Podcast

Na festivale Jazz Prešov sa vždy môžeme oprieť o domácu scénu, hovorí organizátor Peter Adamkovič (PODCAST)

Mesto Prešov už po 31. krát ožije jazzovou atmosférou tradičným festivalom Jazz Prešov. Počas dvoch dní v priestoroch Parku kultúry a oddychu PKO v Prešove odohrá šesť  zoskupení talentovaných muzikantov z rôznych žánrov pohybujúcich sa viac či menej okolo hudobného žánru „jazz“. V našom podcaste Moja Muzika špeciál sa o pripravovanom ročníku festivalu rozprávame s jeho organizátorom Petrom Adamkovičom.

Bolo z čoho vyberať pre tento rok? 

Vyberať je vždy z čoho. Ide o to, na čo máme peniaze. 

Vždy sa môžete ako organizátori oprieť o slovenskú scénu, kde je bohatý výber.

Je, slovenská jazzová scéna je stále bohatšia a bohatšia, takže si myslím,  že je z čoho vyberať a z času na čas sa objaví niekto, kto presiahne slovenskú scénu a dostane sa ďalej. Veľmi radi by smemali aj takých umelcov, ale ako hovorím, je to, bohužiaľ, stále o peniazoch alebo potom o šikovnej dramaturgii, kedy sa snažíme vybrať niečo, čo nie je až tak drahé, ale myslíme si, že by mohlo prešovských poslucháčov a divákov zaujať. 

Ako sa vám skladal tento ročník? 

Poviem pravdu, dosť ťažko. Neviem či to mám stále rozprávať, ale je to ročník, kedy je veľmi málo peňazí, ale to nám dáva ešte väčšie možnosti, pretože sa pozeráme naozaj všade a hľadáme, čo z toho môže zaujať, a čo z toho ľudia poznajú. Tieto otáky si kladieme a snažíme sa na ne hľadať odpovede. Je pravda, že som dramaturgom festivalu, ale nechávam si poradiť aj od mladších kolegov, ktorí mi vedia odporúčiť, v čom sa mladí momentálne pohybujú. 

Alfred Carlsson a Jiří Kotač vydali pred tromi rokmi album Journeys, ktorý sa vyznačuje severskou lyrikou miešanou s moravským a slovenským folklórom. V tomto roku zverejnili dva single z pripravovaného nového albumu, v ktorých pracujú s elektronikou cez efekty a pady. Čo prinesú na tento koncert? 

Presne to, čo hovoríš, pretože toto zoskupenie bude veľmi zaujímavé. Zahrajú bez basy. Budú to bicie, trubka a gitara, čo zdanlivo znie trošku avantgardne, ale práve tomuto by mala pomôcť elektronika a novodobé hudobné trendy, ktoré sa budú vyskytovať v ich hudbe. Trendov v jazzovej muzike, ktorá momentálne prechádza Európou, je viac. Ja by som spomenul človeka, ktorý sa tomu v Prešove venuje a tým je Peci Uher, takže veľmi rád predstavím publiku skôr experimentálnejší pohľad na jazzovú muziku.

Ďalší z účinkujúcich je Radovan Tariška s bratmi Hodekovými a Eugenom Vizvárim. V rámci projektu Modal Trap, čo je ďalšia forma experimentu, keďže de nielen o modálny jazz, ale o muziku založenú na hiphopových beatoch. Dosť netradičné.

Sám som zvedavý koľko tam bude hip hopu, ale vôbec sa tomu nebránim, pretože poznám Rada, Eugena a viem, akí sú muzikanti, a akú hudbu dokážu robiť. Rada som považoval cždy za zástancu akustickej roviny a čakal som, dokedy sa bude brániť novým vplyvom. Časom to prišlo aj naňho, pretože sa nedá robiť niečo opakovane a žiť v bebopovej ére. Rado si to môže dovoliť, pretože je špičkový interpret a saxofonista. Spojil sa s mladou generáciou, kde predovšetkým ide o Dávida (Hodeka, bubeník, pozn.red.), ktorý má myslenie podstatne modernejšie a ja som veľmi rád, že k takémuto spojeniu došlo, a vypočujeme si ich spoločne v Prešove. Všetci muzikanti, ktorí budú hrať, sú pre mňa zárukou dobrej kvality a tak trochu aj atrakcie, pretože som veľmi rád, že ešte v relatívne mladom veku máme možnosť vidieť mladého Árona Hodeka, ktorý je slovenským zázrakom. Vie sa o ňom už aj vo svete, pretože je veľmi šikovný mladý basgitarista. 

