Jana Kirschner uniesla v Prešove publikum do hudobnej rozprávky!

Utorok 19. novembra patril večer v PKO Čierny Orol stálici našej hudobnej scény, ktorá prišla predstaviť svoj nový album Moruša Biela. Návštevníci však dostali viac ako len vystúpenie, Jana svojou hudbou a energiou zaplavila nielen javisko ale dokázala ľudí uniesť z bežnej reality.

2013_11_19_jana kirschner_morusa biela_presov_foto_david_hanko (16)Z nej sa do PKO zišlo početné publikum, ktoré sa pred začiatkom kultivovane snažilo ,,predrať´´ cez úzky vhod. Čo sa aj podarilo a už krátko po 19 tej začala predskokanka Katka Koščová vítať svojim spevom vyznávačov živej slovenskej hudby. Katka svojou aktuálnou tvorbou a vyžarovaním je presne tam, kde sa cíti doma a prirodzene, takto aj pôsobila vo svojej polhodinke na úvod. Od pomalých jazzoviek k blues ale i sviežim folkovejším rytmom naladila publikum na správnu štartovaciu plochu, pre let do slovanskej fantázie plnej poézie, krehkosti i zmyselnosti.

Zaujímavý bol už samotný úvod koncertu, kedy sa kapela zvučila a postupne jej členovia prichádzali na pódium. Prvé tóny skladby Promenáda postupne silneli s pridávajúcimi sa hudobníkmi a do rozbehnutej skladby prišla hviezda večera. V prvom dejstve koncertu obecenstvo dostalo absolútne nové piesne z albumu Moruša Biela. Z jemnejšieho začiatku sa už v druhej skladbe Divná publikum začalo jemne zvŕtať v rezkejšom rytme, ktorý Jana vygradovala následne v jej prvom singli Sama z nového albumu. Príjemným spestrením boli počas vystúpenia aj vokalisti z pražskej skupiny Skety. Ich spev podčiarkol i dofarbil zážitok z Janinho speváckeho výkonu. Ten bol bez preháňania špičkový.

Návštevníkov tak unášala v jeho výškach do imaginárneho sveta, ktorý si každý mohol predstaviť po svojom. Pri skladbe Palisády som si pripadal ako v rozprávke o Perinbabe. Ideálnom mieste, kde sa cítite príjemne. Najsilnejším momentom z prvej časti bola skladba Vidina. Sila emócií, ktoré do nej Jana ukryla sa dostala rýchlejšie pod kožu, než si človek stihol uvedomiť. Dokázala ňou opäť namaľovať do myslí obraz farebnej a rozkvitnutej krajiny.

2013_11_19_jana kirschner_morusa biela_presov_foto_david_hanko (12)Po krátkej pauze sa Jana vrátila, aby si oddýchla a zároveň dopriala fanúšikom ich obľúbené skladby, no v pestrejšom prevedení. Pri skladbe Líška prezradila, že ju prvý krát počula práve v Prešove, keď jej ju pred mnohými rokmi venoval Ivan Tásler. Aj pri ďalších skladbách jej už publikum viac ,,pomáhalo´´. Milým momentom bol okamih, kedy si v skladbe Pokoj v duši návštevníci spontánne začali spievať spolu s Janou refrén tak jemne, až to pripomínalo vánok.

Počas koncertu striedal jeden zážitok druhý. Skladby Máj, krásny máj a Na čiernom koni svojou atmosférou vytvárali v návštevníkoch silou emócií rôzne obrazy navyše v prevedení celého zoskupenia hudobníkov, vokalistov a Jany, boli vrcholom večera. Ako prídavok zaznela skladba Unesená, ktorá už len pohladila na rozlúčku.

Kiež by našlo viac umelcov odvahu vojsť do vôd nepoznaných a priniesť opäť niečo, čo posúva hudbu v pred. Teším sa už teraz na pokračovanie albumu Moruša – Čierna.

Viac fotiek z koncertu nájdete TU.

Autor & video: Martin Laškovský