NovinkyFotoreportyRozhovoryReportáže

IMT SMILE ukázali aj v Košiciach, že patria medzi legendy!

Bohatá koncertná sezóna roku 2016 vrcholí. Prešovskí IMT Smile zavítali s veľkolepou šou hiStory aj do Košíc, aby aspoň na chvíľu utíšili predvianočný zhon, ale najmä so svojimi fanúšikmi pred vypredanou halou spomínali na svoju históriu, ktorá výrazne poznačila slovenskú hudobnú scénu.

Keď Ivanovi Táslerovi skrsla myšlienka pripraviť koncert pri príležitosti 20-tich rokov, milo ho prekvapila odozva všetkých muzikantov,  ktorí ho neváhali podporiť a dodali energiu naplniť túto predstavu do reálnej podoby, aj napriek tomu, že sa počas ich hudobnej kariéry na istý čas spoločne cesty rozišli. ,,Vždy som sa cítil dobre v kapele. Nechcel som byť sólista. Zvyknem hovoriť, že som mal vždy šťastie a talent spájať a dať dokopy tých správnych ľudí.“ Prípravy na tak veľký koncertný program kapela nepodcenila, nacvičovala ho v podobnom hangári, kde vznikal napr. aj koncert pre Mariku Gombitovú.  Koncerty podľa kapely neboli o oslave dvadsaťročnice, ale najmä o tom, čo sa za tých 20 rokov stalo. A nebolo toho málo.

dsc05152Aj odozva fanúšikov bola výnimočná. Viac ako 29 000 ľudí neváhalo, a kúpilo vstupenky na 4 koncerty IMT SMILE hiSTORY. Po dvoch bratislavských koncertoch, na ktorých sa publikum výborne bavilo sa na jednom z nich dokonca objavil aj prezident Slovenskej republiky – Andrej Kiska. Aj na Východ čakala výnimočná šou. Do Košíc len samotnú techniku priviezlo 6 kamiónov.

Režisérsku taktovku tohto projektu opäť pevne do rúk zobral Ján Ďurovčík, ktorý šikovným spôsobom priradil dôležité míľniky kapely ku dôležitým míľnikom zo športu, umenia, hudby a histórie. Uznávaný režisér už spolupracuje s kapelou už viac ako 10 rokov, počas ktorých medzi nimi pretrváva aj ľudské spojenie, keďže majú na spoločnom konte viacero úspešných projektov (so Slovenským Divadlom Tanca, Lúčnicou alebo muzikáloch). Detailnosť spracovania šou bola viditeľná už zo začiatku. Okrem LED stien,  poschodového pódia, mnohých efektov dotvorili celkový dojem aj špeciálne ,,dokrútky“, ktoré nahovoril jeden z najvýraznejších mediálnych hlasov, patriaci Michalovi Hudákovi. Ten si počas koncertu spomenul ako mu na dvere radia Flash zaklopali mladici s kazetou, nesúcou hit, ktorý neskôr všetko zmenil.

dsc04667Krátko po 19. hodine sa cela hala vo vytržení dočkala legendárnej kapely v pôvodnej zostave bratov Táslerovcov ako aj pôvodných členov.  Pozvanie prijala Katarína Knechtová, gitarista Peter Bič aj bubeník Martin Migaš, aby spoločne vo veľkom štýle otvorili spomienkovú cestu časom v úvodnom hite Nepoznám z albumu Klik-klak (1996). Opäť si tak po rokoch mohli užiť spoločné hranie na jednom pódiu. V čase keď skladba vznikla mala Katka iba 15 rokov, chodila na prešovské gymnázium (spoločne s  Ivanom), kde sa spoznali vďaka spoločnej vášni k hudbe.

Vďaka IMT Smile Slovensko pozná (dnes už sólovo pôsobiacu)  Katku Knechtovú, ale aj v minulosti úspešnú kapelu Peha. Tá vznikla v roku 1997, kedy sa Katka s Martinom Migašom odpojili, aby mohla vzniknúť nová kapela a slovenskej scéne ponúknuť niekoľko viacero albumov plných hitov ako „V zaseknutom výťahu“, „Diaľkové ovládanie“, „Hlava vinná, telo nevinné“ alebo podľa lídra IMT Smile aj jednu z najkrajších piesni sólovej kariéry Katky Knechtovej – Spomaľ, a mnohých ďalších. Ak by ste jej o tom rozprávali pred dvadsiatimi rokmi, určite by povedala, že takýto úspech je niečo šialené. Dnes je to už fakt.

