Film

Román pre mužov

Nová filmová komédia podľa scenára a bestselleru Michala Viewegha s Miroslavom Donutilom v hlavnej úlohe.

Počas Veľkonočných sviatkov skončila slovenská časť nakrúcania  novej filmovej komédie Román pre mužov podľa  scenára a literárneho bestselleru najpredávanejšieho českého spisovateľa Michala Viewegha pod taktovkou režiséra Tomáša Bařinu, tvorcu divácky úspešnej komédie Bobule. V týchto dňoch pokračuje II. Časť nakrúcania v Prahe.

Román pre mužov rozpráva príbeh troch súrodencov – Cyrila, Bruna a Anety. Pevné puto, ktoré se medzi nimi utvorilo po tragickej smrti rodičov, keď starostlivosť o výchovu mladšieho brata a sestry prevzal výrazne starší Cyril, prechádza zvláštnou skúškou.  Súrodenci odchádzajú na tradičný výlet do hôr s tieňom neodvratne se blížiacej Brunovej smrti. Výlet, ktorý má být akousi cestou posledných splnených želaní – vrátane tajných erotických fantázií, sa však mení na tragikomickú konfrontáciu  základných hodnôt a životných postojov.

„Pre mňa je to príbeh o charaktere, bohatstve, o moci, o láske, príbeh o nemoci, o rodine. Dá sa tých tém dosadiť za to slovo príbeh veľa. Ale myslím, že podstatné je, že na pozadí štyroch hlavných postáv – myslím tým nás troch súrodencov a ešte mladú striptérku Tali, je vidieť našu dnešnú spoločnosť. A to je cenný poznatok,“ prezradil o filme predstaviteľ Cyrila Miroslav Donutil, ktorý si paradoxne zahral poslednú filmovú rolu vôbec práve v divácky úspešnom Románe pro ženy.

Práve Miroslav Donutil bol už pri písaní scenára hereckou istotou. Pri natáčaní komedie Román pre ženy, naliehal herec na spisovateľa Michala Viewegha, aby napísal pokračovanie, v ktorom by sa jeho vtedajšia postava posunula do centra deja. Namiesto toho však Viewegh vytvoril nový príbeh a postavu Cyrila písal v scenári priamo pre Miroslava Donutila. „Som veľmi vďačný, že mám možnosť zahrať si vo filme opäť trochu inú úlohu“, priznáva herec. „Čo sa týka filmu tak tam naozaj v poslednej dobe prevládali také tie komické figúrky, alebo ľudia jednoduchšieho naturelu, čo v tomto prípade – Románu pre mužov – tak nie je…“.

Úlohu spoločníčky si po veľkom slovenskom castingu v tomto filme zahrá práve režisérmi často obsadzovaná Táňa Pauhofová, ktorá si nakrúcanie v slovenských veľhorách užívala: „Toto je jednoznačne najluxusnejšie filmovanie, aké som zažila a brutálne si ho užívam, aj kvôli tomu, že som zmenila prostredie a som už tri týždne v Tatrách, kde je mojou jedinou činnosťou nakrúcanie, takže nemám množstvo ďalších povinností, ktoré by som musela zvládať, keby som točila v Bratislave. Ešte nikdy som počas nakrúcania nechodila v papučiach do maskérne a kostymérne tak ako teraz, a v prestávkach si mohla ísť oddýchnuť na izbu. Je to sen,  ktorý beriem ako odmenu za všetky moje doterajšie filmové „príkoria“, keď som sa kúpala v Dunaji, skákala voľným pádom z výšky 4000 metrov, alebo nakrúcala milostné scény v snehu pri mínus desiatich stupňoch.“

V knižnom spracovaní sa tento dej odohráva v talianskych Alpách, ktoré boli pre filmové spracovanie nahradené slovenskými exteriérmi. Prečo je tomu tak vysvetľuje producent filmu Rudolf Biermann: „Samozrejme, že mám bližšie k Tatrám, než k talianskym Alpám, kde sa pôvodne odohrával knižný príbeh, takže som rád, že tu môžeme nakrúcať. Aj z realizačného hľadiska je to pre nás omnoho ľahšie, lebo štáb sa tu všade bez problémov dohovorí, čo by bolo v zahraničí neporovnateľne ťažšie. Okrem toho si myslím, že v Taliansku neexistuje taký luxusný hotel s pohľadmi ako je tatranský Kempinski,  a nemajú tam ani Lomnický štít s tou nádhernou atmosférou, akú sme mali počas nakrúcania.“

Nakrúcanie filmu je naplánované na 34 dní, ktoré sú rovnomerne rozdelené  v priebehu marca a apríla medzi slovenské a české lokácie. Vo Vysokých a Nízkych Tatrách filmári pracovali na skutočne zaujímavých miestach:

Lomnický štít – druhý najvyšší štít Tatier, najvyššie obývané miesto v SR

Nakrúcanie na Lomnickom štíte sa z dôvodov nepriaznivého počasia posunulo, a tak sa nakoniec konalo v posledný možný deň, keď mohli filmári iba pre seba vyblokovať lanovku (nemohlo se nakrúcať počas víkendov a sviatkov). Tá ich dopravila do výšky 2 634 metrov. Román pre mužov je tak najvyššie nakrúcaným súčasným česko-slovenským filmom.