Veľmi dobré zastúpenie budú mať aj gitaristi. Samuel Marinčák, ktorého dobrého poznáš z vašej zostavy AMC Trio Plus a Csaba Toth Bagi s Balkan Union. Čo hovoríš na Samuelov sólový debut Reflection of my Soul a prečo sa dostal na pódium Jazz Prešov až teraz?

K Samkovi sa veľmi rád vyjadrím, pretože sa hovorí, že je mladý slovenský gitarista, no treba uviesť, že je tridsaťročný zrelý muž. To isté platí aj v muzikálnej scéne. V mojich očiach je top slovenský gitarista. Je veľmi vyzretý aj ako hudobník, ale aj ako skladateľ. Jeho hudba má z čoho vychádzať a osobne dokonca cítim akési styčné body medzi jeho kompozíciami a kompozíciami jeho otca (Martin Marinčák je kontrabasistom v kapele AMC Trio, pozn. red). Album, ktorý nahral, je pre mňa jeden z najkrajších, pretože to je hudba, ktorá spĺňa vysoké kvalitatívne hodnoty a napriek tomu sa veľmi dobre počúva. Je melodická a dokonca ma zaujala aj kompozične, pretože v sebe obsahuje všetko, čo v hudbe hľadám a som rád, že hrá aj v AMC Trio, ktoré veľmi radi predstavíme aj na festivale. Aktuálnejšie to bolo minulého roku, kedy hral s nami, ale vystúpil v Prešove v rámci One Day Jazz, ktorý organizoval Martin Valihora. Vystúpili v Christianii, čo bol pre mňa jeden veľmi výrazný moment a vtedy som sa rozhodol, že chcem, aby Samo vystúpil s týmto projektom aj na Jazz Prešov. 

Stále mám v sebe taký pocit, že veľmi veľa návštevníkov festivalu Jazz Prešov uvidí jeho koncert premiérovo a ešte má kto objavovať Samuelovu hudbu. 

Určite. Naozaj nehral veľa koncertov v Prešove odkedy vydal svoj debut. Album vyhral divácku cenu Esprit, pretože práve o to ide, aby si hudba našla svojich poslucháčov a to sa Samuelovi podarilo. Dúfajme, že teraz bude môcť zahrať pred veľkým publikom a príde dosť ľudí. 

Aké bude vstúpenie maďarských kolegov Balkan Union, vedených gitaristom Csaba Toth Bagim?

Nemám ho až tak preštudovaného. Toto vystúpenie mi odporučil môj známy, ktorý je manažérom tejto kapely na Slovensku. Pozrel som si zopár ich videí aj z koncertov, no mňa zaujímajú predovšetkým živé vystúpenia. Samozrejme zavážilo aj to, že som videl jeho vystúpenie s Mikeom Sternom, ktorého si pozval na koncert. Snažím sa, aby bol program festivalu vyvážený. Tohto roku som potreboval aj etno hudbu, ktorá sa zaoberá balkánskymi vplyvmi. Hudba je do veľkej miery jazzová, no je motivovaná a ovplyvnená balkánskymi harmóniami. Samotný Csaba je skvelý gitarista aj po technickej a obsahovej stránke. Myslím si, že to bude parádne zavŕšenie prvého večera.

Klavirista Arpi Farkaš príde s Adriánom Harvanom. Už samotné mená vzbudzujú veľké očakávania.

