UG

Stačí, ak ma nadche dobrý nápad, hovorí prešovský muzikant Lukáš Trón

Pri tvorbe vlastnej muziky je určite dôležité aj nadšenie a pozitívna energia. Absolútne týmito vlastnosťami disponuje mladý prešovský muzikant, grafik a metalový nadšenec Lukáš Trón, ktorý toho stihol pomerne dosť za krátky čas na našej metalovej scéne.

 Vypracoval si sa na šikovného muzikanta a tvoj posledný singel s blackovým projektom Merged In Abyss  a následne vydaný album vyzerá skutočne zaujímavo a prepracovane. Má to ťah na bránu, zvukovo je vyvážená produkcia a hlavne by som pochválil tvoj vokál. Skús trocha predstaviť nový materiál, ako ho vnímaš zo svojej pozície?

V prvom rade ti veľmi ďakujem za oslovenie k rozhovoru a za pozitívne slová k Merged in abyss. Povedal by som, že album je vyvrcholením tvorby a úsilia projektu. S basákom Exanimom sme sa snažili prísť s čo najlepším materiálom, akým len bolo možné a dovolíme si tvrdiť, že sa nám to aj podarilo. Sme z albumu nadšení a keďže sa jedná o posledný album MIA, tak je to určite viac než solídna rozlúčka. Obaja sme doň vložil viac než maximum a veríme, že sa bude ľuďom páčiť.

Spomenul si pri ukážke, že sa jedná o poslednú nahrávku MIA. No nemyslím si. Čo keď príde ponuka od zaujímavého vydavateľa, prípadne dostaneš o pár rokov zase silnú inšpiráciu?

Ak sa tak stane, tak budiš. Ale som skôr realista než optimista, takže to je podľa mňa nereálne. Navyše, už dávnejšie som sa rozhodol, že tento projekt ukončím, ale chcel som aby vyšiel ešte jeden posledný album, ktorý by slúžil ako rozlúčka. Vec sa má tak, že už nemám toľko času ako pred rokom, keď som bol ešte študentom a tak si potrebujem stanoviť priority a určiť si, do čoho sa mi ísť oplatí a do čoho nie, resp. čo ma baví viac a čo menej, alebo vôbec. Pri Merged in abyss som uznal za vhodné, ukončiť to pri najlepšom, obzvlášť z toho dôvodu, že už k black metalu nemám až tak blízko ako kedysi a moje srdce teraz smeruje inam a tak nechcem strácať čas niečím, čo ma nebaví. Blackové nápady budem mať stále, toho sa nezbavím, či sa mi to páči alebo nie, ale radšej budem tvoriť hudbu, ktorá ma (momentálne) napĺňa. Takže nevylučujem, že niekedy sa k MIA vrátim, ale pri všetkej úprimnosti dúfam, že nie. Rád by som túto kapelu definitívne uzavrel a išiel ďalej.

Niečo podobné si myslím spomínal aj pri projekte Fragments of Earth a oznámil si jeho koniec. Skutočne si myslím, že to tak momentálne vtedy cítiš, ale potom príde čas s novými nápadmi a novou chuťou tvoriť. Keď sme už pri tom. Aké sú teda tvoje plány práve s FOE?

S FOE je to trochu zložitejšie. Ono pokiaľ si pamätám, tak som koniec projektu nikde neoznámil, takže ide skôr len o takú úvahu a ak mám povedať pravdu, tak u FOE sa to vždy mení závisiac od mojej nálady. Mám nahratého kopec materiálu, z ktorého sa snažím vyberať len to najlepšie a na tom potom ešte makať, ale vždy sa to zastaví na tom, že potrebujem napísať text a neviem, o čom má byť. K tomu tiež potrebujem nájsť správneho speváka/speváčku pre danú skladbu a niekde v tom procese začnem rozmýšlať nad tým, či má vôbec význam, dávať to vonku. FOE má dva plnohodnotné albumy, mal byť aj tretí, ale zaseklo sa to presne na týchto veciach a po čase som prehodnotil, ktoré songy stoja za to, aby som ich vôbec zverejnil a ktoré nie.

