Podcast

Michal Berezňák: Networking festivalu Sharpe zvyšuje záujem o slovenských hudobníkov v zahraničí

Showcaseový festival Sharpe nie je iba hudobný a spoločenský zážitok, ale je aj vydarenou vzdelávacou platformou. Od svojho začiatku podporuje medzinárodnú spoluprácu a cirkuláciu slovenskej nezávislej hudby. Šiesty ročník sa uskutoční 25. – 27. apríla v Novej Cvernovke, prinesie pestrý hudobný i edukačný zážitok s umelcami a rečníkmi z rôznych častí sveta. O aktuálnom ročníku ropzráva v našom podcaste, z ktorého prinášame aj editovaný prepis, riaditeľ Sharpe festivalu Michal Berezňák.

➡️ Podcast Moja Muzika je súčasťou podcastov Denníka N. Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Čím aktuálne žije organizačný tím?

Aktuálne uzatvárame program hudobnej, ale rovnako aj konferenčnej zložky festivalu. Minulý týždeň sme oznámili predposlednú vlnu hostí a v rámci hudobnej časti viem aktuálne potvrdiť zhruba päťdesiat umelcov. Blížime sa do cieľa prípravnej fázy, keďže už máme takmer hotový line-up, zároveň rezervujeme aj posledné sloty. S kolegyňou Táňou (Lehockou) sme aktuálne uzatvárali i niektoré záverečné náležitosti spojené s konferenciou. Zatiaľ to pôsobí ako ďalší vydarený ročník Sharpe festivalu. Nateraz ešte v tíme pociťujeme eufóriu uvedomujúc si, že stále je dosť času na doladenie záverečných detailov. Máme mimoriadnu radosť ako pozitívne na nás pôsobí nadchádzajúci ročník.

Pociťujete okrem eufórie aj netrpezlivosť či istú dávku rešpektu v súvislosti s organizáciou tak masívneho projektu?

Momentálne sa nachádzame v nábehovej fáze, ako to správne opísať, časového pekla (smiech). V najbližších týždňoch bude náš tím naplno žiť blížiacim sa festivalom. Možno to poznáš, ide o okamihy, keď je tvoje podujatie jednou z hlavných záležitostí v živote organizátora. Zobúdzaš sa a zaspávaš s myšlienkami naň. Ako som už spomínal, zatiaľ sme v pokojnejšej fáze príprav, lebo stále máme čas žiť aj svoje súkromné životy. Do začiatku festivalu ostáva ešte päť týždňov, ale my sa pomaly nastavujeme na čas, keď budeme musieť intenzívne pracovať, aby sme pre návštevníkov zabezpečili plnohodnotný zážitok.

Pre čitateľov upresním, že náš rozhovor pripravujeme na dvore v Novej Cvernovke, kde bude situovaný aj aprílový Sharpe festival. Vyhovujú vám priestory kapacitne a aký očakávate záujem návštevníkov?

Nová Cvernovka má z nášho pohľadu jednu veľkú výhodu. Napriek tomu, že nerobíme najmenší festival, nezaradzuje sa ani medzi veľké. Kapacita Cvernovky je približne tisíc päťsto ľudí, a teda stále máme priestor rozpínať sa. Každý rok sa cieľavedome snažíme odhaliť návštevníkom nové zákutia tohto kultúrneho priestoru, lebo v ponuke má pekné miesta očiam bežného návštevníka často nedostupné. Napríklad, minulý rok sme pridali jedno vydarené klubové pódium, ktoré bolo umiestnené v pivničných priestoroch budovy. Afterparty mala výnimočnú undergroundovú atmosféru s klubovou hudbou, kde hrali dídžeji až do piatej ráno. Medzi návštevníkmi sme známi tým, že nám nikdy nestačí nadviazať na úspech predchádzajúcich ročníkov, ale neustále sa snažíme posúvať limity komfortnej zóny organizátorov a napĺňať očakávania návštevníkov. Aj v nadchádzajúcom ročníku máme pripravené ďalšie špeciálne miesta, rovnako aj novinky, na ktoré sa môžu záujemcovia tešiť.

