Podcast

Rozmýšľam nad tým, že Smola a Hrušky budú fungovať minimálne ďalších 25 rokov, hovorí Jozef Kramár (PODCAST)

Kapela Smola a Hrušky oslavuje aktuálnym turné 25 rokov na scéne, na ktoré si pozvala ako hosťa českú skupinu Totální Nasazení. Aktuálny diel podcastu Moja muzika je preto venovaný tejto udalosti a zároveň je menším výletom do histórie kapely a zároveň sme nevynechali úvahy nad jej budúcnosťou. Jozef Kramár alias Spoko do aktuálneho set listu zaradil aj skladbu Včela je najvzácnejšia, ktorá vznikla pre jeho projekt s detskými pesničkami Bobot Robot. 

Máte za sebou 25 rokov fungovania a dovolím si povedať, že minimálne ďalších 25 pred sebou.

Vieš čo, rozmýšľam nad tým. Niekto možno hovorí o tom, že je ideálne sa baviť o prítomnom okamihu, ale bol by som rád, keby hráme ďalších 25 rokov. Môj vzor je Paul McCartney a Mick Jagger, pretože chlapi si to dávajú do 80-tky a takto by som to chcel aj ja. Rovnako ako to urobil Milan Lasica s rozlúčkou na pódiu, pretože by bolo super, keby som nešiel do dôchodku.

Osobne si neviem predstaviť muzikanta, ktorý za svoj život odohral tisícpäťsto koncertov, že skončí len tak. 

Minule sme sa to snažili spočítať a je to niekde okolo 1500 koncertov. Dôchodkový vek sa posúva, preto nie je isté, kedy pôjdeme do dôchodku a či sa toho vôbec naša generácia dožije. Mne sa páči príbeh starých ľudí v Japonsku, kde keď som robil, mi miestni rozprávali, že na ostrove Okinava je kvantum storočných ľudí. Skúmalo sa, prečo sa títo ľudia dožívajú toľko rokov. Či je to vodou, stravou, zeleným čajom alebo rybami, no vo finále sa zistilo, že vo svojej slovnej zásobe nemajú slovo „dôchodok“. Všetci robia do smrti a majú komunitu, kde si ľudia pomáhajú a na trhu predávajú storočné babky. Nečakajú na moment, kedy dovŕšia 62 rokov a vyvalia sa pred telku. Keď som robil v japonskej firme, istý manažér v piatok oslavoval, že ide do dôchodku a v pondelok na to zomrel. Jeho život sa preňho stal zbytočným, takže takto to vidím ja a muzikanststvo je spôsob, akým by som chcel žiť a pracovať. 

Je jasné, že kapelu Smola a Hrušky 25 rokov nedrží dobrá voda a jedlo, ale práve chuť a celoživotné poslanie byť muzikantom. 

V našich končinách to bol napríklad Meky Žbirka, alebo aj Olympic a ďalší chlapi to dávajú a každý sa pýta, prečo to robia. Ich to jednoducho baví. Žijú preto, že chcú baviť ľudí, preto uvidíme, či naša kapela bude zábavná aj o 25 rokov. Ale sú aj iné možnosti, ako predĺžiť svoju muzikantskú dráhu. Dôležité je robiť detské projekty alebo projekty vo všeobecnosti, aj keby som tu už nebol. 

To znamená, že minimálne Bobot Robot by mal fungovať aj do budúcna? 

Pekne si to premostil. Bobot má už 101 rokov, keďže sa narodil v roku 1921, kedy Karol Čapek vymyslel slovo robot. Zopárkrát bol na smetisku dejín, ale vždy ho niekto vytiahol a dal do servisu. Dnes je u nás na Spiši a robím mu pesničky. Keďže sme celkom dobrá partia, hovorí mi o tom, čo nás čaká. 

A vzišla z toho veľmi pekná a náučná pesnička o včelách. Ako prijal túto informáciu, keďže to je mimo tém, ktoré si spomínal?

On má veľmi rád prírodu a chápe, že bez včiel to nebude ono a bez včiel to nebudeme my. Horšie by bolo s jeho servisovaním.

Pre nezainteresovaných len pripomínam, že Bobot Robot je tvoj projekt pre deti, nad ktorým si začal uvažovať, keď si sa stal otcom. 

Presne tak. V rámci kapely sme o ňom začali uvažovať v roku 2012-2013. Vhúpol som do sveta rozprávok a hudby, no keď som videl, aké sú deti fascinované, pochopil som, že žijú úplne iný svet. Zhodou okolností som v tom období mal gitaru a môj chlapec si po ceste z toalety spieval určitú melódiu. Pozostatkom týchto prvých pokusov, ako zabaviť deti, je pesnička Gruľa, ktorá je pilierom koncertného programu kapely.

