SÓLSTAFIR priniesol do košického Collosea slzy šťastia aj radosť pre melodické duše!

V nedeľu 24.3.2019 v Košickom Colloseu odohrala svoj jedinečný koncert kapela SÓLSTAFIR. Rockovú a metalovú hudbu doplnilo nádherné ženské sláčikové kvarteto. Keďže spievajú vo svojom jazyku celé Colloseum precítilo hudbu celým vnútrom. Niektorým nechýbali ani slzy šťastia.

SÓLSTAFIR je pôvodom z Islandu. Ich hudba tvorí osobitnú zmes metalu s krásnymi melódiami, pschadelickými momentmi a silného podprúdu klasického rocku,  hard rocku alebo post – rocku .  Vznikla v roku 1995 a do roku 2002 sa trmácala po vydavateľstvách. Jedného dňa si ich všimlo Spikefarm records, vďaka ktorým ešte v tom roku vyšla prvá študiovka „In Blood and Spirit“.

Majú za sebou viaceré albumy (Berdreyminn, Ótta, Í Blóði og Anda (In Blood and Spirit), Svartir Sandar, Köld, Masterpiece of Bitterness). Taktiež ich uznávajú aj rôzny umelci – HAM, Flames of Hell, Duran Duran, Autopsy, Roky Eickson, The Mission, Smashing Pumpkins, Thin Lizzy, či Metallica.  SÓLSTAFIR funguje v zoskupení: Aðalbjörn „Addi“ Tryggvason – gitara, vokály (1995–súčasnosť), Svavar „Svabbi“ Austmann – basová gitara (1999–súčastnosť), Sæþór Maríus „Pjúddi“ Sæþórsson – gitara (2002–súčasnosť), Hallgrímur Jón „Grimsi“ Hallgrímsson – bicie (2015–súčasnosť). Predtým boli súčasťou kapely aj : Halldór Einarsson – basová gitara (1995–1997), Guðmundur Óli Pálmason – bicie (1995–2015) Solstafir lider

Vstup do Collosea začal o 18:30 a fanúšikovia sa nevedeli dočkať kapely. SÓLSTAFIR nemeškal a začali takmer na minútu presne. V pozadí sa premietali videá, ktoré rozhodne dodávali silu a atmosféru celému koncertu. Sláčikové teleso dodalo aj sexepíl. Koncert bol rozdelený na 2 časti. Ako prvú pieseň zahrali Náttmál, ktorú výslovne precítil každý fanúšik vďaka silnému hlasu speváka „Addiho“ Tryggvasona. Spevák sa v prvej časti koncertu neprihováral k publiku. Snažil sa byť čo najbližšie ku všetkým, aby nadviazal správnu energiu a emóciu. Nechýbali známe piesne ako Ótta či Hula.

Po prestávke zahrali Lágnætti . Spevák aj gitaristi boli priateľskí a neopovrhli podaniu ruky s najbližšími v publiku. Ženám ruky aj pobozkali. Solstafir slakyV druhej časti sa rozdávali trsatká. Addi Tryggvason sa prihovoril za celú kapelu a zaspomínali na dobrého kamaráta, ktorý pred rokmi zomrel. Trpel vážnymi depresiami a bol obklopený temnotou. Bol to krásny mladý a usmievavý muž no v Decembri už tú bolesť nemohol cítiť ďalej. Pre neho napísali spomienkovú pieseň s názvom Necrologue. Od všetkých členov SÓLSTAFIRu bol cítiť úprimný smútok. Melódia piesne pôsobila melancholicky, iní zaspomínali na svojich blízkych, ktorý už nie su medzi nami. Pri mikrofóne mal spevák žiarovku, ktorá keď sa rozsvietila pripomínalo to akoby sa „Addi“ modlil pri sviečke. Týmto príhovorom chcel posunúť všetkým ideu, aby sme sa navzájom rozprávali, aby sme bojovali s tým čo nás trápi a nenechali to dusiť v sebe. Ako príhovor, tak aj Necrologue zanechala silnú myšlienku a spevák ju precítil celým telom.

Ďalej nasledovala známa pieseň Fjara. „Addi“  rozveselil atmosféru tým, že od publika čakal, aby kričali keď napočítal do 4. To sa opakovalo dovtedy, kým celé Colloseum nebolo počuť. Na záver SÓLSTAFIR neodišli a nečakali na potlesk. Rovno zahrali jedinečné Goddes of the Ages. Potlesk fanúšikov trval niekoľko minút. Solstafir dav1

Po koncerte bola skupina priateľská a aj so sláčikovým kvartetom prišli medzi ľudí. Fotografie, objatia a krátky  pokec“ s kapelou si cenil každý fanúšik a niektorým nechýbali ani slzy šťastia.

Viacerí fanúšikovia tvrdia, že SÓLSTAFIR patrí medzi unikátne a nezabudnuteľné kapely  tejto doby, ktorú každá melodická duša má počuť aspoň raz za život. S tým možno len súhlasiť.

Autor: Katka Nagyová