S Arpim som takmer dennodenne a poznáme sa mnoho rokov. Myslím si, že konečne dozrel čas a zaslúži si, aby vystúpil na našom festivale, pretože má za sebou dlhoročnú kariéru. Je východniar aj napriek tomu, že je z Rožňavy a ja veľmi rád dávam priestor východniarskym muzikantom. Jeho parketou je predovšetkým mainstreamový akustický jazz. Pôvodne sme si mysleli, že ho budeme môcť pozvať s jeho etno kapelou, ale bohužiaľ je to veľmi veľká zostava, tým pádom drahší projekt a ak mám pravdu povedať, mysleli sme si, že kvôli financiám okrešeme festiva na dva koncerty za večer, ale nedalo mi to. Oslovil Arpiho, aby v dostupnej cene niečo vymyslel. To, že pozval Adriána Harvana ma veľmi potešilo, pretože sa poznáme roky. Myslím, že Adrián hral na našom festivale v roku 2006 s AMC Triom a sláčikovým kvartetom, ktoré dirigoval, zároveň hral na saxofóne alebo na flaute. Je to predovšetkým hudobník, ktorého si mimoriadne vážim, pretože sa skvele pohybuje nielen v jazze, ale v každej muzike. Okrem toho je skvelý inštrumentalista. On je pôvodne flautista a teda saxofóny sú mu blízke, no dokázal by zahrať aj na trúbku. Je skvelý klavirista a bubeník, čiže je to multitalentovaný človek a multiinštrumentalista. Dokonca má aj indiánske meno – ten, ktorý počuje všetko. Na skúške z divadelného orchestra, kedy burácali trúbky, trombóny, saxofóny, on napriek tomu vedel, že v 148. takte flauta zahrala miesto cis cé.

Som veľmi rád, že bude na festivale aj kapela, ktorá zahrá mainstreamovo-jazzový koncert, pretože takýto koncert nesmie na správnom festivale chýbať.

Vieš si predstaviť záverečnú v zložení Adrián Harvan, Áron Hodek a Samuel Marinčák? 

Veľmi dobre si to viem predstaviť a dúfajme, že to vyjde takto. Ja som koncert Adriána musel presúvať. Pôvodne mali začínať druhí v poradí. Taký je Adrián Harvan muzikant – jeden večer hrá jazz na saxofóne a druhý diriguje operné árie. 

Toto je naozaj skvelý dôkaz toho, že aj na slovenskej scéne dokáže organizátor namiešať do programu mená, ktoré zaujmú. Zároveň ostávate verní tradícii a priestor dostávajú budúci hudobníci.  Svoj koncert odohrajú študenti Základnej umeleckej školy DAMA a Konzervatória Dezidera Kardoša z Prešova. Myslím, že je na mieste povedať, že to nebude školská besiedka, ale profesionálne naštudované vystúpenie talentovaných budúcich muzikantov. 

Snažíme sa. Je to takisto koncert, ktorý sme zaradili z toho dôvodu, ktorý som už spomínal. Neurobili sme to prvýkrát, pretože asi päť rokov dozadu sme vystavali program so ZUŠ, čo vyvolalo pozitívne ohlasy. Rozhodli sme sa, že priestor dáme aj neprofesionálom, resp. začínajúcim hudobníkom, no napriek tomu veľmi talentovaným. Repertoár bude ladený na počúvanie komerčného jazzu. Takmer všade budú speváčky a vokály. 

Viac žien v muzike, poprosíme.

Áno, presne tak. Dievčatá budú spievať a dokonca aj hrať. Chceme poukázať na niekoľko vecí. Napríklad, že sme v Prešove vychovali už niekoľko generácií jazzových muzikantov. Je to o tom, že jazz nemôže robiť každý. Veľa ľudí to vzdá, veľa ľudí sa na to nehodí, no vždy sa nájde niekto, koho to zaujme a niekam sa dostane. Dnes máme niekoľkých, ktorí sú významní inštrumentalisti alebo speváci. Snažíme sa ľudí motivovať a myslím si, že vystúpiť na Jazz Prešov je pre nich veľká motivácia. Na spomínanom konzervatóriu nie je veľa študentov zaujímajúcich sa o jazz, pretože len nedávno otvorili na škole jazzové oddelenie. Sú tam však študenti, ktorí študujú hru na gitaru, kontrabas, basgitaru a ďalšie nástroje. Konzervatoristi budú tiež veľkým prekvapením, pretože sú tam niektorí, ktorí už profesionálne hrajú, aj napriek mladému veku. 