Samozrejme aj pesnička Mary, ktorú som vytvoril pre moje krstňa, pretože sme sa s manželkou zhodli, že nehmotné dary sú hodnotnejšie. To dievčatko sa volá Melánia, preto som jej vymyslel pesničku Meli, a keď som videl, ako tá melódia hrá, napadlo mi, že je to tak dobré, že to prerobím na Mary. Bola by škoda takej pesničky, keďže má hitový potenciál a momentálne je to pieseň, ktorá sa hrá v mainstreamových rádiách.

Bol to signál, kedy som si povedal, že to baví deti aj dospelých, preto sme s chalanmi začali riešiť produkciu pre deti. Prešiel čas a oslovil ma kamarát, ktorý má galériu so zväčšeninami zvierat. Chcel pesničku o škrečkovi, ale musel som vymyslieť, kto bude interpretom. Už keď mám niečo robiť, tak nech to má nejaký zmysel. Oslovil ma preto, že jeho deti fičali na Gruli a chcel presne takú pesničku.

Dalo mi to silu a začali sme vymýšľať, či to vydáme pod kapelou alebo mojím sólovým projektom Spoko. Rok alebo dva trvalo, kým prišiel deň D a povedal som si, že to môže byť Robot Bobot. Prešiel ďalší rok, kým, sme sa zhodli na grafickom návrhu. Tento rok sa teším z úspechu dvoch skladieb, ktoré majú dobré ohlasy a 4. novembra by mal mať Bobot vystúpenie na koncerte Smola a Hrušky v Bratislave. My sme začínali v Spišskej Novej Vsi a on ide rovno do kvalitného klubu s kvalitným ozvučením. 

Scéna sa posunula a vyvinula k lepšiemu, ale stále je to o tom, že známa kapela ukáže neznámeho interpreta svojmu publiku.

Má 101 rokov a takýto Robot Bobot si zaslúži hýčkanie a opateru. Verím, že to dopadne dobre. Riešili sme aj to, kde bude sedieť v našej dodávke, či ho dáme do kufra, pretože mu nevadí ani chlad. A teším sa, že sa vytvára niečo nové, že sa deti tešia. Dokonca aj moje deti sú do toho zakomponované, pretože tie hlasy, ktoré tam počujete sú Alex a Simona, moje deti. Teším sa, že aj po nich niečo možno zostane, pretože my muzikanti máme výhodu, že po nás niečo zostane. 

Začínali ste garáži, zakrátko ste sa presunuli do kultúrneho domu a skúšali priamo na pódiu. Do roku 2002 ste vydali dve demá, po ktorých nasledoval debutový album Jeseň 2003.Vnímali ste, že to potiahnete?  

Vôbec. Každá skúška bol pôrod, kým sme sa na nej dohodli a kým sme to rozbehli. Ja som taký, že mi to ide v niektorých veciach pomaly, no potom viac vydržím. Na vysokej škole som robil biznis plán a to sme ešte nemali ani prvý album. Mojim snom bolo natočiť a vydať 3 platne, čo som nečakal, že sa môže stať. Som nad mieru spokojní možno aj preto, že som nemal také veľké ambície, čo však môže byť niekedy na škodu. 

Aké bolo pre vás vnímať, že ľudia reagujú na prvé skladby ako Hypermarket, Svokru, Elvis Presný? 

Ešte predtým bola jedna kľúčová pieseň Love Song, ktorá síce vyšla až na albume Palec hore v roku 2012. V 1997 hneď na prvom demáči vyšla pesnička v zlej kvalite, ale podarilo sa nám dostať sa do Rádia Tatry, ktoré už neexistuje. Dokonca v Rádiu Rock Fm bojovala v nejakej hitparáde. Bol som fascinovaný z toho, že dokážem spojiť nejaké slová, melódie a zvuky, ktoré dokážu osloviť ľudí, čo je kľúčom, prečo kapela funguje. Keby sa mi nepodarilo z prvých piesní dostať takýto feedback, tak by to asi nefungovalo. Elvis Presný bola kľúčová skladba, pretože v tom čase existovalo dosť silné vydavateľstvo Milenium Records, ktoré vydalo každého kvalitného umelca. 

Bavíme sa o dobe, kedy bola záplava slovenských kapiel, ktoré hrali na nástroje.

