NovinkyFotoreportyReportážeKam na koncert?Festivaly

Výročný 10. Brněnský majáles lámal rekordy

V utorok 7. mája 2013 sa prepísala história českých hudobných festivalov oslavami  10.výročia Brněnského majálesu, ktorý do priestorov Výstavišťa prilákal viac ako 30 tisíc milovníkov súčasnej česko-slovenskej hudby.

Deň študentských slávností sa začal už dopoludnia tradične sprievodom s alegorickými vozmi, ktorý sa presúval z Náměstí svobody až do areálu Výstavišťa, kde vrcholili oslavy bohatým programom až do skorých ranných hodín. Študentskému sprievodu do tanca hralo avizované prekvapenie dňa – kapela Horkýže Slíže.

Najlákavejšie česko-slovenské hudobné mená na každom kroku

Obrovský areál, v ktorom sa majáles konal, zvládli organizátori pokryť bravúrne. Každý návštevník si mohol nájsť „to svoje“ na ôsmich stage-och, ktorých nazvučenie sa (na moje veľmi milé prekvapenie) takmer vôbec neprekrývalo. Už v popoludňajších hodinách sa pódiami niesla slovenčina, keď  PARA na Gambrinus Excelent Stage a A.M.O & Band na RedBull Tour Bus Stage otvorili majálesový program. V neskorších hodinách mala slovenská scéna taktiež svoje zastúpenie. Predstavili sa kapely Inekafe, Polemic, Puding Pani Elvisovej či Majk Spirit.

Kto si náhodou našiel trošku času medzi naozaj bohatým a zaujímavým programom najzvučnejších mien ako pohodoví Chinaski, nenápadne nápadní Wohnout, ‚antidepresivní‘ Vypsaná Fixa, elektrizujúci Xindl X, Monkey Business, stage-búrajúci energickí Toxique, chlapčenská tanečná, spevácka a striptérska skupina Mig21, či Charlie Straight, Mandrage …, mohol si vyskúšať rôzne atrakcie, ktoré pre návštevníkov pripravili univerzity a sponzori podujatia.

Keď sa Brno sťahuje na Výstaviště a kradnú sa bubeníci

Betónové „ihriská“ pod pódiami sa začali plniť neuveriteľnou rýchlosťou už okolo štvrtej hodiny poobede, kedy sa diváci rozdelili prevažne medzi dve pódiá: hlavné Mayzus Stage na vystúpenia kapiel Mňága a Žďorp či neskôr Sto Zvířat; a Gambrinus Stage, kde kapela UDG rozskákala do pršiplášťov navlečený zmoknutý dav. Práve chlapci z UDG takmer odohrali zvyšnú polovicu koncertu bez svojho bubeníka Jugiho, ktorý sa vydal na cestu po fanúšikovských rukách až za zvukárom. Nuž, pri rozvášnenom dave zrejme platí staré české rozprávkové – ‚Co peklo schvátí, nikdy nenavrátí‘. Po opakovanom vyzývaní z pódia a zrealizovanej dražbe „když nám vrátíte bubeníka, budeme hrát dál,“ sa však Jugi dostal na svoje pôvodné miesto.

Klusovi počas celého koncertu niečo chýbalo a Kryštof nemal skončiť

Keď už sa dalo areálom doslova predierať len popri plotoch a počet žien v predných radoch sa podozrivo strojnásobil, značilo to jediné – blíži sa vrchol programu. Hostiteľ celého dňa, výborný Jan Kraus, vyhlásil Kráľa a Miss majálesu, ktorých si počas akcie zvolili samotní študenti. Celej vlády sa teda na tento rok zmocnila Mendelova Univerzita.

Po chvíľke napätia sa návštevníci dočkali Tomáša Klusa s kapelou. Počas úvodných pesničiek si Tomáš naordinoval zopár šprintov po vysunutom móle a následne vyhlásil inzerát „..jestlipak někdo neviděl jeho plíce.“ Podľa mňa to, čo naozaj chýbalo, boli skôr topánky ako pľúca 🙂 , no určite si nikde nezabudol svoj povestný zmysel pre improvizáciu, kontakt s publikom a šarmantnú prirodzenosť.

Zopár prídavkov, veľké poďakovania na záver zo strany publika aj kapely a po čase celému Výstavišťu pri premietanej videoprojekcii  búchalo srdce podľa zobrazeného tepu na obrazovke– prichádzala na scénu hlavná hviezda večera – kapela Kryštof, ktorá so sebou priniesla svoju veľkolepú bezkonkurenčnú show z vypredaného jarného Inzerát AgroFert Tour vrátane spoločného fotenia, neustáleho kontaktu s divákmi, balónov, neodhadnuteľného množstva konfiet, pridaného ohňostroju a hlavne vrátane perfektného hudobného podania a nekonečnej dávky energie, ktorú vie celá kapela na čele s Richardom Krajčom počas koncertu odovzdať svojim fanúšikom.

Kryštof je jedna z mála kapiel, ktorých koncerty môžete vidieť aj 5x behom polroka a zakaždým vedia prekvapiť. Tentokrát boli očividne prekvapení aj oni sami – 34-tisícovou účasťou a nekončiacim davom pod ich pódiom. „Tohle je na husinu,“ povedal Richard Krajčo počas pesničky Křídla z mýdla, ktorú nahrali spoločne s Jaromírom Nohavicom. ‚Na husinu‘ bolo evidentne celé vystúpenie súdiac podľa reakcií fanúšikov počas záverečnej pesničky Cesta s efektným ohňostrojom: „Vau! Tohle je prostě… vau!“

Tipujem, že potlesk a burácanie po vystúpení bolo zrejme počuť aj do susedných miest, kapela si ho zaslúžila.

Na ďalších pódiách ďalej prebiehal program až do skorých ranných hodín. Znovu treba oceniť celú organizáciu, ktorú nezaskočil počet zúčastnených a posilnená doprava z majálesu a naň sa zaobišla bez akýchkoľvek problémov. Ostáva už len tešiť sa na budúci ročník a možno prekonať vlastný tohtoročný rekord v návštevnosti.

Komplet fotoreport si môžte pozrieť tu.

Autor: Katarína Orešanská