Jubilejný ročník Objatia tónov daroval vďaka hudobným hosťom nezabudnuteľný zážitok

Posledná januárová nedeľa patrí už tradične v Leviciach benefičnému podujatiu Objatie tónov. Tohtoročný koncert bol špeciálny v tom, že išlo o jubilejný 10. ročník, čomu zodpovedal aj exkluzívny zoznam hudobných hostí. Na jednom pódiu sa predstavili IMT Smile, Desmod, či The Great Malarkey. Koncert pre osoby s mentálnym a zdravotným postihnutím pripravili Občianske združenie Ostrov v Leviciach a Občianske združenie Milan Štefánik. Spoluorganizátorkou bola Beáta Miškovičová.

Keďže benefičný koncert Objatie tónov patrí medzi najväčšie podujatia tohto druhu na Slovensku, prípravy v levickej športovej hale začali už v sobotu. Zvukári, aj dobrovoľníci kmitali, nosili, spájali, skladali techniku do neskorého večera, aby všetko bolo tip top. Dňom D bola nedeľa 26. januára 2020. Príjemné popoludnie plné nezabudnuteľných zážitkov otvoril úvodným príhovorom primátor Levíc Ján  Krtík. Symbolicky si 10. ročník pripomenuli organizátori veľkou tortou a po oficiálnom začiatku vypukla skvelá zábava naplno!

Igor Kolesár

Pestré farby tričiek sa začali miešať s tónmi latino rytmov. Na parket prišiel Zoli a rozhýbal prítomných energickou Zumbou. Jednoduché kroky aj zložitejšia choreografia, otočky, salsa, zakrútiť bokmi, hore ruky a na parkete to žilo. „Bolo to veľmi vďačné publikum. Bol to obrovským spôsobom úžasný pocit vidieť v očiach detí radosť z tanca, radosť z toho, že sme spolu, že sa spolu bavíme,“ nadchol sa Zoli, ktorý si spolu s jeho dievčatami odniesli aj milé darčeky.

Moderátorskej taktovky sa ujal Sajfa. V svojom kalendári si našiel čas na toto podujatie i preto, že vníma dôležitosť vytvorenia priestoru na koncerty pre ľudí, ktorí sú zdravotne znevýhodnení.

Atmosféra v sále s každou ďalšou minútou gradovala. Transparent v hľadisku vítal prvú „veľkú“ kapelu, prvého hudobného hosťa – IMT Smile. Hlas Ivana Táslera sa rozlieha priestorom. Dav sa rozkolísal a keď zaznelo Poď so mnou, svetlá v sále sa stlmili. IMT Smile sú synonymum skvelých hudobníkov. Hneď pri ďalšej piesni Len tebe láska predviedla muzikantskú šou aj dychová sekcia. Cez Exotiku sa všetci vrátili späť na východ Slovenska v piesni A ja taká dzivočka. O tom,že Ľudia nie sú zlí nebolo treba presviedčať nikoho. Veď tu spolu tancovali a bavili sa ľudia známi aj neznámi, mladší aj starší, deti i dospeláci. Čo by to bol za koncert IMT Smile, keby nezazneli Hej, Sokoly. Cesty II. triedy si ako prídavok vyžiadalo svojim skandovaním publikum. A ešte pozdrav: Ahojte, ja som Ivan Tásler a pozdravujem všetky deti, ktoré boli na akcii Objatie tónov v Leviciach.“

Igor Kolesár

Tanečným spestrením počas technických úprav bolo vystúpenie dua Lea a Veja. O tom, že v ich podaní išlo o „chytľavé“ melódie, svedčalo i to, že sa k ním tanečnými kreáciami pridali pod pódiom aj prichádzajúci The Great Malarkey. Spojenie ôsmich hudobníkov z celého sveta vnieslo do haly balkánsky temperament, kanadské blues, britský punk so zmesou folku a folklóru, či swingu. Speváčka s krásne sfarbeným hlasom pracovala počas piesní s publikom neodolateľným spôsobom. Hoci spievala v angličtine, bariéra medzi ňou a obecenstvom neexistovala. „Myslím, že v tom nie je rozdiel. Hudba je medzinárodný jazyk a my všetci to cítime rovnako. Keď sme tu, hudba ovplyvňuje mňa, vás, všetkých rovnakým spôsobom.“ Napriek náročnému koncertnému programu sa skupina rozhodla podporiť i takéto podujatie práve v Leviciach. Prečo? „Toto je krásne podujatie s veľmi dobrým cieľom. Hudba je pre všetkých a dnešok je toho dôkazom.“ My s týmito slovami plne súhlasíme. Odmenou za úžasnú atmosféru boli pre členov kapely darčeky od detí zo združení, ktoré im budú pripomínať čas strávený na Slovensku. Nám zostáva len veriť, že onedlho sa na podobnej akcii stretneme opäť…

Po dlhej klaňačke vyhlásil Sajfa súťaž o najkrajší transparent, najoriginálnejšie mávadlo. Ktoré však vybrať? „Z roka na rok mám pocit, že decká sú šikovnejšie a šikovnejšie. Pôsobí to na mňa fantasticky.“ Na pódium boli odmenené tri najlepšie. Odmenu v podobe darčekov od sponzorov však získali aj ostatní mladí umelci, veď všetky ich výtvarné práce boli originálne, pestré, zaujímavé. Jednoducho, slovami Sajfu, „fenomenálne“.

Leviceonline

A už je tu finále. S ním ďalšia výborná skupina Desmod. Na koncert sa členovia tešili i pre dobrú atmosféru, ktorá tu vládne. Líder skupiny – Kuly má skúsenosti s kontaktom s mentálne postihnutými ľuďmi priamo z rodiny. Aj preto berie účasť na charitatívnych podujatiach za samozrejmosť a robí to s radosťou. S o to väčšou, keď si plná sála spieva spolu s kapelou hity ako To nie je možné, Niekto ti to povie skôr než ja, Pár dní zvládnem, Pár slov, či posledný veľký song Vŕba. Seriál, ktorý určite sledovali aj „inak obdarení“, si pripomenuli piesňou Lavíny. Nesmeli vynechať ani Strašne mi chýbaš, Čierna ovcaHemeroidy. Od „majstra“ Duchoňa si chlapci požičali Čardáš dvoch sŕdc. Po dlhom aplauze a skandovaní publika „ešte, ešte“, sa diváci dočkali dvoch prídavkov. Znova zazneli hity, ktoré nemožno z repertoára skupiny vypustiť. Vyrobená pre mňaSom na tebe závislý jednoducho na koncert Desmodu patria. Čo hovoria členovia skupiny na kopec darčekov, ktoré si odnášali? „Bežne to nebýva na festivaloch, koncertoch. Je to pekné. Deti si s tým dajú robotu.“ Na oplátku si prítomní odnášali podania rúk, spoločné fotky, či autogramy na podpis kartách.

Pre všetkých bol po celý čas pripravený bohatý sprievodný program v tvorivých dielňach. Vyrobiť si mohli vlastný náramok z vlny, prívesok z drôtiku, uplstiť si anjela, vytvoriť obrázok horúcim voskom, či odniesť si vymaľované sadrové srdiečko, a nielen to. Mohli si tiež nechať nalepiť „tetovačku“ alebo sa vyblázniť na šmýkačke v nafukovacom hrade.

Na záver ešte zamávať a objať tých, ktorí sa pričinili o hladký priebeh akcie. Veď bez organizátorov, účinkujúcich, dobrovoľníkov a sponzorov by sa podujatie uskutočniť nemohlo.

Mimochodom, od organizátorov už máme pre vás pozvánku na ďalší ročník. Veríme, že bude ešte lepší ako ten jubilejný.

Text: Júlia Platková