Na festival Sharpe prijali pozvanie umelci z Poľska, Estónska, Islandu, Nemecka, Libanonu, Veľkej Británie, Belgicka, Rakúska, Írska, Chorvátska, Česka, no i Slovenska. Kde ste hľadali inšpirácie pre zoznam hostí?

Rád by som doplnil, že v programe šiesteho ročníka je aj kapela z Austrálie a USA, môžeme sa preto považovať za celosvetový festival (smiech). Náš fókus rozširujeme postupne mimo Európy. Sharpe si vďaka predchádzajúcim ročníkom vytvoril pozitívne renomé a rezonuje aj v zahraničí, hlásia sa nám preto kapely pôsobiace mimo Európskej únie. Skupiny oslovujeme na základe vyplnených prihlášok, ktoré nám zasielajú. Formulár verejnosti sprístupníme vždy v jeseni a distribuujeme ho cez rôzne kanály, ale rovnako aj prostredníctvom známych, kamarátov i spriaznené organizácie v zahraničí. Musím povedať, že ide o funkčný koncept, lebo každoročne sa nám hlási vyše tisíc projektov, naozaj máme z čoho vyberať.

Michal, buď prosím subjektívny a prezraď našim čitateľom tvoje hudobné preferencie z programu šiesteho ročníka. 

Každému by som odporúčal prísť a precítiť jeho atmosféru ako celok. Na Sharpe sa mi páči, že je kompaktný a počas štyroch minút si návštevník môže pozrieť všetky pódiá danej hudobnej časti. Návštevník si môže odbehnúť z koncertu a vrátiť sa bez toho, aby niečo podstatné zameškal. Ide o koncept, ktorý nie je bežnou súčasťou hudobných festivalov, aspoň tých, čo poznám. Vďaka originálnemu prístupu sa môžeme hrať v rámci slovenských festivalov na niečo špeciálne. Teším sa, že sa nám neprekrývajú ani panely konferenčnej časti. Znamená to, že ak si návštevník kúpi lístok, má reálnu šancu vidieť všetko. 

Ak by som mal povedať konkrétne meno, priznám sa, v zozname mám svojho favorita. Medzi účinkujúcimi je elektronická post punková formácia zo Škótska DOSS. Nerád ich k niekomu prirovnávam, ale majú podobný štýl ako skupina Sleaford mods. Počas koncertu DOSS rezonuje z pódia extrémne živá a surová energia. Hrajú v zložení gitarista, bubeník a rapper, ktorého hudobný prejav osciluje medzi recitovaním, spievaním aj rappom. Ide vôbec o jeden z prvých koncertov skupiny mimo Spojeného kráľovstva. Keď som o kapele rozprával môjmu známemu, ktorý je organizátorom jedného festivalu v Škótsku, bol mimoriadne prekvapený, ako sme sa o nich dozvedeli. Sharpe rezonuje v hudobnej komunite natoľko, že sa nám hlásia aj kapely, o ktorých sme v organizačnom tíme nepočuli, a to je skvelé.

Vyplnenie prihlášky je jediným spôsobom ako sa dostať na zoznam hudobníkov festivalu?

Nie výlučne, ale tipy primárne čerpáme z prijatých formulárov. Niektorých umelcov oslovujeme bez predchádzajúceho zaslania prihlášok. Umelkyne, umelcov a hudobné formácie sa snažíme vidieť vždy najprv naživo, lebo precítiť originálnu chémiu medzi umelcom  a publikom je úplne iný zážitok. Dosť preto cestujeme. 

Slovensko bude mať v programe festivalu mnohopočetné zastúpenie z Poľska. Na Sharpe vystúpia tri skupiny a jeden spevák, bol to zámer upriamiť pozornosť na suseda zo severu?