Na vyhliadkovom mostíku Lomnického štítu museli technici pripevniť špeciálnu sieť – v jednej zo scén má totiž herečka Táňa Pauhofová za úlohu odhodiť pohár od šampanského a tu bolo potrebné zachytiť práve do pripravenej siete.

Scénu, kde Bruno (Miroslav Vladyka) a jeho spoločníčka Tali (Táňa Pauhofová), strávi noc v apartmáne priamo na Lomnickom štíte napísal Michal Viewegh  až do filmového scenára – knižná predloha túto situáciu neobsahuje. Inšpirovala ho práve skutočná možnosť prenajať si apartmán na druhom najvyššom tatranskom vrchole. Tento apartmán však bol pre potreby filmárov malý, a preto boli interiérové scény nakoniec nakrúcané v hoteli Tri studničky v Jasnej, ale izba bola upravená do vysokohorského štýlu podľa miestnosti na Lomnickom štíte.

Jasná Nízke Tatry – najväčšie lyžiarské stredisko na Slovensku

Vďaka presunom programu z dôvodu počasia sa nakoniec nakrúcanie v lyžiarskom stredisku v Jasnej termínovo stretlo s Medzinárodnými majstrovstvami Slovenska v zjazdovom lyžovaní, a tak sa na zjazdovky museli vojsť bežní návštevníci, filmári, ale aj súťažiaci lyžiari. Preto bolo veľmi náročné skoordinovať uzavretie lanoviek a zjazdoviek tak, aby si štáb a lyžiari navzájom neprekážali.

Hotel Kempinski – tatranský symbol luxusu
Nakrúcanie v hoteli Kempinski na Štrbskom plese bolo dôležité priamo pre dej filmu – režisér Tomáš Bařina chcel Kempinski ako istý symbol luxusu – práve sem pozval sudca Cyril (Miroslav Donutil) svojich mladších súrodencov Bruna (Miroslav Vladyka) a Anetu (Vanda Hybnerová) na týždennú dovolenku.

V hoteli bolo potrebné prispôsobiť program nakrúcania prevádzke s bežnými klientami. V priestoroch wellness bolo teda jedinou alternatívou nakrúcanie v noci. Tiež bolo potrebné bráť ohľad na prevádzku recepcie a prispôsobiť čas nakrúcania do menej frekventovaných hodín. A ako sa v tomto prostredí cítili herci?

„Ja sa v takomto prostredí veľmi pohybovať neviem, doma tam určite nie som, ale pravda je, že by si na to človek veľmi rýchlo zvykol,“ priznává Miroslav Vladyka a dodáva:  „Ani nie tak v tej krásnej izbe, kde sa úžasne spí, ale trebárs v tom nádhernom wellness centre, kde priamo z bazéna pozeráte na vrcholky Tatier, to je nádhera. To sa človek hodí na lehátko pri bazéne, pozerá sa na hory a hovorí si: Sakra, to je teda život! Mňa by asi dlho nebavilo takto žiť, ale nie je zlé občas to  ochutnať.“

Réžia: Tomáš Bařina

Slávnostná svetová premiéra 11.9.2010 Štrbské Pleso

Kinopremiéra v ČR a SR: 23.9.2010

Základné informácie

producent –  IN FILM

koproducent – RWE

distribúcia SR – GARFIELD FILM

scenár – MICHAL VIEWEGH

réžia – TOMÁŠ BAŘINA

producent –  RUDOLF BIERMANN

kamera – TOMÁŠ SYSEL

strih – PETR MRKOUS

architekt – MILAN BÝČEK

kostýmový výtvarník – prof.MILAN ČORBA

umelecká maskérka – Jana RADILOVÁ

majster zvuku – JIŘÍ KLENKA

herecké obsadenie

Cyril – MIROSLAV DONUTIL

Bruno – MIROSLAV VLADYKA

Aneta – VANDA HYBNEROVÁ

Tali – TÁŇA PAUHOFOVÁ

René – JAN BUDAŘ

Šimi – FILIP ČAPKA

recepční – AGI GUBIKOVÁ

Alan – PAVEL ŘEZNÍČEK

Filmy podľa Vieweghových predlôh patria už niekoľko rokov k divácky najúspešnejším titulom. Prvú adaptáciu jeho knihy BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA natočil už pred trinástimi rokmi režisér Peter Nikolaev. Nasledovali VÝCHOVA DÍVEK V ČECHÁCH (r. Petr Koliha, 1997), ROMÁN PRO ŽENY (r. Filip Renč, 2005), ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU (r. Jiří Vejdělek, 2006) a NESTYDA (r. Jan Hřebejk, 2008). Film Báječná léta pod psa bol najnavštevovanejším českým filmom roku 1997. Román pro ženy videlo viac ako 600 tisíc divákov a film získal Českého leva pre divácky najúspešnejší snímok roku 2005. Film Účastníci zájezdu sa stal s takmer 800 tisíc divákmi najnavštevovanejším filmom roka 2006 v ČR. Podľa knihy Povídky o manželství a o sexu natočil Jan Hřebejk v roku 2008 komédiu Nestyda, ktorú v kinách na Slovensku videlo viac ako 100.000 divákov.

Producentom filmu Román pre mužov je Rudolf Biermann, ktorý  je v producentskej úlohe podpísaný pod tromi divácky najúspešnejšími vieweghovskými adaptáciami  – Román pro ženy, Účastníci zájezdu a Nestyda.

redakciu informoval Ján Kakaščík

Prečítajte si

Comments are closed.

Viac:Film