Skupina Para pridáva druhý koncert v Bratislave a skladbou Vilma vzdáva hold ženám v našej spoločnosti 13 hodín ago
Tehotný Benetin, zavináč s čokoládou a cowgirls zo Žiliny: Korben Dallas prinášajú klip pre časy, ktoré treba iba prežiť
Skupina Billy Barman si do svojho nového videoklipu Víno z Tesca zavolala svojich blízkych, priateľov a kolegov z hudobnej brandže
Speváčka a skladateľka Gigi Ann zverejnila veľmi osobný videoklip k singlu Impulsive Decisions 31.10.2022
Mám rád ten moment prekvapenia, keď dá kapela von album len tak, z ničoho nič, hovorí Viliam Pilarčík z Ceremony of Silence 27.08.2024
Tých, ktorí v 90.rokoch priznali, že majú radi heavy metal, by som zrátal na prstoch jednej ruky, hovorí Oscar Dronjak z HammerFall
Nie všetky tradície sú pre spoločnosť užitočné, hovorí Edmond z Dordeduh, headlinera festivalu Burn Fest Open Air.
Garáž nás prekvapila tým, koľko kvalitných slovenských kapiel ešte nepoznáme, zhodujú sa hudobníčka Shina a Lenka Kuricová z projektu Trenčín 2026 08.08.2024
Headliner typu Metallica by kompletne zmenil atmosféru Dobrého Festivalu ako ju ľudia majú radi, hovorí Miro Tásler
Koncertná mapa Slovenska (3. 10. – 9. 10. 2024): Cyrille Aimée v Blue Note, Barbakan v Bystrici a nový jazzový projekt v Music a Cafe Nitra 4 dni ago
Koncertná mapa Slovenska (19. 9. – 25. 9. 2024): Festival Symbióza o rešpekte a tolerancii aj oficiálna release party novinky Perversity
Koncertná mapa Slovenska (12. 9. – 18. 9. 2024): Začína festival Konvergencie, Dušan Vlk vypredal úvod turné, Trojičný jarmok v Trnave je zrušený kvôli predpovedi počasia
Po večeroch utekala cez okno od rodičov za hudbou a komunitou. Cyrille Aimée teraz príde na Slovensko 12 hodín ago
Zdieľať NovinkyRozhovory František Ringo Čech v rozhovore o hudbe: „Schelinger bol absolútny unikát“ 14.05.2019 Dvojica Jiří Schelinger a František Ringo Čech je vnímaná v rámci českých hardrockových začiatkov za absolútne zásadné tvorivé duo, ktoré značne dopomohlo tomuto žánru dostať sa vo vtedajšom Československu na výslnie. Sledovať ich autorský i žánrový vývoj môžeme okrem iného prostredníctvom aktuálnej reedície albumov Báječní muži / Nemám hlas jako zvon , ktoré vznikli medzi rokmi 1973 a 1975 a mapujú prerod od vtipných bubble-gumových popevkov k omnoho tvrdším a vážnejším hudobným záležitostiam. Práve na toto obdobie a na roky nasledujúce spomína František Ringo Čech v rozhovore pre vydavateľstvo Supraphon. Na albume Báječní muži sa okrem autorských piesní objavujú i tie prevzaté od Black Sabbath, Status Quo či Santanu. Bolo zložité si niečo také v období normalizácie presadiť ? Bola to len otázka taktiky a „švejkovania“. Keď sme boli napríklad na zájazde v Rakúsku, tak sme všetkých tých „Sabatov“ a „Párplov“ vydávali za svoje skladby. Vo vtedajšom Československu sa príliš nerešpektovali žiadne autorské práva a povinnosti voči západným krajinám, tým pádom to nikoho nič nestálo, a my sme vyberali z tých kapiel tie, ktoré sme najviac milovali. Stačilo k nim urobiť český text, pretože v Supraphone i Pantone sa vtedy na schválenie posielali len texty. O hudbu až tak nešlo, báli