Sú tomu už tri dekády, čo svet naposledy zasiahla silná generačná vlna. Nástupom Nirvany a celej seattlovskej grunge scény začiatkom deväťdesiatych rokoch sa preformátoval celý hudobný a popkultúrny šoubiznis.
V zásade nešlo o nič nezvyčajné, takéto vlny sa v pravidelných intervaloch objavujú. A s nimi aj reminiscencie na tie staršie vlny. Tak ako sa v deväťdesiatych rokoch dostali do módy šesťdesiate a umelcov, už dávno po smrti, ako Jim Morrison z The Doors, Janis Joplin či Jimi Hendrix, zbnovuobjavilo mladé publikum, tak by sa niečo podobné mohlo odohrať teraz. Časovo to sedí, aj keď forma percepcie hudby sa mení.
Tri dekády tu fakt silná generačná vlna chýbala. Menšie tu, samozrejme, boli. Mení sa to? Zmení sa to práve v dvadsiatych rokoch a môžeme očakávať návrat deväťdesiatok v nejakej podobe?
Možné to je, dokonca pravdepodobné. Vidieť tínedžerky v tričkách Nirvany nie je nič nezvyčajné. Reunion štýlu grunge by nemusel byť prekvapením.
Je tu aj ďalšia vlna, ktorá sa už etabluje na celosvetovú. Akoby sa angloamerický svet vyčerpal, juhoamerické latino a africká world music narazili na svoje limity, tak nová vlna prichádza z Ázie. Kórejský pop, Korean Pop, či skrátene k-pop je vo svete obrovský popkultúrny fenomén, ktorý už objavila aj stredná Európa.
Náznakov o tom, že môže nastať renesancia grunge scény či nábeh k-popu, je veľa.
Tieto nové trendy zachytila aj trenčianska Pohoda, ktorá dlhodobo drží prst na tepe svetovej scény.
Nie na najväčších stejdžoch, nie v najlepších časoch. Ale zachytila.
„Nikdy predtým sme tu neboli,“ povedala pre Moju Muziku Carolina Enríquez, charizmatická frontwomen mexickej kapely Margaritas Podridas.
Tá odohrala na Pohode fantastický set a pre mnohých návštevníkov bola jedným z objavov festivalu. Ich meno sa po vystúpení skloňovalo aj v zákulisí Pohody.
„Bolo tu skvelé. Užili sme si veľa zábavy. V Európe sme prvý raz. Toto bol náš tretí tunajší koncert,“ referovali nám členovia tejto kapely z Mexika. Pred Slovenskom vystúpili v Taliansku, Maďarsku a putovali ďalej do Holandska, Španielska, Nemecka a Veľkej Británie.
Zhnité sedmokrásky – Margaritas Podridas môžeme pracovne označiť ako neogrunge. Od názvu, cez imidž až po hudbobnú produkciu – všetko sedí. Ako sme napísali v reportáži z trenčianskej Pohody, ak ich počuli takí Sonic Youth, môžu ísť spokojne do penzie. Mexičania priznali, že táto dlhoročná seattlovská formácia patrí medzi ich top.
„Ó, áno, milujeme Sonic Youth. Kim Gordon mala koncert v rovnakom meste, v ktorom sme hrali pred pár dňami. Sme fanúšikovia,“ priznala Carolina.
Má 24 rokov, Margaritas Podridas založila ešte v roku 2015. Jej spoluhráči majú od 21 do 24 rokov. V časoch najväčšej slávy grunge na svete neboli.
Svoj štýl označujú ako mix žánrov. Metal, grunge, postpunk, shoegaze, všeličo. A ako sa k tejto hudbe dostali?
Paradoxne, „starými“ kanálmi. „MTV, VH1, hudobné videá,“ vysvetlila líderka „sedmokrások“. Podľa jej slov už na tejto hudbe fičí desať rokov.
Je možné, že Margaritas Podridas môžu byť jednými z priekopníkov novej vlny „grandžu“ vo svete a budeme o nich ešte počuť. No nemusí to tak byť.