Treba podotknúť, že tréma odoberá veľké percento z ich schopností, preto treba povzbudiť a radšej im zatlieskať, aj keby to náhodou nevyšlo úplne najlepšie. Najviac, čo potrebuje tento festival, je omladiť nielen publikum, ale aj vystupujúcich. Absolútne si však vážim ľudí, ktorí už tridsať rokov chodia pravidelne na náš festival.

Aktuálne beží zbieranie prihlášok do súťaže Nové tváre slovenského jazzu. Čo si myslíš, má zmysel takáto prehliadka? Mali by to skúsiť začínajúci muzikanti a nebáť sa, či na to majú? 

Každý by to mal skúsiť. Musím podotknúť, že úroveň za posledné roky tak stúpla, že tam chodia aj kapely, ktoré fungujú už niekoľko rokov. Dostanú sa tam kapely, ktoré sú na vysokej úrovni a ide tam o to, kto vyhrá a následne hrá pred fundovanou porotou na hlavnom pódiu v Bratislave.

Vystúpenie našich kapiel je predsa len trošku iné, pretože toto nie sú stabilné zostavy, sú zostavené zo študentov rôznych ročníkov. Príde koniec školského roku a niektorí študenti odchádzajú, iní zase prichádzajú, čiže sú to svojím spôsobom obmieňajúce sa kapely. Ide o daný moment a nie sú to roky fungujúcej kapely, preto je niekedy ťažko ich poslať na súťaž do iného mesta, kam príde kapela, ktorá hrá desať rokov. Je iné, keď hrajú a tvoria spolu. 

Aj keď títo študenti, odohrajú svoje vystúpenie a zostanú v zákulisí, budú mať príležitosť stretnúť sa s ľuďmi, ktorí robia hudbu dlhodobo a profesionálne. Niekedy je oveľa dôležitejší rozhovor s profesionálom za pódiom. Aj to môže mladého muzikanta posunúť oveľa viac vpred. 

Zároveň je skvelé, keď sa im podarí zahrať si s profesionálmi na jam session. Spomenul som si na to, že v roku 2017 vystúpili naši študenti na Jam session v Čiernom Orli s muzikantmi americkej kapely Blood Sweet and Tears a jamovali asi dve hodiny. Myslím, že to sú nezabudnuteľné zážitky, kedy si mohli zahrať s muzikantmi, ktorí boli absolútne svetoví. 

Čo si povieš o pár rokov, keď sa pozrieš spätne na plagát z tohto ročníka?

Ťažko teraz povedať, keďže nás to ešte len čaká. Väčšinou si spomeniem na tie koncerty, ktoré mali mimoriadny ohlas. Boli aj koncerty, ktoré mali mimoriadny ohlas a mne sa nepáčili. Avšak, vždy myslím na prešovské publikum a nerobím to kvôli sebe. Je mi veľmi ťažké predpokladať, či to príjmu, ale pevne verím, že festival bude úspešný. Verím, že kapely zahrajú skvelú muziku a ľuďom sa to bude páčiť, to je pre mňa najdôležitejšie. 

Nakoľko bude Jazz Prešov tento rok jazzový? 

Myslím si, že je úplne jazzový. Američania to neriešia, tí majú rock and roll a jazz. Rock and roll je všetko, kde sa spieva, pop aj rock. Všetko, kde je čo i len trošku improvizácie, je jazz. Určite všetko, čo bude na našom festivale, spadá pod termín jazz. 

text a podcast: Edo Kopček
foto: archív AMC Trio

Prečítajte si

Comments are closed.

Viac:Podcast