Dilemma priznáva, že Leto tvorí v ich produkcii výnimku. Impulzom k nahraniu skladby s popovými aranžmánmi bola niekoľkoročná diskusia s dramaturgmi slovenských rádií, ktorých kritéria prvé dva albumy The Last Debut a Bordell Europe nespĺňali. „Vyčítali nám, že naše skladby sú tvrdé, spievané v angličtine alebo im prekážali depresívne ladené texty. Pri skladbách od Rammstein, Depeche Mode a Red Hot Chilli Peppers nikto podobné témy nerieši, ale pri slovenskej produkcii to je problém. Tiež som sa dozvedel, že hudba v rádiách nesmie vyrušovať a tak sme urobili jemnejšie aranžmány. Keď sme Leto testovali na koncertoch, ľudia na ňu reagovali výborne. Prvý krok sme urobili my a teraz sú na ťahu rádia, aby ukázali, či sú ochotné hrať aj novú hudbu alebo pôjdu vo vychodených šľapajach, a budú dookola hrať tých istých interpretov ešte ďaších 10 rokov.“ hodil rukavicu slovenským rádiám J. Spišák.
Zároveň však frontmen Dilemmy zdôrazňuje, že singel Leto nie je hudobnou neverou. Sám si váži a rešpektuje mnohé úspešné skladby, ktoré sa presadili v komerčných médiách, no v umeleckých kritériách má jasno. „Nemyslím si, že Leto je umelecky ochudobnená skladba. Na náš posledný album kompetentní reagovali – výborná a kvalitná rocková práca, ale keby sme vás pustili, vytŕčali by ste. Pokiaľ je problémom originalita, skúsili sme stiahnuť nohu z plynu, ale nezastavili sme. Leto je spievané v slovenčine, má melodické linky a text nie je vôbec depresívny. Sám som teda zvedavý na reakciu v našich rádiách. Ak sa nám však nepodarí presadiť sa v slovenskom éteri ani s touto piesňou, potom sa deje niečo zlé v štáte dánskom,“ dodal J. Spišák.
text: Imrich Makó
foto: archív