Zdôraznil by som, že festival vznikol s cieľom vybudovať priestor, kde by sa slovenské skupiny mohli odprezentovať aj v smere do zahraničia. Je preto samozrejmosťou, že polovicu programu môžeme vyskladať z domácich umelkýň a umelcov. Pri výbere zahraničných hostí sa pokúšame dosiahnuť maximálnu pestrosť medzi oslovenými krajinami a hudobnými žánrami. V programe vystúpi tento rok viac Poliakov, lebo ponuka bola skutočne výborná. Keď sme si túto zhodu okolností uvedomili, iniciovali sme komplexnejšiu spoluprácu. Vymyslel sa koncept s ich výraznejším zastúpením v programe a takzvanou „Poľskou recepciou“. Akokoľvek to môže pôsobiť, nebol to náš úmysel.

Čo si máme predstaviť pod označením „Poľská recepcia?

Našim partnerom vytvoríme v programe zhruba hodinový priestor, kde budú môcť odprezentovať svoju aktuálnu domácu hudobnú scénu nielen vystúpením rôznych lokálnych interpretov, ale aj v podobne hovoreného slova. 

Otváracím vystúpením festivalu bude koncert toho najlepšieho, čo ponúka ostrá, súčasná, alternatívna scéna na Slovensku a v Čechách. Ide o koncept Kill Your Rap Idols, kedy na jednom pódiu spoločne vystúpia Fvck_Kvlt, Berlin Manson, Dušan Vlk, Temný Rudo, Paris a Arleta. Kto podnietil vznik originálneho úvodného čísla? 

Suverénne, do projektu sme získali úplnú špičku scény a v organizačnom tíme sa tomu skutočne tešíme. Myšlienka vznikla, keď sme s Patrikom Nagyom (Berlin Manson) cestovali domov z chorvátskeho festivalu Ship. Cesta prebiehala zhruba sedem hodín, tak sme spolu vymýšľali rôzne nápady, čo by sme mohli ešte v živote spraviť. Kill Your Rap Idols bol jedným z nich. Najprv išlo o teoretickú možnosť, neskôr sme si povedali, že to skúsime. Som vďační Paťovi, ktorí postupne oslovil všetkých vymenovaných hudobníkov a hudobníčky. 

Na pódiu plánujeme vytvoriť atmosféru obývačky s barom. Sme si istí, že pre návštevníka bude koncert nevšedným zážitkom, lebo zažijú všetkých menovaných rapperov a rapperky v rámci jedného pódia a slotu. Tí vystúpia so svojimi piesňami, ale budú si vzájomne aj dopomáhať. Dokonca, môžem prezradiť, že jeden track vydaný skupinou Berlin Manson, bude obsahovať všetkých spomínaných umelcov. Verím, že to bude prvé a dúfam, že nie posledné prevedenie ich piesne spolu a naživo. Myslím si, že pôjde o vydarený showcase našej rappovej alternatívnej špičky.

Mal si už možnosť počuť nový album skupiny Berlin Manson?

Áno. V marci mali „listening session“, kde predstavili novinku novinárom a pár kamarátom, medzi ktorých som patril aj ja. Bol to, verte mi, zážitok. Rád by som povedal, že ich debut Poor but sexy je perfektný. Tento koncert však nebude výlučne o hudbe skupiny Berlin Manson, ale určite tam zaznie výber piesní z debutového albumu. Na novinku si prizvali nielen producenta, ale súčasťou nahrávania bol už aj tretí člen zoskupenia Tomáš Tabiš hrajúci na bicie. 

Prezradíš nám ešte niečo k samotnému vystúpeniu Kill Your Rap Idols?

Najlepšie by ti odpovedal sám Paťo Nagy. Moja predstava je prostá, všetci vymenovaní umelci budú na jednom pódiu. Barman ich bude obsluhovať a hudobníci budú súbežne rappovať a podávať si jeden mikrofón. Pravdepodobne to bude čistý, ale úchvatný chaos. Do publika bude vyžarovať nezameniteľná energia. Sám som zvedavý, akým spôsobom vystúpenie Kill Your Rap Idols zapôsobí na diváka, ale ja byť potencionálnym návštevníkom Sharpu, tak neváham, leboide o originálne vystúpenie, ktoré sa teoreticky v budúcnosti nemusí opakovať.

