Obsah
4 Novinky
Čo nového na domácej hudobnej scéne, zaujímavé kapely, koncerty, hudobné akcie, ale aj filmy a knihy. To všetko premiešané s novinkami zo sveta hudobných nástrojov, hi-fi a profi techniky.
18 Hudba a nesloboda
– História protestsongu Miloš Janoušek
– Pop a nesloboda Daniel Mikletič
– Alternatíva a Tí druhí Ladislav Snopko
V dejinách vždy existovali jedinci, ktorí mali pocit, že pieseň môže byť aj prostriedok, ktorým sa dá niečo povedať, či dokonca zmeniť. A svoj názor prebojovávali so všetkým dôsledkami. Niektorí si na ňom vybudovali imidž a kariéru, iní si zas svoje presvedčenie odskákali – vždy v závislosti na geografickej šírke a dĺžke, historickom období a vládnucej vrchnosti.
21 Folklór 5
Vývoj po roku 1989 Samo Smetana
Veľké zmeny pretransformovali aj profesionálne telesá, ktoré mali za socializmu významnú štátnoreprezentačnú úlohu. Spoločnosť je rozdelená v názore na podporu profesionálneho folklóru – časť to považuje za relikt minulosti, ďalšia časť zase za veľmi dôležitú súčasť národného kultúrneho dedičstva.
22 Mari Boine
Silný žiaľ čistí myseľ Natália Blahová
Sámovia boli (podobne ako pôvodné obyvateľstvo Ameriky) kultúrne zaznávaní, utláčaní, ich kultúra bola decimovaná pod vplyvom kolonizátorov a misionárov. Mari Boine vyrastala v malej dedinke Gamehhisnjarga, pri severnom polárnom kruhu na najsevernejšom cípe Nórska. Tak ako iné sámske deti, i ona chodila do školy, kde bol jej rodný jazyk považovaný za podradný a piesne, ktoré k nim odpradávna patrili, boli kresťanskými misionármi vyhlásené za pohanské a ako dielo satana zakazované.
23 Peter Dula Kamila Trávničková
Peter odovzdával svoju muziku s nesmiernou húževnatosťou, zanietením, ale zároveň pokorou a najmä s neskutočným citom. Dokázal sa presadiť vo svetovej komunite country a zviditeľniť tým aj Slovensko a slovenskú hudbu. Peter, budeš nám chýbať… aj to, čo po tebe zostalo nedopovedané.
24 Oldřich Janota
Ztracený ve světě Martin Chrobák
Žijeme ve zjeveném světě. A ve světě jiných, zdánlivě skrytých podob a pravidel. Ale nemáme většinou čas ani potřebu se tím zabývat, protože v našem nastaveném systému života to není praktické. Přesto, když se ten zdánlivě skrytý svět ukazuje, může se to zdát tajemné.
26 Andreas Vollenweider
Cherubín s harfou Andrej Turok
Na harfe som sa učil hrať sám, moja technika hry je veľmi svojrázna a skutočne ju možno len ťažko porovnávať s klasickou hrou na harfu. Tým je dané, že aj môj zvuk je celkom iný. Spolu s mojím technikom sme vyvinuli špeciálne mikrofóny pre každú strunu, vďaka čomu znie nástroj veľmi priamo a je ľahko amplifikovateľný a podľa potreby zosilniteľný tak, aby nezanikol ani v sprievode bicích. Aby som mohol hrať perkusívne a rytmicky, vyvinul som tiež špeciálnu tlmiacu klapku, vďaka ktorej môžem hrať krátke noty a teda „groovovať“.
27 Richard Müller
fotoreportáž z koncertu Dominik Bugár
30 Macy Gray
fotoreportáž z koncertu Dominik Bugár
31 Patti Smith
Ľudia majú tú silu Edo Kopček
Treba začať od seba. Musíš sa snažiť byť dobrým príkladom. Ver mi, nik nevie tak ako ja, aké je to ťažké. Ale my musíme stále ukázať, že existujeme. Napríklad, čo sa týka mojej vlastnej krajiny – tam som vystúpila proti našej vláde, preto ma prestali hrať v rádiách, moja hudba bola zakazovaná a diali sa rôzne iné veci. Ale netrápi ma to. Robím si iba svoju prácu. Nie som popstar, iba robím na svojom. To je všetko, čo máme robiť – svoju prácu – začať proste od seba. A ak sa o seba staráš, tak to začni pomaly roznášať ďalej.