sa hlavne textov a toho, aby v nich nebola revolta, čo nepripadalo do úvahy. Akonáhle bol schválený text, tak sa už nikto nezaujímal, či sú to pôvodne Deep Purple, Santana alebo ktokoľvek iný. Nebolo to zas až také zložité, ako sa dnes môže zdať… Otázka inšpirácie západnou muzikou teda nebola vôbec na dennom poriadku ? Nie, bolo im to úplne jedno. Dokonca si myslím, že im bolo aj úplne jedno, koľko sa toho predá, pretože to vlastne nebolo nikoho. Supraphone bol štátny a všetko, čo bolo štátne, bolo ľudom jedno. Obdobie vzniku albumov Báječní muži a Nemám hlas ako zvon bolo omnoho viac hudobne prelomové, od humorne až k dadaisticky podaných skladieb k pôsobivým baladám hardrocku. Ako na ne s odstupom spomínate ? Obaja s Jirkom Schelingerom sme mali trochu strach, že až kritika postrehne tú zmenu smerovania, dôjde k určitej nevôli. Vedeli sme, že tá nevôľa nebude od divákov, pretože Schelingerovi zostali verní všetci, vrátane tých, kto kupovali Sim sala bim a podobné veci. Vlastne sme to vtedy vyskúšali. Nemám hlas ako zvon je v podstate dosť nesúrodý album a nikdy sme sa ním veľmi nechválili. To zásadné pre nás prišlo až s Hrrr na ně. To asi súvisí s tým, ako ste sa v období albumov Báječní muži a Nemám hlas ako zvon vyhrali a začali do repertoáru viac a viac prispievať vlastnými vecami… Bolo to tak. V období, kedy sme hrali cudzie veci, sa Jirka naučil skladať, získal inšpiráciu. Práve nedávno som konštatoval, že už sa nehrá na tancovačkách, už nie je nič ako bývali „čaje“. Uvedomte si, že my sme všetkých tých Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath alebo Led Zeppelin hrali napríklad štyrikrát týždenne na plesoch, tancovačkách, v podnikoch, proste na miestach, kam bigbít patrí. Vlastne sme tým častým hraním a opakovaním skúšali, učili sme sa, rástli sme a tú muziku sme skutočne prežívali a zažívali. Boli to hodiny a hodiny a veľmi nás to bavilo. Cigarety, pivo, dym a hluk, žiadne svetlomety, len jedna tristo wattová žiarovka, ktorá sa nad nami hojdala na drôte. Pre poslucháčov vtedy naša hudba, resp. hardrock ako taký, okrem štylizácie, musel byť niečo úplne nové… Áno, preto sme mali taký veľký úspech. Hrali sme s obrovskou chuťou a publikum to ocenilo. Rovnako ako keď sme si kúpili silné červené svetlá a navliekli si k tomu červené košele, to bolo také sugestívne… Čo sa vizuálnej prezentácie týka, aké veľké ste mali možnosti odpozorovať to od zahraničných hviezd žánru? Všetci sme sa o to veľmi zaujímali, mali sme v tom dobrý prehľad. Už trebárs len zo samotných albumov sa dalo čosi odkukať, čo sa týka oblečenia a štylizácie. Obrovská škola bola napríklad, keď sme hrali v Poľsku pred Smokie. Ich pohyb na javisku, vystupovanie – nádhera to pozorovať. Vedeli sme, ako to má vyzerať. Niečo sa dalo zohnať, niečo nie, tak sme si to nechali ušiť. Ale vždy sme kládli najväčší dôraz na autorskú tvorbu. Mať svoj vlastný repertoár bolo absolútne zásadné, ľudia chceli počuť autorské piesne. Ako ste sa dostávali k nosičom svojich obľúbených kapiel alebo hudobným časopisom? Všetko sa dalo zohnať na čiernom trhu, ten fungoval dokonale. Len ste