UG

Chcem cover albumu, ktorý odráža hudbu a nie bezduchý „obal“ od umelej inteligencie

Je celkom fascinujúce, že niekde na prešovskom Sekčove tvorí obaly a grafiku pre domáce, ale hlavne aj zahraničné metalové kapely  charizmatický ZZ Top pán Ján „Hans“ Handzuš, ktorý má vlastnú značku Dis-Art Design.  

Ako to u teba vyzerá s kanceláriou? Je to stále tak, že ráno vstaneš, urobíš krok a pol a už si v práci? Predpokladám, že ti to takto vyhovuje a už by si asi nemenil.

Áno, presne tak to u mňa vyzerá (smiech).

Moja kancelária sa nachádza priamo vedľa postele v mojej izbe, čo mi umožňuje začať pracovať takmer okamžite po zobudení a raňajkách. Predtým som pracoval viac ako 15 rokov v predajni s foto technikou, kde som ťahal dlhé 12 hodinové smeny a denne dochádzal do Košíc 30 km. Flexibilita a pohodlie práce z domova mi úplne vyhovuje. Môžem si nastaviť vlastný pracovný harmonogram, mať voľno kedy mi to vyhovuje, čo je príjemná zmena oproti predošlej práci, ktorú som mal síce rád, ale posledné roky to už bolo náročné. V najbližšej dobe nemám dôvod niečo meniť.

Je nejaký odborný názov pre tvoj štýl grafickej práce? Respektíve skús popísať ako vyzerá proces tvorby obalu pre metalovú kapelu?

Odborný názov je digitálny grafik – ilustrátor. Moje začiatky, ale aj nasledujúca tvorba bola dlhé roky tvorená tzv. skladačkou, t.j. foto manipulácia alebo photobashing a použitie textúr a stock images, ale pred pár rokmi som si zakúpil grafický tablet a prešiel som plne k digitálnej maľbe.

Proces tvorby obalu je dosť variabilný a závisí od požiadaviek klienta a celkovo aj od komunikácie, pretože niektorí klienti uprednostňujú častý update skoro každý druhý až tretí deň, zatiaľ čo iní mi poskytujú úplne voľnú ruku pri komunikácii ako aj pri tvorbe. 

Ale zjednodušene – proces je nasledovný: všetko sa začína hrubou skicou na základe požiadaviek klienta, ktorú mu odošlem, komunikujeme o tom a ladíme detaily až kým to klient neodsúhlasí. Potom vzniká hrubá skica s použitím farieb, po odsúhlasení klientom prichádza na rad zdokonaľovanie a pridávanie detailov, úprava postáv, gest, pozadia atď. Nakoniec si to finálne odsúhlasíme zakončí to pre mňa najpríjemnejšia časť celého procesu –  platba a odoslanie konečného diela klientovi (smiech).

Ktoré bolo tvoje prvé dielo? Vedel si už vtedy, že sa budeš chcieť venovať tejto umeleckej tvorbe na plný úväzok?

Môj prvý umelecký pokus sa datuje ešte do čias MySpace a to je dosť dávno  a úprimne povedané, už si ani nepamätám, čo to presne bolo a vtedy som ešte ani netušil, že sa tomu budem jedného dňa venovať na plný úväzok. Rozhodne to nebola predstava, ktorú by som už vtedy nosil v hlave. Avšak časom a rokmi sa záujem o tvorbu obalov postupne rozvíjal, až som si uvedomil, že som našiel svoje „poslanie“.

Je nejaký obal na ktorý si obzvlášť pyšný? Pokojne aj vymenuj mená napríklad známejších kapiel, ktorým si vytváral obaly a spolupracoval s nimi.

Ťažko niečo vybrať, ale ak, tak sú to tieto tri obaly a logo:

Prvým je obal pre kapelu Holosade z Anglicka, ktorá sa vrátila na scénu po dlhých 33 rokoch a ich album Anastasis. Bolo mi cťou, že si ma vybrali pre ich comeback album a pre mňa osobne to bolo aj také symbolické, ,lebo to bol jeden z posledných obalov, ktorý som robil ešte starou formou fotomanipulácie.

Ján Handzuš

Holosade – Anastasis. Cover art: Dis-Art Design, Ján Handzuš

Druhým je obal pre kapelu CARNIS IMMORTALIS a ich album The Ecstacy Of Death a to z jednoduchého dôvodu – bola to moja úplne prvá práca po prechode na komplet digitálnu maľbu. Nie je to moja najlepšia práca, ale som na ňu osobne hrdý, keďže vznikla asi len dva mesiace po tom, čo som si zakúpil grafický tablet.

Carnis Immortalis – The Ecstacy of Death. Cover art: Dis-Art Design, Ján Handzuš

Tretím je obal pre kapelu ANCIENT BURIALS a ich album Shepherd Of The Dead. Bol to môj druhý komplet digitálne maľovaný obal. Bola to výzva lebo koncept obalu nebol práve jednoduchý, keďže sa jednalo o panoramatický formát obalu. Veľa som sa pri jeho tvorbe naučil a nesmierne si vážim, že si ma kapela vybrala pre svoj debut.

Ján Handzuš Dis-Art Design

Ancient Burials – Shepherd of the Dead. Cover art: Dis-Art Design, Ján Handzuš

A spomínané logo, na ktoré som zvlášť pyšný, keďže logá kapelám nerobím tak, často. Asi som drahý (smiech).

Je to logo pre Dark Ambient/ Black Metal projekt TEMETIV, ktorý má na starosti Vladimír Pavelka z  legendárnych Cult Of Fire! 

Dis-Art Design, Ján Handzuš

Tvoríš motívy aj pre rôzne vydavateľstvá a festivaly. Napríklad minuloročný Brutal Assault mal na tričkách tvoje grafiky. To je už celkom husté, nie?

Áno je! Keď som začínal tak mi ani vo sne nenapadlo, že budem niekedy spolupracovať s vydavateľstvami ako Nuclear Blast, Non Serviam, MASSACRE RECORDS či My Kingdom Music! Čo sa týka festivalov, tak zatiaľ jediná (dúfam, že sa to časom zmení) a zároveň aj najdlhšia spolupráca je so Shindym z BRUTAL ASSAULT, ktorú sme započali už v roku 2007!

Kde čerpáš inšpiráciu? Je to niečo ako odhalenie svojej temnej duše? 

Inšpiráciu čerpám od všadiaľ – muzika, texty, knihy, okultizmus, rôzne mytológie, teológie, filmy a podobne.

Sú aj nejaké exotické alebo nemetalové požiadavky na teba? Čo by si určite odmietol a neprijal ako zákazku?

Exotické požiadavky nie sú zatiaľ žiadne a nemetalové zákazky som už mal. Nemám s tým problém, lebo osobne mám veľmi široký hudobný záber a nevadí mi spolupracovať pri rôznych hudobných štýloch.

Mal som a mám tú česť pracovať s rôznymi hudobníkmi a/alebo sólovými umelcami s pestrým hudobným zázemím a náboženstvom, ale nikdy nebudem spolupracovať so žiadnou kapelou, ktorá otvorene hlása a podporuje nacizmus, fašizmus alebo homofóbiu! Dôrazne odsudzujem a odmietam akúkoľvek formu diskriminácie, nenávisti a intolerancie!

Odkaz pre všetky tie hovädá: GO FUCK YOURSELF!!!

Okrem toho, že robíš grafiky na objednávku, maľuješ aj vlastné obrazy, ktoré ponúkaš na predaj. Je o takéto motívy záujem?

Veľa kapiel využíva túto možnosť – či už u mňa alebo mojich kolegov z branže. 

Je pre nich ľahšie vybrať si a kúpiť už hotový tzv. „premade art“ hlavne s finančného hľadiska, takže áno je o to záujem, aj keď v poslednej dobe to ide slabšie, keďže k nám do fachu nastúpila umelá inteligencia.

Ján Handzuš - Dis-Art Design

Premade art. Ján Handzuš, Dis-Art Design

Ján Handzuš - Dis-Art Design

Premade art. Ján Handzuš, Dis-Art Design

Ján Handzuš - Dis-Art Design

Premade art. Ján Handzuš, Dis-Art Design

Ján Handzuš - Dis-Art Design

Premade art. Ján Handzuš, Dis-Art Design

Ján Handzuš - Dis-Art Design

Premade art. Ján Handzuš, Dis-Art Design

Ján Handzuš - Dis-Art Design

Premade art. Ján Handzuš, Dis-Art Design

Viem, že si poznačený pracovnou deformáciou a vieš ohodnotiť aj cudzie diela a ich práce. Ktorí autori sú tvojimi vzormi?

Zo sveta metalovéj hudby sú pre mňa vzormi Dan Seagrave, Khaos Diktator Design, Dusty Petterson, Caelan Stokkermans a mnoho ďalších, ale pri tvorbe obalov som inšpirovaný hlavne maľbami starých majstrov a pri tvorbe merch designov formou rytectva.

Musíš sa aj vzdelávať vo svojom odbore, aby si držal krok s konkurenciou?

Na to je jednoduchá odpoveď: Áno a neustále.

Vyslovene ako teba, tak aj mňa iritujú tie moderné nazvime to „umeliny“, kedy obaly vytvára umelá inteligencia. Povedz mi, to sme už skutočne natoľko pohodlní, že to niekomu môže stačiť? 

V tomto s tebou úplne súhlasím. Obal albumu je pre mňa rovnako dôležitý ako hudba. 

Chcem obal albumu, ktorý odráža hudbu a nie nejaký bezduchý, priemerný a neoriginálny „obal“, ktorý vychrlilo AI po napísaní pár slov, a pri tom taký istý môžu mať tisíce kapiel. 

Myslím si, že kapely by mali naďalej spolupracovať s umelcami, ktorí im vytvoria obal albumu, ktorý bude odrážať ich hudbu a ich jedinečnosť. Obal albumu je prvým kontaktom fanúšika akejkoľvek hudby s kapelou a ich albumom a môže ho ovplyvniť pri rozhodovaní, či si album kúpi alebo nie. Ja osobne svoje ťažko zarobené peniaze neminiem na žiaden album, kde kapela použila AI. 

A je pre mňa zarážujúce, že na tento trend naskočili aj kapely, ako sú God Dethroned, Cradle of Filth, Judas Priest a iné. Tieto kapely majú bohatú históriu a ich hudba je jedinečná. Je škoda, že sa rozhodli pre takýto bezduchý a neoriginálny spôsob prezentácie svojej hudby. Nuž, ale taká je doba, čo už.

Aké máš ešte plány so svojou značkou DIS-ART DESIGN?

Plánov mám veľa. Mojím prvoradým cieľom je urobiť z DIS-ART DESIGN známu a rešpektovanú značku. Chcel by som preskúmať svoje možnosti dizajnu aj v iných odvetviach, ako je napr. komerčný dizajn/reklama. Uvažujem o tom, že začnem predávať svoje diela ako výtlačky a uvažujem aj o založení vlastnej značky merchu, Ale toto je hudba budúcnosti.

Nedá mi, aby som sa nespýtal aj na tvoje hudobné zameranie. Ktoré sú tvoje najobľúbenejšie kapely a veľmi ma zaujíma aj tvojich TOP 5 albumov všetkých čias.

Moje hudobné zameranie je dosť široké. Počúvam všetko – od soulu a  R’n’B (zbožnujem Joss Stone, Alicia Keys či Gabriella Cilmi) cez prog rock a prog metal až po doom metal a death metal.

1. My DYing Bride – kompletná diskografia
2. Opeth – ak neberiem do úvahy prvé dva albumy, ktorým neviem doteraz prísť na chuť, tak komplet diskografia, ale najviac mi režú ich posledné čisto progové albumy bez známok death metalu.
3. The Gathering (hlavne albumy s Anneke van Giersbergen)
4. Dream Theater – kompletná diskografia
5. KISS – kompletná diskografia

Ktorý koncert máš v pláne navštíviť?

Momentálne ti na to neviem odpovedať. Sme ešte len na začiatku roka a turné kapiel sa ešte len formujú a pomaly oznamujú, takže ak v priebehu roka vyskočí niečo zaujímavé, tak na to určite pôjdem.

viac na www.disartdesign.com

text: Dodi Košč
foto: Ján „Hans“ Handzuš

Prečítajte si

Comments are closed.

Viac:UG