Chiki liki-ua, ich prvý album bol v Milenium Records v tom roku ako Jeseň 2003. Kvantum takýchto alternatívnych kapiel, ktoré už mali nejaké publikum. Spolupracovali sme aj s Forzou. Posúvali naše pesničky do médií a dávali nás na určité festivaly. Potom tam bol BMG a tiež sa riešilo niečo s Universalom. Pamätám si na telefonát z Milenia, pretože som im poslal demo a volali mi ohľadom stretnutia. Chcel som prísť do Bratislavy, no šéf, ktorý mi volal sa ma opýtal, kde sa momentálne nachádzam. Bol som v Prešove a bol ochotný dôjsť za nami. Hovoril som o tom so zbehlejším Maťom, pretože on už mal skúsenosti. Bol som z toho hotový, pretože niekto významný šiel konkrétne za mnou. Maťo mi vravel, že poobede točíme klip v Spišskej Belej, že ideme tam a na tom poli sme sa rozprávali s manažérom o skladbe Elvis Presny a Svokra. Rozprával sa s nami o sumách, pretože to chcel vydať, no ja som na to nebol pripravený, aj keď sme sa o tom po ceste bavili. Maťo tvrdil, že mám pýtať viac, tak som prestrelil cifry a on súhlasil. Za prvý album sme si kúpili dodávku plus sa zaplatil celý album v Períne, čo bolo špičkové. Na východe nebolo konkurenčne lepšie štúdio. Z dnešného pohľadu to je nepredstaviteľné, že by nám niekto kúpil dodávku. Ničím sme neboli zaviazaní. Robili sme si čo chceme, vybavovali nám PR a môžem tvrdiť, že Elvis Presny a Svokra sú tie skladby, ktoré prerazili. Ten manažér začal hovoriť o tom ako to hovorí z jeho vnútra, ako on všade chodí neskoro a každému sa za to ospravedlňuje. 

Toto sú len malé čierpky veľkého príbehu hudobnej scény. Zvažovali ste, že napíšete ako kapela knihu?

Dostal som ponuku, že by so mnou niekto rád napísal knihu. No odhovoril som toho človeka od toho, pretože si nemyslím, že som nejaká virálna postava, či influencer, preto si nemyslím, že by si to niekto kúpil. Ja si tie veci ani nepíšem, aj keď mám nejaké veľké udalosti a spomienky zapísané v bodoch. 

Poďme ešte ku koncertom. Napríklad v roku 2009 ste vystpili v národnom kole Eurovízie a zároveň ste hrali na undergroundovom festivale Trutnov. Dosť rozdielné podujatia.

Eurovízia je súťaž pesničiek a autorov skladieb, ja som tam bol za eba so svojou pesničkou. V minulosti Eurovíziu vyhrala Abba. Maneskin je kapela, ktorá je na festivaloch tak ako Green Day. Išiel som za seba so svojou pesničkou, ktorú som zaspieval. Dokonca aj v roku 2010 sme sa nechali ukecať a vtedy sme sa zmenili na kapelu, ktorá je samostatná a funguje bez akýchkoľvek podružných vecí. Vieme fungovať aj komerčne, čiže pre nás to bolo prínosné. Nikto neriešil, či sme boli v Eurovízii. S veľkým rešpektom k nám pristupovali ľudia z bratislavskej scény.

Mám pocit, že ste sa z punkovej, respektíve alternatívnej kapely posunuli viac k popu.

Bavili sme sa o skladbe Elvis Presný a takýto prototyp piesne hráme a skladáme aj dnes. Keďže píšem veľké kvantum piesní nemôžem byť vždy v rovnakom moode. Mňa to ani nebaví počúvať, pretože mám pocit, že to je jedna a tá istá pesnička. Prvý tohtoročný album Red Hot Cili Peppers bol super, no na ten druhý ani nemám chuť, aj napriek tomu, že som bol na koncerte. Bavia ma aj romantické piesne, pretože ma baví sedieť za klavírom a spievať. Hrám sa na Chrisa Martina z Coldplay, aj keď sa mi to nie vždy darí (smiech). Možno sme viac poppoví, ale keby si počul tie demáče, čo píšem tak by si sa divil, že som sa za tie roky vôbec nezmenil. Naučil som sa viac hrať a viac spievať, tým pádom je to kvalitnejšie. Aktuálne je na tom naša kapela najlepšie, pretože sme si prešli rôznymi obdobiami. Máme najlepšiu rytmiku a sme v najlepšej možnej forme a fakt to šlape. Chodili za nami fanúšikovia v Čechách a hovorili o energii, ktorú cítili zo skladieb. To, že to je iné je spôsobené aj tým, že máme nových členov v kapele. 

Lístky na turné sú už k dispozícii v sieti Predpredaj.sk

Totální Hrušky 25 Rokov SAH Tour 2022

04.11. Bratislava, Randal Club, 20:00
05.11. Žilina, Smer Klub 77, 20:00
11.11. Košice, Collosseum Club, 19:00
12.11. Prešov, Stromoradie, 20:00
18.11. Nové Mesto nad Váhom, Klub Za Rampami, 20:00
19.11. Púchov, Queens Pub, 20:00
25.11. Humenné, History Art & Music, 21:00

text a podcast: Edo Kopček
nahrávanie, mix a master zvuku podcastu: Dušan Papp
foto: Jakub Fabian, štúdio Cmava Chyža

Prečítajte si

Viac:Podcast

Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *