Rozhovory

Umelá inteligencia má množstvo benefitov. Dúfam, že živé koncerty neovplyvní, hovorí Al Di Meola

Al Di Meola sa aktuálne pohybuje medzi Európou a Spojenými štátmi. Keď nekoncertuje, využíva čas na prácu v štúdiu. Cez víkend zavíta na Open Jazz Fest v Novom Meste nad Váhom, kde odohrá akustický koncert so svojím triom. Pri tejto príležitosti bol k dispozícii na krátky desaťminútový rozhovor. Zastihli sme ho v New Yorku krátko pred ďalšou nahrávacou session v štúdiu.

Na čom momentálne pracujete?

V tejto chvíli sa snažím dokončiť práce na svojom novom štúdiovom dvojalbume. Pôjde o šestnásť čerstvých, vlastných kompozícií. Už to mám hotové tak na deväťdesiat percent. Som už späť v Spojených štátoch, ale ešte v nedeľu som bol v Európe. Keďže som mal mať takmer týždeň voľno, rozhodol som sa ísť domov, aby som pokračoval v nahrávaní. V piatok letím naspäť, aby som sa dostal do Nového Mesta nad Váhom.

V súvislosti s prácami na vašom novom dvojalbume ste sa stretli vo Valencii s Ivanom Lopezom a nahrávali ste s orchestrom v Miláne. O čom teda bude novinka?

Pôvodne som plánoval vydať sólový akustický album, ešte v roku 2020. No vzhľadom na nemožnosť podnikať turné kvôli covidu som skladal omnoho viac hudby než obvykle a povedzme, že som sa do tohto procesu ponoril hlbšie, než zvyknem. Tá situácia mi umožnila dostať sa do takých skladateľských miest, v ktorých som nikdy predtým nebol. Dôsledkom toho je, že zhruba trištvrtina albumu má omnoho veľkolepejšiu produkciu, než som pôvodne zamýšľal. Kompozície idú naozaj do hĺbky. Použil som širokú škálu nástrojov, množstvo rôznych perkusií, v niektorých skladbách aj elektrické gitary. Ako ste spomenuli, v jednom kúsku hosťuje Ivan Lopez a ďalšie tri sú výrazne orchestrálne. A keďže vzniklo 16 nových kompozícií, nebola iná možnosť, než to vydať ako double album. 

Keď už spomíname kompozície, môžu sa poslucháči tešiť na nejaké nové, u vás doteraz nepočuté vplyvy?

No, tie vplyvy sú len výsledkom kulminácie všetkého toho, čomu som dovolil, aby ma ovplyvnilo. Mám na mysli fantastických muzikantov ako Egberto Gismonti z Brazílie a Ralph Towner, obaja títo chlapíci sú úplní machri na gitare aj na klavíri a ich skladanie je na rovnakej úrovni ako ich skvelá hra. Títo na mňa dosť vplývali už od čias, kedy som bol na vysokej škole, ešte v 1974. Potom, samozrejme, hranie v kapele Chicka Coreu, to malo na mňa veľký vplyv, lebo šlo o zoskupenie s veľkým dôrazom na samotnú kompozíciu. Mohol by som sa vrátiť ešte pred tieto časy: som veľký fanúšik The Beatles, takže som veľmi náchylný na kladenie dôrazu na harmónie a melódiu, aj keď skladby samotné sú do veľkej miery hlavne o technickom hraní. 

Na našom koncerte v Novom Meste teda odohráme produkčne menej náročné skladby, keďže tam ideme ako trio. Určite zahráme nejaké nové veci.

Môžete menovať niektoré z týchto nových vecí?

Myslím, že zlatým klincom bude song Ava’s Dance in the Moonlight. A určite to ohlásim ešte pred tým, než ho zahráme. Ďalšia skladba bude mať názov Immeasurable 3. Je to vec vyžadujúca naozaj vloženie sa do nej, s mnohými kontrapunktmi. Je to časť trojdielnej suity. Immeasurable 1 je ústredný diel celej práce. Tú ale hrať nebudeme, pretože je pridlhá. To je síce aj trojka, ale museli sme si vybrať, pretože celé dielo zaberá takmer tri štvrtiny celého albumu. Mal by som spomenúť aj novú skladbu Only For You. Príde aj na kus, v ktorom bude mať Ivan (Lopez) svoj vokálny part. Na samotnom albume bude vokálna aj inštrumentálna verzia a ide o song If You Need Me. Budeme hrať aj staršie veci, možno dve-tri, tešiť sa môžete aj na pieseň od The Beatles. Minimálne jednu, ale snáď aj dve. 