Výsledok je ten, že som ponechal z 8 až 10 songov len 2, z toho jeden je už vonku (skladba Always & Forever) a druhý čaká až si poviem, že je čas prestať byť lenivý a doklepnúť ho. Heh, trochu som asi z tejto odpovede porobil guľáš. Proste pointa je tá, že FOE ostane pravdepodobne aktívne, ale budem robiť len singlovky, keďže albumy a EPčka sa pri tomto projekte neoplatia. Sám vieš, že som vo svojich hudobných začiatkoch chrlil kopec vecí, ale teraz už som v štádiu, kedy sa fakt snažím výrazne viac prehodnotiť, čo je dobré a čo nie a nenadchnúť sa pre každý riff. Momentálne mám už vyše rok a pol naplánované a po inštrumentálnej stránke pripravené 4 single, z toho 2 sú prerábky iných skladieb FOE. Minimálne 2 z týchto štyroch vecí by mali byť vonku do konca roka, ale uvidíme.

Snažíš sa postupne doplňovať svoje kapely aj hosťami a to je určite svieže. Pri spolku Sik Salvation to už nadobúda silnú spoluprácu s Martinom Pazderom, ktorý tentoraz ukázal svoj vokál aj v death metalovom duchu. Veľmi podarená záležitosť mimochodom. Chcel by si dostať túto bandu aj na pódia? Viem, že bola takáto úvaha.

Veľká vďaka Dodi, od teba to veľa znamená. Pravdupovediac, Sik Salvation prekvapilo aj mňa aj Martina. Keď sme projekt začali, tak sme nečakali, že sa tak dobre ujme hneď s prvým EP. Boli sme si vedomí, že death metal má na našej scéne zo všetkých odnoží metalu najväčšiu základňu, ale fakt nás milo prekvapilo, aké ohlasy dostalo nielen naše prvé EP, ale aj debutový album The Death Manifest.

Chceme ísť určite aj na pódiá a teší nás, že o to majú ľudia záujem. Dostali sme už aj niekoľko ponúk, čo sme vôbec nečakali. Avšak, čo sme už vôbec nečakali, že sa nám začnú sami od seba ozývať hudobníci z našej scény (pár z nich sú doslova legendy), že majú záujem byť v live zostave Sik Salvation. Snáď sa za to na mňa nenahnevá, že ho spomeniem… ale keď mi René Blahušiak (Breaking The Tarot, ex-Dementor) v jednej našej konverzácii cez Messenger spomenul, že je Sik Salvation dobrá muzika, a že má záujem o miesto v zostave, tak nebudem klamať, že som ostal bez slov. Toto bol proste úplný „wow“ moment a doteraz sa mi tomu nechce veriť.

Celkom zarezonoval tvoj online úspech Siku na platforme Spotify. Sú tam ešte stále také vysoké čísla hrateľnosti?

Som rád, že môžem povedať áno! Hýbu sa síce hore dole, ale stále sú dosť vysoké. Momentálne máme na Spotify vyše päť a pol tisíc mesačných poslucháčov. Ak si dobre pamätám, tak naše najvyššie číslo bolo niečo tesne pod 9000. Hýbe sa to hore dole, ale nejakým zázrakom to zatiaľ nešlo pod 2000. Nevieme, ako sa to stalo, ale tešíme sa, že tomu tak je. Pomohlo nám to aj v predaji merchu, čo nás taktiež veľmi potešilo.

Na facebookovom profile nevidím v roku 2024 pri Siku žiadnu aktivitu. Aké sú teda vaše momentálne aktivity s Martinom  s touto hordou? Nový album minimálne so živými bicími by som bral. Čo tak navštíviť prenajaté štúdio a nechať produkciu a mastering niekomu inému? Proste zásadný krok vpred. Alebo budú všetky tvoje ďalšie nahrávky stále pod tvojou rukou White Death štúdia?

Nový album je v príprave. Momentálne sa píšu texty a hneď potom ideme nahrávať vokály. Prenajaté štúdio by bolo fajn, o tom niet pochýb, ale snažím sa na to pozerať tak, že by to síce bol jednoznačný zážitok a videl by som, ako na týchto veciach robí profík, ale snažím sa pri každej nahrávke, ktorú mixujem a mastrujem, posúvať ďalej a rozvíjať svoje schopnosti a znalosti. Ide mi o osobný krok vpred. Vždy si hľadám odporúčania odborníkov, bez toho to nejde. Snažím sa využívať youtube tutoriály na maximum. Najviac ma za poslednú dobu naučil Glenn Flicker, ktorý pracoval na albumoch kapiel ako Woods of Ypres. Má na svojom youtube kanáli kopec videí a tutoriálov od nahrávania až po samotný mastering a vždy, keď potrebujem vyriešiť nejaký problém, tak je prvý, na koho videá sa obrátim. Avšak úplne základy nahrávania a pod. mi dal Roman “Nihil“ Pavluv (Khadaver, ex-Iria, ex-Sinedeus). Pri každej svojej nahrávke som sa ho pýtal na názor, pomoc, atď. a vždy mi dosť pomohol a poradil. Vďačím mu za veľa.

