Demovnica_FM prvýkrát obsadila Tabačku mladými talentami!

V sobotu 17. februára patril večer v košickej Tabačke mladým nádejným kapelám. Na tom by za štandardných okolností nebolo nič výnimočné, keby ich do nezávislého kultúrneho centra nepriniesol tím RÁDIA_FM. Spolu pripravili v skutku vyvážený lineup zo súťažiacich programu Demovnica_FM. Návštevníkom naservírovali čerstvú domácu tvorbu kapiel PoTmeHút, Detox of a Pony, The Kowal Chicks a No Brake.

Slovenský rádiový éter je v ostatných rokoch dosť chudobný na novú domácu muziku. Nekonečné rotácie prevažne zahraničných interpretov, istým spôsobom (aspoň na papieri) mienili vyvážiť  stanovené kvóty. Aj tie však očakávaný efekt v podobe podpory mladých talentov masovom meradle veľmi nepriniesli. Existuje však niekoľko svetlých výnimiek, za ktoré s celonárodným dosahom možno spomenúť RÁDIO_FM. Okrem jeho samotného zamerania a hudby, ktorú hrá, možno špeciálne vyzdvihnúť aj reláciu Demovnica_FM. Tá dáva priestor novým nádejným umelcom každú nedeľu večer po 18- tej. Na stránke demovnica.sk si môžu poslucháči vybrať z noviniek začínajúcich interpretov, ktorí dali o sebe vedieť, a chcú svoju tvorbu mohli šíriť do sveta. Jednoducho a rýchlo sa tak môžu prihlásiť najmä tí, ktorí zatiaľ nemajú oficiálne vydaný, distribuovaný a predávaný album. Šľachetná myšlienka, ktorá si určite zaslúži uznanie, o to viac, že sa pravidelne vyberajú s kapelami aj na skutočné pódia do klubov za fanúšikmi.

Aj do Košíc prišli v silnej zostave. Moderátor Martin Staňo, za produkciu Regina Ulejová a kameraman Lukáš Turňa prvýkrát naživo v priestoroch zrekonštruovanej bývalej tabakovej fabriky spoznali reakcie poslucháčov na nové talenty. Kapely si zase vyskúšali spontánnu vrúcnosť a prijatie východniarskeho publika a všetci sa pritom príjemne zabavili. Doslova.

28381272_10211288894033467_670887220_nPo 20. hodine otvorila vystúpenia prešovská kapela PoTmeHút. Na svojom konte majú od vzniku (2009) dve nahrávky Odhryzol som z koláča alebo Za zrkadlom, ale ich debutový album vyšiel až v decembri 2017 s názvom Silúzie . Chalani si dali záležať aj na vizuálnej stránke koncertu. Premiérovo sa predstavili aj s projekciou. Fabricafé zaplnili na maximum, takže hneď od začiatku atmosféra naberala obrátkach. Pochváliť možno aj komunikáciu s publikom, a to aj na sociálnych sieťach. Skladby  možno zaradiť niekde medzi alternatívou až folkom.  A  ako sa sami v minulosti vyjadrili, možno nebudú tak úspešné, ako tie popové, no oni  si z toho ťažkú hlavu určite nerobia. Vypočuť sa ich ale určite oplatí 😉

Blues a rock’n’rolloví nadšenci Detox of a Pony prišli do Košíc presvedčiť, že basa a bicie sú všetko, čo k vystúpeniu potrebujú. A dokonale sa to chalanom zo Starej Ľubovne a Prešova aj podarilo. Juraj Beňačka a Matúš Folvarčík skutočne dokážu rozdať naživo toľko energie, ako veľká kapela. ,,Ten spevák bol jednoducho všade, mal neskutočný drive ´´ hodnotili spontánne a pozitívne po vystúpení noví fanúšikovia.

Koncom roka síce v rámci turné Meničkotoru už Tabačke hrali, ale aj tento raz si ich východniari nenechali ujsť. Ich ,,ťažkotonážne ´´ rockové vystúpenie dokáže strhnúť prakticky každého. Počas večera to bol jeden z najenergickejších koncertov.  Atmosféru vystihuje skladba Posielam ťa do prérie, kde si prizvali na pomoc kamaráta – gitaristu z The Kowal Chicks.  Ak by ste ich chceli zažiť, najbližšie budú v Košiciach už 3.3.2018 na Unicornfest-e.  Duo pripravuje v súčasnej dobe aj debutový album. Viac info určite prinesú na svojom facebook-ovom profile.

Najsilnejší potlesk a ovácie zase zažili The Kowal Chicks. Keby len tie, no aj skúšku trpezlivosti s podguráženým fanúšikom. 😀 Tú však líder kapely Samuel Kovalčík bravúrne zvládol. Na konte majú od roku 2013 dve EP: Čiernobiele sny a Veľké oči. Zapísali si aj niekoľkonásobné víťazstvo v hitparáde Demovnica_FM a nomináciu na Radio_head Awards 2016  v kategórii Objav roka. Objavili sa aj v internetovej relácii Svetlá Hodinka. Slovenské texty a svieža energická muzika sa ľahko dostali pod kožu. Kapela má veľký potenciál zaujať aj širšie publikum aj vďaka ľahkosti a pozitívnej energií , ktorú fanúšikom servírujú.

Práve skladba Červená Monika bodovala v rebríčku Demovnica_FM (109 kolo). V Košiciach nechcelo publikum popradskú kapelu doslova pustiť z pódia. Zahrali tiež živé verzie ešte nedostupných skladieb, ktoré vyjdú už čoskoro. Páčila sa napríklad skladba Vietnam. Ostáva veriť, že tento potenciál premenia chalani v blízkej budúcnosti na úspešný debutový album.

Najskúsenejšia zostava No Brake dostala priestor ako zlatý klinec programu. Rok 2018 začala kapela veľmi sľubne, keďže boli nominovaní ako hudobná skupina na OTO,  a Rádio_FM ich nominovalo celkovo 2 krát na Radio_Head Awards 2017 – za album roka (NOISE BLAST) a singel roka (Free Your Mind). Majú na konte veľa úspešných umiestnení v rebríčkoch Osmička Rádia_FM a Demovnica_FM. Zahrali si na veľkých festivaloch ako Pohoda aj Colours of Ostrava. Je toho určite oveľa viac, čo majú  za sebou, a to bolo aj vidieť na prvotriednom vystúpení. Odzneli všetky známe skladby aj z aktuálneho albumu.

28313650_10211288894153470_221716406_nAko bolo počas večera vidieť kapely medzi sebou nesúperia, skôr sa navzájom podporujú a kamarátia sa. Na záver si kapely (okrem Potmehút-ov) dali spoločnú fotku. Radosť z hudby bolo cítiť na oboch stranách. Ak hľadáte novú zaujímavú muziku, nemusíte hľadať iba v zahraničí. Aj doma máme mladé zaujímavé talenty, ktoré sa oplatí vypočuť prípadne aj zájsť na koncert. Demovnica_FM opäť dá šancu vypočuť si, čo sa urodilo na slovenskej scéne, každú nedeľu po 18. tej hodine. Tešíme sa nabudúce, kedy sa tím z Rádia_FM opäť zastaví v Košiciach s ďalšími zaujímavými kapelami. Pri tom by ste ani vy určite nemali chýbať.

Autor: Martin Laškovský