Vyberáte si umelcov aj podľa iných ako hudobných kritérií?

Ako som už uviedol, základom je hudba. Rozhodujeme sa výlučne na základe tvorby a živých vystúpení. Samozrejme, potrebujeme vedieť či sa dokážeme stotožniť s daným umelcom alebo umelkyňou aj hodnotovo. Pokiaľ by svojou tvorbou a vystupovaním porušil našu komfortnú zónu, nevedeli by sme si predstaviť prípadnú spoluprácu. Mám skúsenosť, že väčšinou sa nám páči hudba združujúca ľudí, ktorých by som označil subjektívne za príjemných. Pri výbere umelcov zohľadňujeme viac špecifík, ale snažíme sa vyberať tých, za ktorými si vieme stáť. Zatiaľ to funguje, lebo máme výbornú spätnú väzbu z predchádzajúcich ročníkov. Naša dramaturgia dáva zmysel.

Na Slovensku vyrástla nadaná a početná generácia ženských interpretiek. Silné zastúpenie budú mať aj na festivale, kde vystúpi Blanche, Dasa, Faye, Kriss Krimm, Vanessa Weisz, dídžejka TRANSmisia, Monika Subrtova, či Erika Rein pripravujúca sa na svoju festivalovú premiéru. Spozoroval si narastajúci trend i z pohľadu organizátora hudobného podujatia?

Vedome sa snažíme o rovnocenné zastúpenie oboch pohlaví, ale aj v tomto prípade je prioritou kvalita tvorby. Na Slovensku je výber pomerne jednoduchý, lebo v rámci populárnej hudby stále dominujú speváčky. Keď sme v minulosti zaradili do programu Timeu, Lauru Weng, Tamaru Kramár, oslovili sme ich pre ich kvalitnú hudbu, nie pohlavie. Dokonca, v minulosti sme boli označení v médiách za výrazne ženský festival. Priznám sa, nerobíme to vedome, no je výborné, že nám prirodzená selekcia vychádza v rovnováhe.

V redakcii cítime povinnosť podporovať talenty a každá menovaná je potenciálnou hostkou podcastu Moja Muzika. Ako hodnotíš miesto žien v aktuálnom hudobnom priemysle?

Ženy majú absolútne validné miesto v rámci hudobnej scény, a to nielen na pódiách, ale aj za nimi. Osobne poznám vynikajúce techničky, stage manažérky a produkčné. V súčasnosti by sa mali rodové stereotypy zo spoločnosti úplne odstrániť. Musíme o tejto prizme hovoriť nahlas, lebo žiaľ, ešte stále medzi nami existuje. Príde mi absolútne normálne, že koordinačný tím festivalu Sharpe spolu so mnou tvoria štyri ženy. Hudobný priemysel musí napokon prijať fakt, že ženy sú pre odvetvie rovnako schopné, ako muži. 

Kevin Cole osobne

Predznamenali sme, že neoddeliteľnou súčasťou festivalu je i jeho konferenčná časť. Headlinerom šiesteho ročníka bude Kevin Cole, s ktorým ste spolupracovali už v roku 2020. Program vtedy prebiehal online, keďže išlo o pandemický rok. Bolo náročné presvedčiť tohto hudobníka a dídžeja, aby pricestoval na Slovensko osobne? 