Zatiaľ hrali okrem Mexika v USA, kde potiahli turné, ktoré malo aj jednu zastávku v Kanade. Aktuálne sú v Európe.
Aká je vlastne mexická scéna?
„Uf. Je veľmi rozmanitá. Máme veľa kapiel rôznych štýlov,“ hovoria členovia kapely.
„Najviac kapiel je v Mexico City. My sme z menšieho mexického mesta na severe Hermosillo. Veľmi dobrá kapela z Mexico City, ktorú odporúčame, je El Shirota. Prídu v auguste do Európy. El Shirota je mexická jednotka,“ dodala Caroline.
Margaritas Podridas sú inšpirovaní kapelami ako Hole, Nirvana, L7 či zmienení Sonic Youth a ich neogrunge bol aj podľa ohlasov veľkým spestrením Pohody.
„Spoznali sme ich minulý rok a okamžite sme ich chceli. Pozrite si akýkoľvek živý záznam a pochopíte prečo – je to nával energie, aký je ozdobou každého festivalu,“ avizoval túto kapelu organizátor Michal Kaščák a Margaritas Podridas jeho slová do bodky splnili.
Mexickú scénu objavili aj svetové hudobné magazíny.
„Kapely ako Margaritas Podridas, El Shirota, Mengers, Austero, Sgt. Papers, Mint Field, Belafonte Sensacional, Diles Que No Me Maten a ďalší tvoria v súčasnosti jednu z najinšpiratívnejších skladieb a vysielajú sa na staniciach v USA, ako je KEXP,“ napísal Marcos Hassan pre Roling Stone v článku o tom, že v mexickom undergrounde vzniká hlučná a silná alternatívno rocková scéna.
Upozornil ešte na jeden faktor. Reggeaton. Jeho popularita naučila ucho poslucháčov na španielčinu. Carolina pre Rolling Stone povedala: „Myslím si, že ľudia takto môžu počúvať rock v španielčine a nakoniec sa tento zvuk môže stať súčasťou hlavného prúdu.“
Kým z jednej strany zemegule prichádza neogrunge, z inej k-pop.
Jeho nepísaným slovenským ambasádorom je tanečník Oleg Knyazev. Pochádza z Ivanky pri Dunaji, po otcovi má ruské korene (ten sa na Slovensko priženil pred tridsiatimi rokmi), bude mať 21 rokov a k-popu sa venuje už päť rokov.
Na Pohode viedol v NAY Tanečnom dome kurz k-popového tanca.
„Človek by povedal, že je to populárne iba medzi mladou generáciou, ale postupne sa začínajú pridávať aj mladšie a staršie generácie. Je to určite pútavým výzorom. Každá pesnička má svoju choreografiu, zaujímavý videoklip, živé vystúpenia, čo sa úplne tak v americkej či európskej produkcii nevidí,“ povedal Knayzev.
„Je natoľko inkluzívny, že ľudia sa vedia učiť choreografie z pohodlia domova, potom si to voľne tancovať a nemusia chodiť na lekcie a tréningy. Tiež som sa k tomu dostal takto,“ vymenoval ďalšie prednosti k-popu.
Podľa neho táto vlna na Slovensku a nielen tu ešte porastie: „Určite bude pokračovať. Očakávam, že do niekoľkých rokov to bude celosvetový hit. A všetky generácie ľudí si na tom budú fičať a každý si tam nájde to svoje.“
BTS, Black Pink, či Stray Kids patria dnes medzi najväčšie svetové hviezdy k-popu. Knyazev má rád aj ďalších umelcov ako P1Harmony či Seventeen. Sám zakladá tanečnú skupinu, ku ktorej postupne pribudne aj produkčná. K tomu, aby niekto začal tvoriť hudobný kórejský pop mimo Kórei – či už po kórejsky, alebo vo svojom jazyku – podľa neho nedôjde.
Istú exkluzivitu si zachováva práve kórejskou izolovanosťou.
No to, že z toho môže byť obrovská generačná hudobná vlna, je fakt.
text: Scarlet Harová
foto: Dominik Petro