LiveReportáže

Kapela Mirai dáva Slovensku prvý bozk. Po vypredanom západe pokračovalo ich prvé slovenské turné aj v Košiciach.

Česká kapela Mirai odštartovala 27. apríla svoje prvé slovenské turné. Po Bratislave a Trenčíne sa energickej show dočkal aj východ, kde sa 29. apríla naplnil košický klub Collosseum trochu iným typom ľudí a zvuku, ako zvyčajne. Mirai tu odohrali svoje najväčšie hity, známe najmä v Čechách, no ani Slováci sa mierou náklonnosti ku kapele nenechali zahanbiť.

„Děkujeme, že v tomhle punkovém klubu na nás neletělo rajče nebo vajíčko!“ – týmito slovami ukončil Mirai Navrátil, spevák a frontman kapely Mirai, košický koncert v rámci slovenského turné. Spojenie priestoru akým je klub Collosseum s hudbou kapely Mirai bolo odvážnym kúskom, no v konečnom dôsledku išlo o dokonalé spojenie zdanlivo nespojiteľného, čo vytvorilo prienik nie len medzi Čechmi a Slovákmi, ale aj medzi klubovou atmosférou a vypredanými halami, na aké sú chlapci z kapely Mirai zvyknutí u nich doma. „Pripadalo nám, že v Čechách sme už cez tie dve vypredané O2 arény dosiahli vrchol, a že nás láka dobývať opäť niečo nové, a že máme veľmi radi slovenské dievčatá, tak vyrazíme na výlet a za zážitkami. Aj keď to bola vlastne ešte nedávno jedna zem, tak mi pripadá, že stále je tu pre nás špecifická emócia. Určitým spôsobom sme v zahraničí a, je asi divné, keď to poviem, je to pre nás exotika.“

Viaceré koncerty na slovenskom turné boli vypredané do poslednej vstupenky, v prvých troch mestách sa dokonca objavili aj českí fanúšikovia. Slováci ukázali, že sviežemu zvuku hudby od kapely Mirai sú viac než naklonení. Pre kapelu to bol však povestný krok do neznáma. „Báli sme sa či vôbec niekto príde, čo sa vôbec stane. Videli sme, že väčšina koncertov je vypredaných, tak sme si hovorili či to vypredávajú Česi, alebo sú to skutočne Slováci, alebo čo sa to vlastne deje. Keď sme v Bratislave povedali ľuďom, aby zodvihli ruky, tak tam bolo naozaj 80 – 90 % Slovákov, čo bola pre mňa najviac potešujúca správa. Chodili za nami, že sem-tam tu sledujete aj české programy, české filmy a českú hudobnú scénu, a po desiatich rokoch pôsobenia našej kapely to nejak presiaklo aj sem. Išli sme sa sem pozrieť realite do očí a zistiť, či sa v kontexte našej kapely deje niečo aj na Slovensku.“

Kapela Mirai zažila na Slovensku to svoje „tenkrát poprvé“, pričom počas koncertu prirovnali ich prvé slovenské turné k tomu, že Slovensku dávajú prvý bozk. Začiatočný koncert turné v Bratislave bol podľa ich hodnotenia jeden z najlepších vôbec. Čo robí pre speváka kapely Mirai z klasického koncertu jeden z najlepších?

„Myslím si, že niečo robí tá klubová atmosféra. Dnes som tu v Košiciach povedal, že som schopný prirovnávať koncert v O2 aréne ku koncertom pre pár stoviek ľudí. Ten intímny kontakt s ľuďmi je niečo tak špeciálne, v kombinácii s tým, že pre nás je to poprvé, a keď človek niečo robí po prvýkrát, tak to väčšinou preňho býva poriadne silné. Bolo to určite tým, že ide o prvé slovenské turné, Bratislava bolo prvé mesto, bolo to z našej strany také nevedomé – či to tí ľudia budú poznať, či niekto príde, čo sa stane. A keď sa to zrazu stane, príde tam 90 % Slovákov a spievajú od prvej do poslednej pesničky – v Čechách to očakávame, ale tu sme to vôbec nevedeli, a to je ten dôvod, prečo to pre nás bolo extrémne krásne.“

Playlist turné je vyskladaný z najväčších hitov kapely, a v priebehu dvojhodinového koncertu sa striedajú piesne zo všetkých troch albumov, ktoré kapela vydala v priebehu štyroch rokov. Vydaním druhého albumu Arigato sa zvesti o kapele Mirai začali postupne dostávať aj na Slovensko, no v Čechách si ich tvorba vyslúžila viaceré ocenenia ešte dávno predtým. Rapídny záujem o štyroch chlapcov z Frýdku-Místku si sám Mirai Navrátil nevie vysvetliť.

„Vôbec to nechápem. Ja vlastne vôbec nechápem prečo na naše turné príde 40 tisíc ľudí. Mám z toho obrovskú radosť, extrémne si to vážim a makáme ďalej, pracujeme na novom albume, aby to malo zotrvačnosť. Beriem to tak, že to nie je šprint, ale je to maratón, a ten pravý úspech sme ešte nedosiahli. Ako úspech vnímam to, že niektoré kapely sa držia na scéne 40 – 50 rokov, ako napríklad Olympic. Petr Janda má cez 80 rokov a stále hrá festivaly a stále to niekoho zaujíma, čo je pre mňa pravý úspech – prežil všetky obdobia, úspechy a neúspechy, krízy a stále je populárny.“

Piesne z tretieho albumu Maneki Neko si fanúšikovia v Košiciach spievali od začiatku do konca podobne, ako všetky ostatné. Najnovší album, ktorý vyšiel na jeseň 2021, je v porovnaní s albumom Arigato iný najmä v rozsahu žánrov, ktoré ponúka.

„Album Maneki Neko je extrémne žánrovo farebný a postupom doby sme začali menej riešiť nejakú žánrovosť. Na tom albume sú sem tam nejaké trapové a elektronické beaty, sú tam aj obyčajné pesničky. Tie žánrové nožničky sa roztvárajú viac a viac. Tiež sa nám stala taká zaujímavá vec, že album mixoval človek, asi 23 ročný chlapec, ktorého objavil náš producent. Volá sa Oli Jacobs. Asi polroka po tom, ako nám mixoval album vyhral Grammy za mix albumu Harryho Stylesa. To je vec, ktorá sa asi tak často českej kapele nestáva.“

Na albume Maneki Neko je niekoľko piesní, s ktorými sa poslucháči stotožnia, prípadne ich chytí za srdce nie len téma piesne, ale aj jej hudobné spracovanie. Pre speváka je tou najsilnejšou pieseň Lítej, ktorú venoval na pamiatku svojmu kamarátovi, hudobníkovi a skladateľovi, Davidovi Stypkovi. „S Davidom sme tvorili väčšinu albumu Arigato, je to tiež chlapec z Frýdku-Místku, ktorý vyhral Českého Anděla v roku 2017 rovnako, ako my, vďaka čomu Frýdek-Místek, ako mále mesto v Česku, dobil republiku. Bol to taký môj starší brat, bol o 15 rokov starší než ja a mal som pocit, že som pod jeho ochrannými krídlami. Zrazu človek, ktorý je pre vás dôležitý odíde. Tak som napísal pesničku Lítej, čo je posledná vec na albume Maneki Neko. Možno sa mi niekedy aj ťažko počúva, takže si ju nepúšťam tak často, ale myslím si, že pre ľudí to môže byť silná pieseň. Nemyslím to z hľadiska nejakých čísel a „hitovosti“, ale z hľadiska životného príbehu.“

Mirai znamená v preklade budúcnosť. Rieši kapela Mirai svoju budúcnosť, ciele a dôležité miľníky alebo sa necháva unášať hudobným svetom a tým, čo  prirodzene prináša? „Je to taká kombinácia. Môžeme si niečo naplánovať, ale hudba je o emóciách, pesničky si žijú svojím životom a celé sa to nejak deje. Človek je sám doma v obývačke s gitarou, niečo napíše, a vlastne vôbec nie je schopný domyslieť dôsledky toho, že to raz bude spievať celý národ alebo 30 tisíc ľudí v dvoch O2 arénach. To je také, že sa to asi ťažko plánuje. Ale samozrejme, z hľadiska toho, kedy budeme vydávať album, či pôjdeme tento rok festivaly, či pôjdeme nejaké svoje akcie, alebo či pôjdeme aréna tour, tak to sa plánuje. Myslím si, že je to strašne špecifický svet a biznis. Vy neviete, či si o vás o dva roky neoprú bicykel, a čo sa vlastne bude diať. Snažím sa to plánovať, pretože bez toho to asi nejde, ale som zmierený s tým, že hudba je niečo viac ako my, že ona si žije svojím vlastným životom, a my musíme reagovať na to, čo sa deje, a akým spôsobom sa to celé vyvíja.“

Mnohé kapely sa v posledných mesiacoch tešia z pokoronového návratu na pódiá festivalov a klubov, bez obmedzení a strachu. Kým počas lockdownu, ktorý zažívali Slováci aj Česi, sme mohli väčšinu umelcov vidieť online, Mirai priniesli na československú scénu niečo, čo ich dostalo medzi svetové mená. O ich autokoncerte počas pandémie v ostravských Vítkoviciach písali aj zahraničné médiá.

„Som pyšný na celú našu partiu, že sme boli schopní reagovať extrémne flexibilne na tú situáciu, ktorá nastala. Keď všetci sedeli doma na zadku, tak sme našli cestu, ako priniesť ľuďom kultúru. V dobe, keď boli totálne lockdowny, mali sme zatvorené okresy a nedalo sa nič, tak my sme 15. mája 2020 mali najväčší koncert na svete vôbec. Svojím spôsobom na to obdobie spomínam v rámci koncertu, že sme našli cestu, ako sa k tým ľuďom dostať. Ale samozrejme, keď sa tu stretávame v klube, tu v Košiciach alebo všade inde, tak mi to pripadá, že je to mimo realitu. Nechápem ako veľmi sme žili úplne iný život ešte pred rokom, a pripadá mi to nepredstaviteľné, čo sa teraz deje. Vážim si, že sa svet vrátil do starých koľají, a že to tak už ostane.“

Slovenské turné kapely Mirai pokračuje 5. mája v Nitre a 6. mája v Žiline. Na jeseň sa kapela chystá na turné po českých hokejových halách, kde očakávajú okolo 50 tisíc ľudí. Na jar 2024 sa môžeme tešiť na nový album nahrávaný v Berlíne, na čo nadviaže séria vlastných festivalov, kde budú môcť fanúšikovia stretnúť kapelu aj osobnejšie a mimo vzdialeného pódia. Budúcnosť kapely Mirai je teda určite niečo, na čo sa môžeme netrpezlivo tešiť.

Text a foto: Petra Hartmannová