Novinky

Medzinárodná účasť a viac ako 30 nových skladieb. Na Slovensku sa uskutočnil prvý Songwriting Camp

Malebná obec Liptovský Ján sa stala koncom októbra centrom hudobného diania. Od 23. do 27. októbra sa v ňom stretli autori, producenti a hudobníci z ôsmych krajín, ktorí sa zúčastnili prvého slovenského Songwriting Campu. Songwriting Camp je projekt, ktorého cieľom je spojiť slovenských a zahraničných skladateľov, textárov, producentov a interpretov na jednom mieste a poskytnúť im priestor na vytvorenie nových hudobných diel. Pre autorov tak vznikla unikátna príležitosť sústrediť sa na svoju tvorbu a zároveň spolupracovať s profesionálnymi umelcami z celého sveta. 

Hlavným organizátorom Songwriting Campu bol Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam (SOZA) v kooperácií s českou organizáciou Song Empire. „Songwriting Campy organizujeme v Česku už od roku 2018 a vďaka nim vzniklo už viac ako sto hudobných diel, pričom niektoré z nich boli vybrané aj do finále medzinárodnej súťaže Eurovízia. Sme veľmi radi, že vďaka SOZA sme mohli tento projekt posunúť aj na Slovensko.“ povedal Jan Vávra, spoluorganizátor campu a zástupca spoločnosti Song Empire. 

Songwriting Campu sa zúčastnilo celkovo 20 účastníkov z ôsmych krajín. Slovensko zastupovali desiati umelci a producenti, medzi nimi aj víťazi Česko Slovenskej Superstar – Emma Drobná a Adam Pavlovčin (ADONXS), ďalej Martin Harich, Nina Kohout, Tamara Kramar, Timea Gregová, Laura Ilečková (FAYE), Matej Smutný, ale aj producenti Marek Rakovický, Matej Turcer, Martin Zaujec, Tomáš Löbb či Rony Janeček. Slovenských umelcov doplnili autori a producenti z Česka, Maďarska, Veľkej Británie, Nórska, Holandska a Rakúska. „Atmosféra na Campe bola veľmi priateľská a vznikli tu skvelé skladby a zaujímavé spolupráce,“ povedal Holanďan Gerson Rafael Bouman. „Na Slovensku máte naozaj veľmi talentovaných hudobníkov a som nesmierne rád, že som mohol s nimi tvoriť. Bolo to veľmi obohacujúce a teším sa, až spoločne vytvorené skladby vydáme.“ 

Samotný proces Songwriting Campu prebiehal v malých tímoch, ktoré pozostávali z troch až štyroch ľudí, zložených okolo producentov. Na začiatku každého dňa prebehlo rozdelenie autorov do skupín, ktoré počas dňa vzájomne spolupracovali a večer si všetci vypočuli novo vzniknuté skladby v rámci spoločných listening sessions. „Každý deň vznikli nové tímy, ktoré vytvorili nový kreatívny potenciál a piesne, ktoré vznikli, tak mali za každým úplne novú atmosféru. Bol to nesmierne intenzívny a hudbou nabitý týždeň, veľa si z toho odnášam,“ hovorí na margo Songwriting Campu speváčka Timea Gregová. 

Počas týždňa plného tvorivej spolupráce vzniklo 32 individuálnych hudobných diel, na ktorých sa podieľali jednotliví účastníci campu. Výsledne tak vzniklo 78 minút novej hudby s medzinárodnými a zároveň slovenskými parametrami. „Songwriting Camp bol pre autorov výbornou príležitosťou na vystúpenie zo svojej komfortnej zóny v procese skladania piesní. Vo výsledku si každý účastník odniesol nový repertoár, alebo sa podieľal na repertoári niekoho iného. Sme radi, že SOZA mohla byť pri tomto procese a poskytla autorom priestor na tvorenie novej hudby,“ dodal na margo campu Richard Jajcay, člen predstavenstva SOZA. Autormi skladieb vytvorených počas Songwriting Campu sú jeho účastníci, ktorí majú ďalšiu produkciu a vydanie novovzniknutých piesní vo vlastnej réžií. 

SOZA je občianske združenie, ktoré zastupuje autorov, upravovateľov, aranžérov hudby a textárov. Jej hlavnou úlohou je ochrana majetkových autorských práv domácich a zahraničných tvorcov a vydavateľov hudobných diel. Členskú základňu SOZA dnes tvorí viac ako 3 000 domácich autorov. SOZA vykonáva svoju činnosť na základe oprávnenia Ministerstva kultúry a na základe 113 medzinárodných zmlúv v 125 štátoch sveta.

Pilotný projekt slovenského Songwriting Campu prebiehal v malebných priestoroch hotela Liptovský dvor. Hlavným partnerom Songwriting Campu bol DISK Multimedia, ktorý poskytol účastníkom campu hudobné a audio-technické zariadenia na tvorbu hudobných diel. 

text: PR oddelenie SOZA
foto: Zdenko Hanout

Redakcia