného koncertu projektu Phuerdo Ore. Ten košická Tabačka pripravuje v spolupráci s nórskym centrom Tou Scene. S projektom sa budeme môcť ešte v budúcnosti stretnúť, nakoľko na roky 2015/16 plánujú organizátori prezentovať jeho výslednú podobu formou medzinárodného turné. Košice sa teda určite majú na čo tešiť.

Autor: Martin Laškovský