Úvod patril aj ďalším skladbám ako Ráno z dosky Klik-klak (1996), pri ktorej si už text bez váhania spievala cela aréna. Trpký pocit smutnej doby obsiahli v skladbe Všetko, z albumu: Valec, ale to sa už písal rok 1998, na ktorom spolupracoval pri nahrávaní bicích aj Martin Valihora. Ten si dokonca s kapelou užil aj niekoľko koncertov v kulturákoch, kde na neho zapôsobili plným obecenstvom. V Košiciach taktiež nechýbal.

Výrazným členom kapely bol gitarista Peter Bič, ktorý svoje miesto našiel už v úplných začiatkoch: ,,Všetko to bolo také krásne, také naivné. Išli sme do toho s veľkou chuťou a energiou.“ S kapelou zažil raketový úspech, ktorý ich vyšvihol z garáže na najväčšie slovenské pódia, pričom dnes už bez problémov vypredávajú aj najväčšie štadióny. Jeden z najlepších domácich gitaristov tiež obohatil hudobnú scénu po odchode z IMT Smile, keď v roku 2010 založil Peter Bič Project. O dva roky neskôr s debutovým albumom zažiarili aj vďaka skladbe „Hey Now“, ktorá sa stala hitom aj v zahraničí.

Počas večera odzneli všetky zásadné hity, takže si každý prišiel na svoje.

Vyšší level vystúpeniu dalo aj spojenie hudby a tanca. Konkrétne so Slovenským Divadlom Tanca v čísle Jesus Christ Superstar a Lúčnice v skladbe Niekto ako kráľ, ktoré opäť potvrdilo, že oba elementy umenia majú k sebe veľmi blízko a navzájom sa výborne dopĺňajú. V rámci koncertu sa na javisku objavili aj ďalší členovia z histórie kapely ako gitarista Viktor Špak, Tomi Okres, ale aj bubeník Daniel Šoltis počas skladieb Tajné milovanie a Opri sa o mňa (album Nech sa páči – 2000). Neskôr si strihol bubenícky battle s Martinom Valihorom, počas špeciálnej exhibície.

Domáci Marián Čekovský taktiež spomínal na svoju spoluprácu s kapelou. V skladbe Myslím, že môže byť, už len názvom napovedal, že má stále ku kapele blízko. V dobrej nálade si urobil na stagei s Ivanom dokonca selfie.  Atmosféru chválil aj Ivan Tásler: ,,Ja som mal dobrý pocit. Možno som bol trochu viac uvoľnený ako v Bratislave. Možno aj preto sa mi to páčilo viac.“

Záver koncertu patril spoločnému defilé viacerých hitov ako aj príhovoru Michala Hudáka, ktorý okrem spomínania na minulosť si neváhal neskôr aj s kapelou zaspievať. Čarovnou bodkou bola aj skladba Najkrajšie Vianoce, kde si už za prítomností celej plejády hostí spoločne zaspievali hudobníci, tanečníci aj celá aréna:

Na prichádzajúce sviatky sa teší aj Ivan Tásler, po náročných rokoch plánuje úplný relax: ,,Posledné tri roky boli veľmi intenzívne. Bola to veľká škola. Bola to veľmi príjemná šnúra. Chcem si užiť kľudné rodinné sviatky. Pokoj, vianočná hudba, rozprávky a jedlo.“ 🙂

Budúci rok kapela neplánuje veľké koncerty ako tomu bolo v ostatných rokoch a netlačí ani na vydanie nového albumu. Kapela, ktorá výrazne zmenila slovenskú scénu a neustále prináša niečo nové takto vo veľkom štýle uzavrela koncertnú sezónu roku 2016. A kde sa vidí kapela o nasledujúcich dvadsať rokov? Podľa jej lídra dúfa, že na pódiu, veria tomu, že budú schopní hrať a bude pre koho hrať. A aj my veríme, že sa im tento sen podarí.

KOMPLETNÝ FOTOREPORT NÁJDETE TU!

Autor a video: Martin Laškovský