32 Oskar Rózsa
Under My Spell Martin Chrobák
Po rokoch spolupráce s väčšinou slovenských umelcov z oblasti pop music sa nečakane zjavila sopranistka Adriana Kučerová, ktorú sme spolu s Ľuborom Priehradníkom a textárom Petrom Kollárom oslovili na spoluprácu pri projekte The Hermit & The Ferryman. Adriana vtedy naspievala skladbu Silhouettes, ktorá bola neskôr použitá vo filme „Polčas rozpadu“ režiséra Vlada Fišera. Jej úžasná muzikalita, výraz a umelecká charizma ma okamžite očarili a začali sme uvažovať aj o ďalšej spolupráci. Pôvodne mal vzniknúť komorný, introvertný album piesní…
35 Pozvánka na BJD 2009
anketa Peter Pišťanek
Svet džezu, fusion a funku som začal objavovať ako tínedžer dakedy v druhej polovici sedemdesiatych rokov a vtedy bolo postavenie Steva Gadda medzi štúdiovými bubeníkmi neotrasiteľné. Jeho na prvé počutie nenápadný štýl (v porovnaní s takým Billym Cobhamom či Tonym Williamsom) však pri podrobnejšom štúdiu odhaľoval suverénnu techniku a nápaditosť. Či hral s Weather Reportom, s Georgeom Bensonom, Alom Jarreauom, Tomom Scottom alebo s Paulom Simonom, vždy na ňom bolo čo obdivovať. Inšpiroval celú generáciu „gaddovských“ bubeníkov, ktorí jeho štýl rozvinuli ďalej (Akira Jimbo, Dave Weckl či Omar Hakim).
36 Zdenka Predná
Slovenský show-biz mi je ukradnutý Daniel Mikletič
Chcela som, aby bol pozitívne ladený a mala som presne takú náladu, akú z neho počuť. Nebolo to však hneď, dlho som bola chorá a nebola som v pohode. Musela som veľa vecí prespievať a hlavne sa nekonečne dlho čakalo na slnko. Bez neho to nešlo.
38 Karpina
Triptych o sexe, smrti a Slovensku Martin Hoza
„Nemáme špeciálne zdroje ani žiadnu tajnú službu. Sledujeme bežné správy v telke a na internete, tak isto je to aj o hudobnej scéne. Vynikajúci zdroj pre nás je taká Smotánka a život našich pseudocelebrít. Nie je to láskavý humor. Naše texty sú hlavne politická a spoločenská satira. To v súčasnosti na Slovenskú chýba. V deviatej dekáde tu bol aspoň Markovič s Radičom, ale dnes nie je nič.“
39 Lavagance
Ako Eddie Stevens koučoval Lavagance Edo Kopček ml.
Prišiel pripravený, každú skladbu mal spoznámkovanú, niektoré veci a party dokonca v notách. Bolo cítiť, že má i jasné vízie a predstavy toho, kam sa to uberie. Na mieste však bola od začiatku citeľná aj improvizácia – v našom štúdiu vznikla naozaj dobrá atmosféra a to, čo sme ponúkli, mu ešte otvorilo ďalšie možnosti, s ktorými ani nerátal. Všetkých nás „koučoval“. On bol ten, ktorý udával tempo a skladal mozaiku.