museli vedieť, kedy a kde. Šírilo sa to ústnym podaním. Akonáhle sa k vám dostalo avízo, že v nedeľu od desiatej ráno bude v Horních Počernicích na futbalovom ihrisku burza, vedeli ste, že tam musíte byť. Na takejto burze ste si mohli zaobstarať nosiče a oblečenie. Mohli ste sa obliecť aj ako Rolling Stones. To nebol problém. Akurát ste tam museli byť hneď na začiatku, pretože vždy v zapätí prišlo udanie a o pol dvanástej už prichádzala polícia a všetkých rozohnala. Ak ste to ale stihli, dalo sa kúpiť naozaj všetko, aj keď to nebolo lacné. V tejto súvislosti by som sa chcel zmieniť i o jednej zásadnej osobnosti – pánovi Kopálkovi. Tento pán bol absolútne jedinečný v tom, že dokázal vyrobiť presné kópie Marshallov, a to ako vzhľadom, tak aj kvalitou. Všetci sme tak hrali na „Kopálkových Marshalloch“. Ako zásadné bolo pre vás osobne i hudobne, tj. čo sa ďalšieho smerovania týka, stretnutie s Jiřím Schelingerom a vaša následná spolupráca? Bolo to absolútne kľúčové. Začalo sa to tým, že som sa sťažoval Pavlovi Chrastinovi, že už by som nechcel hrať bubble-gum, že by som chcel hrať proste rock’n’roll. A on na to: „Teraz som práve hovoril s nejakým Schelingerom, ktorý spieva u Šípa a ten mi hovoril presne to isté. Tak ja vás dám dohromady.“ Stretli sme sa vtedy v klube Dynacord, hneď sme si padli do oka a už sme „kuli pikle“. Jediné, čo na začiatku úplne nevyšlo, bolo, že som chcel, aby Jirka robil predskokana Viktorovi Sodomovi. Viktor sa proti tomu ale tvrdo postavil, takže sme sa rozišli a zostali len spolu s Jirkom. Zo začiatku to bolo ťažké, pretože mi usporiadatelia pri dohadovaní koncertov hovorili: „Pán Čech, my by sme vás kúpili, ale veď vy nemáte speváka.“ Až keď napísal Vašek Zahradník Šviháka lázeňskýho a Jirka to zaspieval v televízii v sobotu večer, tak sa to rozbehlo. Hneď ďalší týždeň mi volali usporiadatelia, aby sme s tým Schelingerom prišli… Vlastne to bola len zhoda náhod, ktorá nás tak rýchlo vystrelila hore. Doteraz odo mňa ľudia chcú, aby som zaspieval Šviháka lázeňskýho, je to skvelá pesnička a za veľa jej vďačíme, ja i Jirko. Dá sa povedať, že keby ste nemali po bohu takého speváka, akým bol Schelinger, tak by váš príklon k hardrocku nebol taký rýchly ? Určite, dokiaľ nebol žiaden spevák, tak to nešlo. Na druhú stranu, spevákov s podobným výrazom, aký mal Jirko – ako hovoril boľševik: ‚s nemocným hlasem‘, tu bolo viac. On bol ale tiež skladateľ, čo – ako som si uvedomil, keď zomrel – pre nás malo omnoho väčšiu hodnotu. Dokázal napísať naozaj krásnu muziku a zároveň ju dokonale od interpretovať, v tom bol absolútne unikátny. Jediná osoba, ktorá s ním v tomto mohla súperiť, bola Jana Kratochvílová, výnimočný zjav… Redakciu mojamuzika.sk informovala: Adriána Čahojová Zdieľať
Novinky Skupina Para pridáva druhý koncert v Bratislave a skladbou Vilma vzdáva hold ženám v našej spoločnosti Ženy, ich húževnatosť a sila sa stali inšpiráciou pre vznik nového singlu skupiny Para. Pieseň ... OdRedakcia07.10.2024
Novinky Tehotný Benetin, zavináč s čokoládou a cowgirls zo Žiliny: Korben Dallas prinášajú klip pre časy, ktoré treba iba prežiť „Dnes je taký deň, ktorý treba iba prežiť, aj včera taký bol,“ spieva Korben Dallas ... OdRedakcia03.10.2024
