Rock pod KameňomNovinkyReportážeFestivaly

Jediným podareným rockovým festivalom tento rok sa stal Rock pod Kameňom

Tradičný rockový festival oslavoval už svoje 15-té narodeniny a môžem len skonštatovať, že ich oslávil parádne tak ako sa patrí. Organizátori sa museli spočiatku vysporiadať so smiešnymi obvineniami zo strany pár mestských poslancov a exorcistu, že festival a jeho niektorí účinkujúci šíria satanizmus a báli sa „démonického zamorenia“ samozrejme, že nič také sa nedialo, ale aspoň táto „satanistická“ kauza prispela k pobaveniu niektorých návštevníkov, ktorí tak ako ja márne čakali na nejakých tých satanistov.

Tohtoročný Rock pod Kameňom 2017 sa síce tradične konal začiatkom  augusta, ale netradične začal svoj program cez týždeň a to v stredu 2. augusta, kde v prvý deň odštartovali program kapely ICONITO a ROKSOUND. Ako ubúdalo slnečných lúčov tak začali postupne pribúdať aj diváci. Pred pódiom sa plocha pomaly začínala napĺňať pri vystúpení košickej kapely RAVENCLAW, ktorí nevystupovali sami. Ich hosťom bol legendárny Kai Hansen (ex-člen kapely Helloween, a Gamma Ray) a táto spolupráca ma príjemne prekvapila. Človek by čakal, že z jeho podania zaznejú len niektoré hity Gamma Ray, ale opak bol pravdou a Kai sa pridal k originálnej tvorbe RAVENCLAW-u. To dodalo vystúpeniu poriadnu šťavu, čo bolo patrične vidieť aj na fanúšikoch.

Po nich nastúpila česká DOGA, ktorá tak ako po minulé roky pripravila pravú rockovú pecku a BIJOUTERRIER, u ktorých sme zvyknutí na riadnu dávku vtipu a recesie. Tieto kapely mali navnadiť tú správnu atmosféru pred hlavným headlinerom večera, ktorou bola nemecká speváčka NENA. Výber tejto interpretky ma trošku prekvapil hoci budiš, v časoch jej najväčšej slávy mala početnú fanúšikovskú základňu aj v Československu. Očakávania boli veľké no vystúpenie mňa osobne trošku sklamalo. Bolo to také nemastné, neslané a dorazilo ma to, že si diváci nemohli spraviť ani fotku, keďže SBS svietila baterkami do mobilov. Nena si totiž fotenie zrejme nepriala. Po skoro hodine hrania som túžobne očakávala jej asi najznámejší a povedala by som, že jediný hit z roku 1983 „99 Luftballons“ no ako začala, tak pesničku po chvíli stopla, pretože pokazila text a tak museli začať hrať od predošlého refrénu. To bola akási zlá čerešnička na záver a z tohto vystúpenia som mala biedny pocit nie len ja, ale aj mnohí ďalší fanúšikovia, ktorých bolo na jej koncerte požehnane. Našťastie po NENE nasledovalo vykúpenie v podobe kapely HORKÝŽE SLÍŽE. Tí sa samozrejme nezapreli a pozdvihli atmosféru tak ako sa patrí vtipnými hláškami, rôznymi šialenosťami na pódiu a nechýbali ani parádne „ohne“. Nitrianske Horkýže Slíže tak, chtiac či nechtiac prebrali rolu hlavnej hviezdy večera. Záverečné vystúpenie patrilo METROPOLIS-u, ktorí hrali parádne avšak diváci sa nejako rozišli kade tade, takže koncert dohrali už len pre pár skalných fanúšikov.

Štvrtkové počasie neprekvapilo. Od rána pieklo slnko a bolo neznesiteľne horúco. To zabezpečilo neďalekému kúpalisku parádne tržby a návštevníkom príjemné schladenie. Pozitívom bolo to že, hasiči každý deň striekali vodu na asfalt pred pódiom a tým aspoň trošku zmiernili neznesiteľné teplo. Štvrtok sa niesol v znamení hlavne českej rockovej scény. Program odštartoval už o jednej, ale divákov pomaly prilákal až český LIMETAL, ktorého zoskupenie tvoria niekdajší členovia legendárnej kapely Citron. Vystúpenie bolo tak ako minulý rok parádne, kvôli teplu pre škodu kapele s menším množstvom divákov. Napriek tomu svojej povesti neostali nič dlžní a iste potešili nie jedného fanúšika. Kapela HARLEJ prilákala ešte viac ľudí a priestor sa konečne zaplnil. Stálica českej scény taktiež nesklamala a dav si koncert vychutnal a aj zaspieval. Večer pomaly postupoval ďalej a na scénu prikvitli BLUES PILLS. Ja osobne som túto kapelu doposiaľ nepoznala, bola som príjemne prekvapená. Švédska formácia na čele so speváčkou Elin Larsson bola nie len hudobným, no aj vizuálnym spestrením programu. Konečne sa na rad dostala fínska heavy metalová kapela AMORPHIS. Najväčšia hviezda večera konečne poriadne naplnila priestor pred pódiom. Výkon speváka Timiho Joutsena bol neuveriteľný, aj keď miestami som mala problém mu rozumieť, čo bolo zapríčinené z môjho pohľadu nie veľmi dobrým ozvučením. Trošku ma sklamala slabá spolupráca s publikom a aj to, že po skončení poslednej skladby sa na pódium už aj napriek volaniu fanúšikov nevrátili. Po Fínoch na pódium nastúpili ďalší Česi a to WANASTOWI VJECY. Zvukovú skúšku mali už v doobedňajších hodinách a tak už vtedy navnadili na večernú show. Nevynechali ani jeden svoj hit a publikum si tak parádne zaspievalo. Česká scéna pokračovala aj v závere večera v podaní ALKEHOL-u. V publiku to vrelo tak, ako v pogu pred pódiom a môžem len skonštatovať, že boli skvelou bodkou za štvrtkovým dňom aj keď posledným interpretom dňa mali byť kočky z kapely BACK:N:BLACK, no tým však meškal let a svoje nočné vystúpenie nestihli.

Začiatok piatkového dňa sa niesol v znamení slovenských kapiel a prvý odštartoval bývalý účastník Superstar Robo Šimko s kapelou MASSRIOT, neskôr KONFRONT a MAHAGON. Divákov bolo málo, pretože slnečné lúče boli neúprosne a väčšina ľudí sa v tom čase chladilo na kúpalisku. Účasť sa zvýšila až o štvrtej, keď na pódium nastúpili Švajčiarky z BACK:N:BLACK, ktoré si tak vynahradili zmeškaný koncert z predchádzajúceho večera. Ich energické vystúpenie pohladilo na duši nejedného z prizerajúcich sa pánov. Zaujali nie len výzorom, ale aj svojím perfektným výkonom. V ich podaní si pecky od skupiny AC/DC vychutnal naozaj každý. Skôr narodených potešilo vystúpenie kapely TURBO. Po nich sa prvý krát na Slovensku predstavili páni z Nemecka. AXXIS ocenili perfektnú atmosféru a spevák si dokonca vyskúšal našu rodnú Slovenčinu pripraveným prejavom. Aj keď jazykové okienko mohlo vyznieť komicky, snaha sa cení a diváci to náležite ocenili potleskom. Spevák Bernhard Weiß nakoniec skonštatoval, že naša materčina je fakt ťažký jazyk. Kapelu ŠKWOR počas vystúpenia skvelo dopĺňala pyrotechnická show. Každý sa už tešil na najväčšiu hviezdu celého festivalu a to na ARCH ENEMY. Vystúpenie nesklamalo ako hudobne tak aj pódiovým prevedením. Alissa svojím zjavom ohromila všetkých prítomných. Vystúpenie otvorili skladbou z nového albumu, ktorý kapela pripravuje na september. Zažiť túto ochutnávku navnadilo kompletné obecenstvo na ich ďalší štúdiový počin. A tak sme sa dostali až k poslednému punkovému vyvrcholeniu SLOBODNEJ EURÓPE. Títo tento ročník ukončili riadnou nakladačkou.

Tento ročník, hoci sa konal cez týždeň, svojím programom nesklamal a aj keď návštevníkov bolo o čosi menej ako minulý rok, atmosféra bola vynikajúca. Priniesol aj novinku v podobe dvoch veľkoplošných obrazoviek, kde si vystúpenia mohol na vlastné oči užiť naozaj každý, menší alebo z úzadia. Návštevníci si mohli nakúpiť aj rôzne tričká a maličkosti v stánku českého rockového magazínu SPARK. Dievčatá zo Sparku ponúkali aj líčenie podľa vkusu zadarmo každému kto mal záujem a to tiež prispelo ku spestreniu hudobne nabitého programu festivalu Rock pod Kameňom.

Text: Júlia Repaská