Gloom. Mal som príjemný zážitok na nedávnom vašom koncerte v prešovskom Amfíku. Hra na gitare a postavenie na pódiu ti veľmi svedčí. Ako dlho si zvažoval ponuku a prijal členstvo v tak zabehnutej kapele?

Som rád, že si prišiel, a že sa ti páčilo. Ponuku som nezvažoval dlho, ale taktiež som ju nevzal okamžite. Long story short – Gloomáci ma oslovili pár mesiacov po mojom odchode zo Sinedeus (a následnom rozpade), no a po premyslení určitých aspektov a následnom prediskutovaní s chalanmi som sa naučil pár skladieb, prišiel na skúšku, pokecali sme, zahrali sme si a z ničoho nič som už bol členom kapely. Podotknem, že konečne nie najmladším (smiech)! Nebol som ich prvou voľbou, ale to je len a len dobre. O to viac si túto príležitosť vážim a snažím sa, aby toto rozhodnutie vôbec neľutovali. Mal som veľké šťastie a som vďačný za túto príležitosť .

Gloom je už živá kapela, sú tu skúšky, koncerty a príprava nového albumu. Myslím, že si tam skutočne ideálne zapadol. Môžeme očakávať aj tu tvoju tvorbu a -nech sa chlapci neurazia- pritvrdenie štýlu?

Svojím spôsobom aj hej. Nechcem a nebudem hovoriť za celú kapelu, keďže finálne znenie skladieb a tvorbu materiálu riešime spolu, ale je pár nových skladieb, v ktorých sú na pomery Gloomu celkom “heavy“ momenty. No a čo sa týka môjho príspevku do tvorby, tak aj tu odpoviem áno. Na amfíku sme hrali aj nejaké nové skladby a z toho jednu sa mi do kapely podarilo kompletne hotovú prepašovať aj s textom, kde si Martin už len vymyslel spevové linky. Veľa pre mňa znamená, že sa chalanom veľmi páči a o to viac ma teší, že ju spolu s ešte jednou novou skladbou budeme hrať tento rok na naplánovaných akciách.

Tvoje hudobné začiatky si celkom dobre pamätám. Začínal si ako mladý bubeník a tvoja prvá banda bola Iria. Svojou aktivitou a energiou si pomohol tejto kapele naštartovať ich novú éru. Ako si spomínaš na časy pri našom spoločnom priateľovi Dávidovi Leškovi, s ktorým som sa nielen o tom rozprával predvlani?

Sú to moje začiatky a v Irii som strávil šesť skvelých rokov. Všetko sa ale pokazilo príchodom covidu a postupne sa na to začali nabaľovať aj iné veci. Každopádne, Iria bola jedna veľká cesta a Dávidovi vďačím za všetko. Bez neho by som nebol tam, kde som. Urobil toho pre mňa toľko, že ani neviem, či som si to vôbec zaslúžil. O to cennejšie to všetko pre mňa je, keď mi pri spomínaní na Iriu vždy povie, že nič z toho neľutuje. Pozdravujem ťa Dávid a ešte raz ti za všetko ďakujem!

Môžem prezradiť, že budeš hosťovať v pozícii vokalistu na novom albume Irie?

Hehe, tak už si to prezradil, čiže s tým nič nenarobím. Je pravda, že momentálne Irii vypomáham na skúškach ako spevák, ale nie je to trvalé. Stále platí, že hľadajú speváka. Pokiaľ nikoho nenájdu, tak nový matroš odspievam aj v štúdiu, ale na koncerty to určite nevidím. Potrebujú niekoho, kto by im vedel obetovať svoj voľný čas, ktorý ja pri svojich aktivitách už nemám. Preto sa aj na skúškach Irie objavujem fakt len veľmi zriedkavo. Verím, že sa im čoskoro podarí nájsť skvelého vokalistu. No a čo sa týka textov, tak mám nejaké texty od bývalého bubeníka a textára Irie Sagusa a sú výhradne v slovenčine. Musím povedať, že mi to vôbec nevadí. Skutočne je niečo na tom, že kapely spievajú po slovensky.

Reálnym bubeníkom si naďalej ostal a odvádzaš kvalitný výkon v sympatickej bande Slight Lie. Vaše vystúpenie na Wacken Metal. Battle Slovakia bolo silné. SL je taktiež zabehnutá banda a živé teleso ako sa patrí. Ako často mávate skúšky? Stíhaš vôbec cvičiť na bicích?

Skúšky máme zvyčajne maximálne dvakrát do týždňa, kým sa niečo nezmení. Priznám sa, že okrem skúšok nestíham chodiť do skúšobne a cvičiť sám, takže som žiaľ musel prejsť na alternatívu skúšania techník a pod. iba “za pochodu“ počas skúšok.

Ako prebieha skladanie materiálu so SL? 

Máme Dema, ktorý vládne “demo“kraciou (áno Demo, stále je to vtipné), ktorá vyzerá jednoducho – Demo spraví demo a tým to hasne, haha! Ale nie… aj keď vlastne hej. Ono to je tak, že zvyčajne Demo povie, že robí na novej skladbe a čakáme, čo to bude až to bude. Vo väčšine prípadov to je tak, že príde s dobrou peckou, ale vždy to trochu trvá, lebo Demo má skvelý tzv. “bullshit detector“, takže na nápadoch stále robí a hľadá, čo funguje najlepšie. Keď som prišiel do kapely, tak som po nejakej chvíli začal robiť skladby aj ja. Zložil som 2 – 3 songy a z toho sme sa všetci zhodli na jedinom, že je najlepší a tak skončil na albume pod názvom “Mirrors“.


Prečítajte si editovaný prepis podcastu Moja Muzika so Slight Lie.

Teší ma, že Demo môj príspevok vníma veľmi pozitívne a chce, aby som do tvorby SL prispieval. Nerád by som totiž zaberal niekomu priestor. Všetky veci si posielame a diskutujeme o nich. Samozrejme, nemôžem vynechať nášho speváka Petra Hajdu, ktorý si vie vymyslieť skvelé linky. Napríklad už spomínaná Mirrors mala len hudbu. Peťo dostal za úlohu napísať text a vymyslieť si spev. Vymyslel to fakt chytro. Jeho spev je v tej skladbe poriadne chytľavý. To isté platí aj v iných našich skladbách, kde spevovú linku nevymyslí rovno Demo.

Album From Caroline… With Hate, ktorý ste nedávno vydali je taktiež príjemná záležitosť. Ako ho s odstupom času hodnotíš?

Myslím, že sme spravili celkom solídny album v diskografii Slight Lie a je jednoznačne najlepší a najpestrejší. Niektoré skladby síce boli hotové ešte pred mojím príchodom do kapely, ale pomerne dosť vecí som si upravil a snažil vyšperkovať ich pôvodnú podobu, takže asi by sa dalo povedať, že nejaký podiel na nich mám. No, ale nie je na mne o tom rozhodovať, to privilégium majú moji spoluhráči. Každopádne, album dostáva skvelé ohlasy, nové skladby majú naživo tiež dosť úspech, takže asi sme spravili niečo dobre. Mnohé skladby z tohto albumu hrávame na tohtoročných koncertoch.

A k albumu si spravil aj efektný obal, čím sa dostávame k tvojej práci v rámci Emtybia Design. Klobúk dole. Všetky tvoje hudobné projekty si graficky znázornil podľa seba, vytvoril ich obaly, logá a obohatil ich okrem hudobnej duše aj vizuálnym umením. Nebojíš sa niekedy vyhorenia? Predpokladám, že zatiaľ nemáš problém s víziami.

Och, vyhorenie zažívam vlastne vždy, keď robím novú grafiku. Stane sa sem tam, že mám nápad “hneď z prvej“, ale dosť často to nedopadne tak, ako si to predstavujem, takže začínam odznova a hľadám niečo lepšie. Dosť mi ale v týchto prípadoch pomáha muzika, ku ktorej mám vytvoriť obal, lebo je extrémne dôležité, aby grafika ladila s hudbou. S novým Slight Lie albumom to išlo relatívne hladko. Pôvodne som mal pripravenú grafiku pre skladbu Creatures of the Waste, ktorá mala svojho času, asi necelé dva roky dozadu, vyjsť ako singel, ale nejak k tomu nedošlo. Grafiku som mal odloženú, a keď prišiel na rad nový album Slight Lie, tak som grafiku opäť vytiahol a začali sme riešiť, čo by bolo možné použiť ako hlavný motív. Chcel som tentokrát skúsiť niečo iné aj v rámci obalov SL a som rád, že sa im páčil ten horrorový feeling. No a po niekoľkých úpravách sme došli k obalu, ktorý sa ocitol na CD, tričku, streamovacej službe a reprezentuje album.

Vyštudoval si výtvarný a grafický odbor. Dá sa nejako odborne nazvať štýl tvojich obalov?

Fotomontáž. Neviem či existuje nejaký iný termín pre druh grafiky, čo robím.

Dostávaš zákazky od ďalších kapiel a klientov. Máš momentálne niečo rozpracované? Apropo vydania od JJ Distro sú spracované veľmi pekne a štýlovo. Cool!

Som rád, že sa ti páčia! Momentálne nemám rozpracované nič, ale nedávno som dokončil komplet CD grafiku, vrátane front obalu, košičanom Wastage na ich nový album Show Me Your Mask (vynikajúca muzika, mimochodom). Taktiež som tesne pred tým robil obal na nový album českého projektu Noirum s názvom Spiritus Animalis. Tento obal ma zo všetkých za poslednú dobu asi bavilo robiť najviac, lebo som opäť trochu zaexperimentoval s vizuálom a samotný výsledok ma dosť teší. No a samozrejme, nedá sa nespomenúť spoluprácu s Jan Jason Distribution. Vždy dostanem doslova hromadnú zákazku navrhnúť v mnohých prípadoch komplet grafiku a je to stále kopec srandy, ale aj trápenia. (smiech)

Z poslednej várky vydaní JJD sa najviac radujem z obalu Brute pre zbierku demáčov Inhumanity Reborn, kde som dokonca aj prispel vymyslením názvu samotného titulu, čo je pre mňa veľká česť, obzvlášť pri legende akou je Brute. Ďalej ma dosť teší aj titul Acts of Darkness & Terror od kapely Canvasser, ktorí takisto použili môj nápad na názov. Avšak úplne najviac sa teším z jedného konkrétneho CD a to titulu Shape of Your Mind od mojej „No.1 SK/CZ kapely“ WAYD. Keď mi Jany povedal, že sa ide robiť aj Wayd, tak ma to neskutočne nadchlo. Bolo to (a stále je) pre mňa úplne ako splnený sen. A ešte, keď mi osobne Drahoš a Rišo povedali, že sa im grafika páči, tak nebudem klamať, keď poviem, že som mal slzičku na krajíčku. Doteraz sa z toho teším, že som dostal príležitosť urobiť im komplet novú grafiku na CD vydanie ich jediného dema, a ak by mi náhodou dali šancu, spraviť grafiku aj na nový album, tak asi odpadnem od radosti a nadšenia. Ak sa to ale nestane, tak nevadí. O to špeciálnejšie bude pre mňa vyhotovenie vizuálu dema.

Otázka, ktorú ti musím položiť. Niet pomoci. Ktoré kapely patria do tvojej TOP 5? Ktoré sú tvoje naj albumy všetkých čias?

Tak mojich top 5 kapiel je nasledovných:

  1. Katatonia
  2. Ghost Brigade
  3. Bloodbath
  4. Opeth
  5. Porcupine Tree

Naj albumy ti takto asi nikdy nevyskladám, je ich priveľa, ale môj no.1 album všetkých čias je jednoznačne Isolation Songs od Ghost Brigade. Ten album je pre mňa neopísateľný hudobný zážitok pri každom opakovanom počutí. Zo všetkých odnoží metalu mám najradšej ten melancholický/depresívny a hoc je moja top kapela Katatonia, tak proste tento album od GB má niečo jemné extra, čo proste ten album u mňa dostalo na prvé miesto. Skladby na tom albume sú úplne nadčasové. Tá atmosféra a nálady sú jednoducho geniálne!

Tvoja hlavná inšpirácia ako umelca? Čo potrebuješ okolo seba, aby si vytvoril melódiu, text alebo grafický nápad?

Pravdupovediac asi len dobrú náladu. Také veci ako počasie a podobne už na mňa prestali fungovať, hoc je pravda, že keď prší a vymyslím nejakú super atmosférickú melódiu alebo nosný motív, ktorý do toho počasia pasuje, tak ma to totálne nabudí a dosť to pomáha v dotvorení zvyšku skladby. 

Takže v podstate potrebujem len, aby ma nadchol nápad, s ktorým prídem.

text: Dodi Košč
foto: archív Lukáša Tróna

Prečítajte si

Viac:UG

Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *