Legenda XIII.století vystúpi v Bratislave. „Bola to dlhá cesta, dúfam, že ešte nekončí,“ hovorí Pavel Štepán.
Luboshio z Demonic-eyed: Činely nad hlavou, gitary za ušami. Piaty album je vrcholom našej pentalógie.
Noc Na Zemi je náš najlepší album, dodáva nám sebavedomie. Bad Karma Boy predstavujú nový album na turné s Parou
Garáž nás prekvapila tým, koľko kvalitných slovenských kapiel ešte nepoznáme, zhodujú sa hudobníčka Shina a Lenka Kuricová z projektu Trenčín 2026
Koncertná mapa Slovenska 19. 12. 2024 – 8. 1. 2025: Koniec je blízko, muziky bude najviac na Štefana a Silvestra 3 dni ago
Koncertná mapa Slovenska 12. 12. – 18. 12. 2024: Hudobný klub Stromoradie má 6. výročie, Berlin Manson a Edúv syn v Novej Tržnici, Richard Autner na turné
Koncertná mapa Slovenska (5. 12. – 11. 12. 2024): Vianočné koncerty, Zuby Nehty (ex-Dybbuk) v Prešove, Kolowrat v kluboch s novým albumom
Koncertná mapa Slovenska 28. 11. – 4. 12. 2024: Katarína Knechtová na turné Svety, pudingáči krstia nový album, arménsky jazz v Music a Cafe Nitra
Po večeroch utekala cez okno od rodičov za hudbou a komunitou. Cyrille Aimée teraz príde na Slovensko
Legenda XIII.století vystúpi v Bratislave. „Bola to dlhá cesta, dúfam, že ešte nekončí,“ hovorí Pavel Štepán.
Luboshio z Demonic-eyed: Činely nad hlavou, gitary za ušami. Piaty album je vrcholom našej pentalógie.
Zdieľať Rozhovory Žijeme v dobe, kedy je jednoduché hrať perfektne, ale často sa to deje bez hĺbky a spiritu, hovorí poľská basgitaristka Kinga Glyk 26.09.2022 Dvadsaťpäťročná basová gitaristka Kinga Glyk patrí k najväčším talentom z poľskej hudobnej scény. Okrem mnohých ocenení má na konte tri autorské albumy a momentálne pracuje na ďalšom. Jej kariéru sledujú na sociálnych sieťach mnohí svetoví umelci – Michael League, Rick Beato, Jacob Collier a ďalší. V sobotu vystúpila ako headlinerka na festivale City Sounds Bratislava v štúdiu Slovenského rozhlasu. Pri tejto príležitosti sme mali možnosť sa s ňou porozprávať. Hovorili sme o jej hudobníckych začiatkoch, o probléme v hudobnom vzdelávaní, ale aj o jej názore na aktuálny trend hry mladej generácie jazzových hudobníkov. Aké tvoje boli hudobnícke začiatky? Viem, že si mala rodinnú kapelu. Študovala si hudbu na hudobnej škole? Áno, pochádzam z hudobníckej rodiny. Nikdy som neštudovala na hudobnej škole. Mojím mentorom bol môj otec, ktorý ma viedol. Na basovej gitare som začala hrať kvôli môjmu záujmu k hudbe a k tomuto nástroju. Si teda samouk v hre na nástroji? Určitým spôsobom áno, ale neskôr som navštívila zopár lektorov na súkromných hodinách, ktorých rady a pripomienky som dlhodobo a poctivo cvičila. Na svoj vek hráš veľmi vyzreto. Cvičila si veľa, alebo si sa viac učila praxou na pódiu? S odstupom času musím povedať, že som stratila veľa času nesystematickým cvičením a hraním. Určite som mohla cvičiť viac a vnímam u seba rezervy, na ktorých sa snažím pracovať. Proces zdokonaľovania technických, interpretačných a hráčskych zručností bol v mojom prípade veľmi náročný a pomalý, ale o to viac si vážim všetky praktické skúsenosti a to, čo som sa naučila. Vždy som sa snažila byť učiteľom sama sebe. Neustále som bola zvedavá a hľadala som rôzne cesty a cvičenia k zlepšeniu mojich hudobných zručností. Kinga Glyk. Foto – Michal Dzubina Nikdy si neuvažovala nad štúdiom na hudobnej škole? Áno, uvažovala som nad tým ale moji rodičia ma od štúdia úmyselne odhovárali, pretože obaja sú hudobníci a počas ich štúdia mali veľmi zlé skúsenosti s celkovým systémom výučby a prístupom učiteľov ku žiakom. Išlo o konkrétny školský systém v Poľsku? Vychádzal z prísnej ruskej školy? Nemyslím si, že by išlo o poľský systém výučby. Skôr išlo o to, že v minulosti boli na študentov čohokoľvek, nielen hudby, kladené veľké nároky a očakávania. Učitelia boli veľmi prísny a v mnohých prípadoch nemotivovali svojich žiakov pozitívnym spôsobom, ale práve naopak, dokazovali im, že nič nevedia a vyvolávali medzi nimi potrebu súťažiť. Mnohí žiaci to psychicky nezvládli a prestali hrať. Práve od tohto ma chceli rodičia uchrániť. V súčasnosti je systém nastavený úplne naopak, čo je však tiež nezdravé. Si basgitaristka a prezentuješ groovujúcu hudbu. Videl som tvoj koncert s frankfurtským big bandom, kde ma zaujal groovový aranžmán skladby Lennie´s Penies ikonického jazzového klaviristu Lennieho Tristana. Venuješ sa aj mainstreamovému jazzu? Napríklad na kontrabase? Veľmi si vážim a milujem mainstreamový jazz, ktorý si však vyžaduje poctivé štúdium, vedomosti a prax. Človek teda musí tento smer robiť naplno a doslova ním žiť. Moja cesta je iná. Z týchto dôvodov sa mu zatiaľ nevenujem. Neustále sa snažím rozširovať svoje vnímanie a celkový hudobný koncept. Nerada škatuľkujem hudbu, ktorú robím. Som presvedčená o tom, že človek musí robiť iba to, čo miluje a čomu sa chce naplno venovať. Kinga Glyk. Foto- Michal Dzubina Ako ovplyvňuje tvoja filozofická povaha tvoj hudobný koncept a kariéru?Hudba je pre mňa niečo viac ako iba zvuk a tóny. Pomocou tónov a rytmu vytvárame príbeh, ktorý vychádza z nášho života, emócií a životných skúseností. Hudba musí byť silná, aby sa dotkla srdca človeka.V súčasnosti badám mnohých mladých hudobníkov, ktorí hrajú bezchybne, ale v ich hraní chýba hlbší zmysel, emócia a oduševnenie. Čo si o tom myslíš?Úplne s tým súhlasím. Na túto tému som sa pred dvomi dňami rozprávala s basovým gitaristom z kapely Snarky Puppy, Michaelom Leaguom, s ktorým pracujem na mojom novom albume. Na túto tému má ten istý názor. Žijeme v dobe, kedy máme dostupné všetky informácie, školy, videá, cvičenia atď. a preto je jednoduché hrať síce perfektne, ale bez hlbšieho zmyslu, hĺbky a „spiritu“. S Michaelom sme sa zhodli, že je škoda, že sa z hudby vytráca jej pointa. Najdôležitejším aspektom hudby je emócia. Z toho dôvodu sme sa zhodli, že máme radšej hudbu minulosti ako tú súčasnú. Kinga Glyk. Foto – Michal Dzubina Veľa koncertuješ a hráš. Venuješ sa aj pedagogickej činnosti? V súčasnosti je ťažké uživiť sa iba umeleckou činnosťou. Som veľmi vďačná za to, že sa momentálne môžem živiť iba koncertovaním a nahrávaním. Môj otec ako profesionálny hudobník, nemal nikdy veľa peňazí, takže veľmi dobre viem, aké je ťažké uživiť sa umením. Z tohto dôvodu si veľmi vážim svoju situáciu a snažím sa udržiavať si svoju kreativitu a pracovitosť, ktorá ma dostala do tohto bodu. Je mi totiž jasné, že môj aktuálny úspech sa môže kedykoľvek skončiť. Ako sa vyrovnávaš s kritikou? Či už kolegov, alebo svojou vlastnou. Myslím si, že ide o nekonečný proces boja. Veľakrát je to boj so samou sebou, pretože ako hudobníci sme si sami najväčšími kritikmi. Snažím sa užívať si svoj život, taký aký je. A tým myslím aj hudbu a moju kariéru. Kinga Glyk. Foto – Michal Dzubina Jeden vynikajúci poľský klavirista mi poradil, aby som sa na pódiu nikdy nesnažila hrať lepšie ako viem, pretože v tom momente sa všetko pokazí. Treba sa snažiť hrať iba tak dobre, ako človek v danom momente dokáže. Aj toto treba cvičiť a preto si to na pódiu stále pripomínam. Okrem toho nemusím sebe ani nikomu inému nič dokazovať. Nemám potrebu byť najlepšou basovou gitaristkou na svete. Všetci sme ľudia. Máme horšie aj lepšie dni, ktoré sa ukážu aj na pódiu. Je to úplne prirodzené. Najdôležitejšie je byť trpezlivý, pokojný, vďačný, milovať hudbu a neprestávať pracovať na tom, čo chce človek dosiahnuť. text: Dávid Oláh foto: Michal Dzubina Zdieľať
Rozhovory Puding pani Elvisovej sa vracia na hudobnú scénu s albumom AHOJ Puding pani Elvisovej sa vracia na hudobnú scénu energickým albumom Ahoj, ktorý je vytvorený zo ... OdPetra Hartmannová20.12.2024
Rozhovory Legenda XIII.století vystúpi v Bratislave. „Bola to dlhá cesta, dúfam, že ešte nekončí,“ hovorí Pavel Štepán. Dosiahnuť status legendy je veľká vec. Je to pocta výsledkom dlhoročnej snahy, ktorá zanechala zásadnú ... OdBarbora Stuchlíková04.12.2024
Rozhovory Luboshio z Demonic-eyed: Činely nad hlavou, gitary za ušami. Piaty album je vrcholom našej pentalógie. „Naše ostatné albumy akoby boli prípravou na tento. S každým albumom chcem spraviť krok vyššie a piaty ... OdBarbora Stuchlíková15.11.2024
Rozhovory Noc Na Zemi je náš najlepší album, dodáva nám sebavedomie. Bad Karma Boy predstavujú nový album na turné s Parou Album Noc Na Zemi od indierockových Bad Karma Boy vyšiel 25. septembra 2024. Aktuálne ho predstavujú na ... OdPetra Hartmannová01.11.2024
Mladá hudba Pesničkárka Morazdvora: Múza ma môže kopnúť aj pri oberaní jahôd alebo pri varení Dominika Zelienková je mladé šikovné dievča, ktoré do svojej tvorby vnáša tie najintímnejšie kúsky seba ... OdPetra Hartmannová29.10.2024
Live Cody Ford zo Soen: Sľubujem slovenským fanúšikom, že odohráme dobrý koncert Dlhé roky sa nevedeli zbaviť porovnávania s Tool a Opeth. Do istej miery to bolo ... OdBarbora Stuchlíková18.10.2024
Legenda XIII.století vystúpi v Bratislave. „Bola to dlhá cesta, dúfam, že ešte nekončí,“ hovorí Pavel Štepán.
Luboshio z Demonic-eyed: Činely nad hlavou, gitary za ušami. Piaty album je vrcholom našej pentalógie.
Noc Na Zemi je náš najlepší album, dodáva nám sebavedomie. Bad Karma Boy predstavujú nový album na turné s Parou
Garáž nás prekvapila tým, koľko kvalitných slovenských kapiel ešte nepoznáme, zhodujú sa hudobníčka Shina a Lenka Kuricová z projektu Trenčín 2026
Koncertná mapa Slovenska 19. 12. 2024 – 8. 1. 2025: Koniec je blízko, muziky bude najviac na Štefana a Silvestra 3 dni ago
Koncertná mapa Slovenska 12. 12. – 18. 12. 2024: Hudobný klub Stromoradie má 6. výročie, Berlin Manson a Edúv syn v Novej Tržnici, Richard Autner na turné
Koncertná mapa Slovenska (5. 12. – 11. 12. 2024): Vianočné koncerty, Zuby Nehty (ex-Dybbuk) v Prešove, Kolowrat v kluboch s novým albumom
Koncertná mapa Slovenska 28. 11. – 4. 12. 2024: Katarína Knechtová na turné Svety, pudingáči krstia nový album, arménsky jazz v Music a Cafe Nitra
Po večeroch utekala cez okno od rodičov za hudbou a komunitou. Cyrille Aimée teraz príde na Slovensko
Legenda XIII.století vystúpi v Bratislave. „Bola to dlhá cesta, dúfam, že ešte nekončí,“ hovorí Pavel Štepán.
Luboshio z Demonic-eyed: Činely nad hlavou, gitary za ušami. Piaty album je vrcholom našej pentalógie.
Koncertná mapa Slovenska 19. 12. 2024 – 8. 1. 2025: Koniec je blízko, muziky bude najviac na Štefana a Silvestra