Kevin sa vďaka priateľstvu s mojimi kolegyňami zo Sharpu, Táňou (Lehockou) a Katiou (Thaler), zaujíma o slovenskú hudbu, zároveň ju aj hráva na KEXP. Ako hovoríš, pre pandémiu sme museli jeho debut na Sharpe presunúť do online priestoru, boli sme naďalej odhodlaní, že Kevin raz príde na festival aj osobne. Teraz nastal správny čas, keďže sa postupne stiahol v KEXP do úzadia a reláciu už nebude moderovať každý deň. Sme radi, že prijal naše pozvanie a zavíta na Slovensko. Poznám interpretov, ktorí sa nevedia dočkať, ako priamo Kevinovi odovzdajú svoje vinyly, lebo ich pravidelne hráva. Uvedomujem si, že je headlinerom konferencie, ale musím povedať, že nie je jediným výrazným menom v zozname speakrov. Každý z hostí, ktorých sme pozvali robí na hudobnej scéne kvalitnú robotu. Ďalším výrazným menom bude Michail Stangl, spoluzakladateľ konceptu Boiler room a kurátor CTM Festivalu v Nemecku. V rámci elektronickej scény ide o naozaj neprehliadnuteľné meno. Sme spokojní, že sa nám opäť podarilo vyskladať zoznam ľudí so silným príbehom.

Keď prechádzam zoznam účastníkov v programe vnímam silný južanský fókus, alebo sa mýlim? 

Krajina pôvodu pre nás tiež nie je smerodajným údajom, patrí skôr medzi okolnosti, ktoré sa tvoria samé. Na podobné aspekty prihliadame, až keď program finalizujeme, aby sme zabezpečili rovnomerné zastúpenie krajín v paneli. Prioritne je náš výber zameraný na kvalitu hudby, ktorú robia jednotliví interpreti, inak to nebolo ani so Španielmi. Ako si naznačil, majú silnejšie zastúpenie nielen na konferencii, ale aj počtom kapiel na festivale. Z kvalitatívneho hľadiska sme sa ich nedokázali vzdať aj na úkor narušenia vyváženosti hostí.

Na Slovensko sa vráti aj pravidelný hosť festivalu Sharpe, hudobný publicista Gordon Mason. Naznačil by si poslucháčom, o akých témach by mala byť jeho prednáška?

Máme viac návrhov a sme v procese výberu. Je silným moderátorom, teda okrem faktu, že má vynikajúce komunikačné schopnosti. Pôsobí tiež ako šéfredaktor IQ magazínu. V rámci programu nášho festivalu Gordona využívame ako moderátora, lebo je veľmi sčítaný a hudobne zbehlý a dokáže sa excelentne pripraviť. V minulosti sme jeho skúsenosti využívali primárne na rozhovory, kde diskutoval s ľuďmi zo scény, formou interview jeden na jedného. Priznám sa, zatiaľ nemáme jeho rolu úplne zadefinovanú, ale nepochybujem o tom, že jeho výkon bude výborný.

Si jedným zo zakladateľov festivalu Sharpe, naplnil tvoje pôvodné očakávania?

Úprimne, už ani neviem, aký cieľ sme mali. Jeho vznik sme iniciovali spolu s Alexom Čerevkom, s ktorým sme sa spoznali na už neexistujúcom bratislavskom festivale Waves. Keď činnosť ukončil, povedali sme si, že na Slovensku sa musí zachovať koncept showcaseového festivalu. Založili sme občianske združenie LALA Slovak Music Export a ako jednu z jeho najsilnejších aktivít sme založili festival. Mali sme rôzne predstavy, dokonca, pôvodne sme ho mali usporiadať v inej lokalite, ale nič nám nevyhovovalo. Raz na pive v Novej Cvernovke sme sa o tom rozprávali a už si ani nepamätám, kto presne to navrhol. Mám pocit, že pôvodne išlo o sarkastickú poznámku v štýle: „Kde to máme organizovať, čo to máme robiť tu?“ (smiech). Nasledovalo krátke ticho a náhle sme vyhodnotili, že to nie je zlý nápad. 

Prvý ročník bol koncipovaný komorne. Plánovali sme mať dve pódiá, osloviť pätnástich umelcov a speakrov. Keďže sa nám podarilo potvrdiť veľkého finančného partnera narástli nám krídla. Z pôvodných dvoch, sme mali odrazu šesť pódií, jedno ďalšie open air pódium a tridsaťšesť umelcov. Festival Sharpe sa zväčšoval každým rokom, lebo sme mali stále viac umelcov a umelkýň, ktoré sme chceli prezentovať, zároveň sme chceli naďalej odhaľovať zákutia Novej Cvernovky. Nemali sme v pláne zatvárať pôvodné fungujúce pódiá, teda sme museli expandovať. 

Aktuálny formát je nastavený dobre a momentálne sa rozširovať neplánujeme. Ani v súčasnosti nemám stanovenú presnú a dlhodobú víziu, kam by mal Sharpe smerovať. Som rád, že sa nám festival darí realizovať k spokojnosti návštevníkov odchádzajúcich s dobrým pocitom a zážitkami. Ak nie, nech sa mi pokojne ozvú a my sa pokúsime ich skúsenosť využiť pre zlepšenie nasledujúcich ročníkov. 

Pozitívne recenzie či umiestnenie sa v zozname European Festival Awards v rámci TOP 10 najlepších malých festivalov v Európe naznačujú, že to nerobíme úplne zle. Za úspechom Sharpu stojí celý náš tím, ktorému ďakujem. Je dôležité, že na konci dňa je z ich práce cítiť, že im na celom festivale záleží.

Sieťujete domácu scénu so zahraničím. Profesionáli z celého hudobného sveta to ocenili umiestnením Sharpu v ramci finálovej desiatky najlepších malých festivalov v rámci Európy. Pozitívnou spätnou väzbou je aj odozva zahraničných médií pravidelne reportujúcich a pokrývajúcich festival. Čo to pre vás znamená?

Dopyt zahraničných novinárov mediálne pokrývať Sharpe sa zvyšuje. Je lichotivé, že sa im už nemusíme doprosovať. Naďalej považujem za nevyhnutné rozširovať povedomie o festivale najmä smerom do zahraničia, aby stúpala jeho relevancia najmä v očiach kapiel, ktoré tu následne prejavia záujem vystupovať. Vychádzajúce reportáže vždy zahŕňajú aj konkrétnych interpretov a interpretky, ktoré u nás koncertujú. Podobné citácie môžu následne využiť v prospech pozitívneho marketingu skupiny. Ak magazín ako Under the Radar napíše o nejakej kapele, že išlo o najlepší koncert, ktorý ich reportér videl, je pravdepodobné, že informácia zarezonuje z rezerváciami koncertov formácie v zahraničí. V konečnom dôsledku zvyšuje prítomnosť médií a kritikov hodnotu nielen festivalu, ale i vystupujúcich umelcov.

Vieš si spomenúť na konkrétny príklad, keď sa podarilo vďaka účinkovaniu na vašom festivale zviditeľniť slovenského interpreta niekde v zahraničí?

Ak sa pozrieme na situáciu cez optiku rezervácií slovenských umelcov v zahraničí, na posledných ročníkoch sme mali dramaturgov z festivalu Eurosonic. Teraz sa aj vďaka festivalu každoročne objavujú minimálne dve – tri slovenské kapely v ich zozname vystupujúcich, v minulosti to nebola samozrejmosť. Vďaka Sharpu máme spoluprácu so slovinským festivalom Ment, kde nás zastupovali za posledné dva roky už tri slovenské hudobné formácie. Som presvedčený, že je to aj vďaka nášmu showcasovému festivalu. Bookingoví agenti z celého sveta si tu dokážu naživo vypočuť a overiť, ako kapely fungujú pred publikom. Poznám viac podobných príkladov, ale chcel by som vyzdvihnúť aj záujem slovenských hudobníkov o vystupovanie v zahraničí. Keď komunikujeme s organizátormi podobných festivalov a pýtame sa na záujem slovenských uchádzačov o koncerty v zahraničí, čísla narastajú.

text a podcast: Edo Kopček
mix a master zvuku podcastu: Dušan Papp
foto: archív Michala Berezňáka

Edo Kopček