Novinky Skupina Billy Barman si do svojho nového videoklipu Víno z Tesca zavolala svojich blízkych, priateľov a kolegov z hudobnej brandže „Pôjdem tou cestou, ktorou ty sa dáš,“ spieva v jednej zo svojich najosobnejších piesní skupina Billy ... OdRedakcia02.10.2024
Novinky Puding pani Elvisovej naháňajú leto novinkou Ferrari Víkend Skupina Puding pani Elvisovej vydáva ďalší singel z pripravovaného albumu ohláseného na november. Tentokrát kapela ... OdRedakcia25.09.2024
Novinky Lash & Grey predstavujú nový singel z Birdland Studios Lash & Grey zverejnili nový singel Stardust, ktorý vznikal v Birdland Studios a do jeho ... OdRedakcia20.09.2024
Novinky Viktor Ori začína novú kapitolu singlom „Vsetci sme v tom spolu“ Dnes vychádza prvý singel z pripravovaného albumu Viktora Oriho pod názvom Vsetci sme v tom ... OdRedakcia09.09.2024
Skupina Para pridáva druhý koncert v Bratislave a skladbou Vilma vzdáva hold ženám v našej spoločnosti 13 hodín ago
Tehotný Benetin, zavináč s čokoládou a cowgirls zo Žiliny: Korben Dallas prinášajú klip pre časy, ktoré treba iba prežiť
Skupina Billy Barman si do svojho nového videoklipu Víno z Tesca zavolala svojich blízkych, priateľov a kolegov z hudobnej brandže
Speváčka a skladateľka Gigi Ann zverejnila veľmi osobný videoklip k singlu Impulsive Decisions 31.10.2022
Mám rád ten moment prekvapenia, keď dá kapela von album len tak, z ničoho nič, hovorí Viliam Pilarčík z Ceremony of Silence 27.08.2024
Tých, ktorí v 90.rokoch priznali, že majú radi heavy metal, by som zrátal na prstoch jednej ruky, hovorí Oscar Dronjak z HammerFall
Nie všetky tradície sú pre spoločnosť užitočné, hovorí Edmond z Dordeduh, headlinera festivalu Burn Fest Open Air.
Garáž nás prekvapila tým, koľko kvalitných slovenských kapiel ešte nepoznáme, zhodujú sa hudobníčka Shina a Lenka Kuricová z projektu Trenčín 2026 08.08.2024
Headliner typu Metallica by kompletne zmenil atmosféru Dobrého Festivalu ako ju ľudia majú radi, hovorí Miro Tásler
Koncertná mapa Slovenska (3. 10. – 9. 10. 2024): Cyrille Aimée v Blue Note, Barbakan v Bystrici a nový jazzový projekt v Music a Cafe Nitra 4 dni ago
Koncertná mapa Slovenska (19. 9. – 25. 9. 2024): Festival Symbióza o rešpekte a tolerancii aj oficiálna release party novinky Perversity
Koncertná mapa Slovenska (12. 9. – 18. 9. 2024): Začína festival Konvergencie, Dušan Vlk vypredal úvod turné, Trojičný jarmok v Trnave je zrušený kvôli predpovedi počasia
Po večeroch utekala cez okno od rodičov za hudbou a komunitou. Cyrille Aimée teraz príde na Slovensko 12 hodín ago
Po večeroch utekala cez okno od rodičov za hudbou a komunitou. Cyrille Aimée teraz príde na Slovensko
Skupina Para pridáva druhý koncert v Bratislave a skladbou Vilma vzdáva hold ženám v našej spoločnosti
Tehotný Benetin, zavináč s čokoládou a cowgirls zo Žiliny: Korben Dallas prinášajú klip pre časy, ktoré treba iba prežiť
Koncertná mapa Slovenska (3. 10. – 9. 10. 2024): Cyrille Aimée v Blue Note, Barbakan v Bystrici a nový jazzový projekt v Music a Cafe Nitra