40 Recenzie
Blues ze Staré Pekárny č. 4, Jablkoň – Půlpes, Karpina – 3ptych.sk, Lavagance – Divine Darkness, Lesní zvěř – Lesní zvěř, U.K.N.D. – 3x a dosť, Vetroplach – Maličkosti, Viki Matušovová – Skús ma nájsť, Zdenka Predná – Srdce z bubliny
43 Slúchadlá k osobným prehrávačom
Sennheiser HD 238, Sennheiser HD 438 Marian Jaslovský
44 Reportáž HES 2009 Andrej Turok
Posledný tohtoročný septembrový víkend v Bratislave patril High Endu. V priestoroch hotela Crowne Plaza sa totiž konal už štvrtý ročník výstavy sofistikovaných zariadení pre excelentný obraz a zvuk High End Slovakia 2009. Piatok bol venovaný novinárskej obci a VIP hosťom, od sobotňajšieho rána však už prúdili útrobami bývalého hotela Forum húfy nadšencov reprodukovaného obrazu a zvuku zvedavé na čerstvé novinky, ale aj overené evergreeny tohto segmentu spotrebnej elektroniky.
46 Elektrostaty Martin Logan Andrej Turok
Spoločnosť BisAudio uviedla na výstave HES 09 novú značku elektrostatických reproduktorov, ktoré sa stali víťazom návševníckej ankety o najlepší zvuk. O čo ide?
47 Cakewalk Sonar Marian Jaslovský Najvýkonnejší a najlepšie vybavený DAW vo svojej kategórii
48 Schecter Tempest Classic
Test elektrickej gitary Martin Chrobák
V stručnom zhrnutí všetkých pre a proti nemožno obísť kvalitné materiály, solídne vypracovanie a konštrukciu, frekvenčne aj dynamicky vyvážený suchý zvuk, kvalitné snímače, výsledný teplý tón a univerzálnosť nástroja, no na druhej strane ani tendenciu krku padať na hlavu, či potrebu trpezlivo sa pohrať s nastavením tiahla a kobylky.
50 NI Guitar Rig Marian Jaslovský
Ak ste hudobníkom a pri svojej hre aktívne využívate aj počítač, alebo to plánujete, určite by vám nemal ujsť pojem Guitar Rig od renomovanej firmy Native Instruments. Táto kombinácia softvéru a hardvéru vám umožňuje mať v jednom notebooku a v jednej neveľkej „multišľapke“ priam atómovú elektráreň plnú aparátov a efektov.
51 M-Audio Axiom Pro 49 Marian Jaslovský
Všetko, čo mala populárna séria MIDI klávesov/kontrolérov Axiom, si zachovala aj nová Axiom Pro so sexi bielym dizajnom, ale je tu niečo navyše.
52 Spievame poprock Jaroslav Žigo
Druhá časť zo seriálu o technike spevu podľa hlasového pedagóga a producenta Jaroslava Žiga.
53 Gitarová škola
Ďalšie pokračovanie gitarovej školy na stránkach Nového Populáru tentoraz prevzal pod svoj patronát jazzový gitarista Boris Čellár.
54 Nová hudobná škola Jaroslava Žiga
Pomáhame žiakom uchytiť sa v praxi Martin Chrobák
Rozhovor o tom, akú alternatívu ponúka v svojej Novej hudobnej škole jej riaditeľ Jaroslav Žigo. Článok v plnom znení už čoskoro na www.novypopular.sk
pripravil Edo Kopček v spolupráci s Novým Populárom
View Comments
casopis novy popular som si zatial este nekupila,ale urcite tak najblizsie urobim.pacilo by sa mi vsak,keby ste v nom "zaspominali" aj na ten stary popular, roznymi povodnymi stranymi z neho /rozhovory.../ by ste mohli v kazdom cisle nieco uverejnit. urcite dobre viete,ze naj...uspechy mal v 70.-tych rokoch,ked nebola sanca dostat ho kupit.prajem vela uspechov a vela citatelov.
julia velmi dobrý nápad..zapracujeme na nom :))
ano,edo.bol by to dobry napad...ja uz sice tie stare "populare" nemam,/stratene pri stahovani.../ale zhanam ich napr. v roznych antikvariatoch,ale nie je ziadna sanca.nikde ich nemaju.ale urcite niekde v roznych archivoch musia existovat.dnes- v zaplave roznych inych hudobnych casopisov-by Popular mohol aspon trosku prispiet k navratom 70.-tych ,resp.80.-tych rokov aspon 1 alebo 2 original stranami...