Hudbe The Beatles ste venovali dva albumy, jeden vydal aj klavirista Brad Mehldau. Čím to je, že takým vynikajúcim a technicky zdatným inštrumentalistom príde hudba The Beatles taká chytľavá a zaujímavá?

Je to absolútne prekrásna hudba. Aj keď ide o pop, pre mňa je ich hudba etalónom jednoduchosti, je efektívna v tom zmysle, že ide rovno na vec a ihneď vás zasiahne. Pri The Beatles nikdy nezáležalo na tom, že nešlo o žiadnych virtuózov. Šlo o to, že sa svojou hudbou vedeli dotknúť sŕdc. Je veľmi povznášajúca, radostná. Podľa mňa by nebol svet bez nich taký úžasný. To beriem odjakživa ako fakt. Žral som ich už ako dieťa, bolo to extatické. The Beatles sú dôkazom, že hudba naozaj nemusí byť komplikovaná na to, aby bola skvelá.

Takže ste ich hudbu chceli strochu skomplikovať?

Nuž, musím jej dať moju vlastnú pečať. Chcem do nej doplniť svoje zvraty. Samozrejme, keď sme robili tie albumy, v žiadnom prípade nebol môj úmysel hrať to tak, ako to robili oni. V prvom rade – nespievam. Chcel som, aby to bolo zhudobnené stretnutie The Beatles a Al Di Meolu. O tom by tie platne mali byť.

V súčasnosti mnoho ľudí hovorí o umelej inteligencii. Aký bude mať podľa vás dopad na hudbu? 

Pre hudbu to bude katastrofa a pevne verím, že ju znelegálnia. Už teraz je vo virtuálnom priestore priveľa vecí, ktoré sú skrátka neuveriteľné, či už na pohľad alebo na počutie. AI má potenciál to ešte miliónkrát zhoršiť. Nebudete vedieť, či sa pozeráte na skutočnú osobu, či tú pieseň naozaj hrá tá daná osoba, jednoducho množstvo veľmi negatívnych skutočností vám znemožní byť schopný rozlíšiť pravdu. To je strašné.

Chvalabohu, človeka naživo neoklamete, aspoň teda dúfam, že to tak ostane. Dúfam, že živé koncerty celá tá mánia okolo AI neovplyvní. Ale, aby som len nepôsobil ako nejaký spiatočník – umelá inteligencia má množstvo benefitov na opačnej strane spoločenského spektra. Umožní liečiť niektoré choroby, vyrábať nové lieky a podobné veci ohľadom medicíny.

Úprimne, nemám potuchy, ako to celé funguje, hovorím vám len to, o čom čítam a počujem a polovica z toho je pre ľudstvo extrémne strašidelná. Tá druhá polovica znamená úžasný pokrok v medicíne. Tak neviem. Pre mňa osobne je to hrozivé, najmä z toho dôvodu, že je možné AI ľahko zneužiť. Pozrite sa na vojnu na Ukrajine. Putin sa stal Hitlerom našej generácie, zbrane sú ničivejšie a dnes tak nejak celkovo máme sakramentsky viac dôvodov na obavy, než sme mali v časoch, keď som bol mladý. Vtedy sa veci zdali byť krajšie, úžasnejšie. Napríklad obchody s platňami boli na každom rohu, dnes niečo také už skoro neexistuje, všetko je to o streamovaní, čo pre umelca nie je dobré. Ale musíme vydržať. Musíme pokračovať s tým, čo máme k dispozícii. 

Takže myslíte, že v budúcnosti (povedzme, o 50 rokov) nebudú existovať muzikanti, ktorí by poctivo cvičili na svojich nástrojoch?

Neviem vám odpovedať, lebo o tom nemám dostatočné vedomosti. Neviem, ako veľmi zlé, bude to zlé, a ako veľmi dobré, bude to dobré ohľadom AI, ak mi rozumiete. Potenciál na oba krajné prípady je veľký. Mám v mobile uložené video ako Donald Trump spieva nejakú country pesničku a vyzerá to totálne vierohodne. Je to síce AI, ale neznalý človek by nemal žiadne pochybnosti o tom, že je to ozajstný Trump spievajúci v country kostýme, to napodobnenie je bezchybné. Nemám šajnu, ako to urobili, ale desí ma to. Ak s umelou inteligenciou dokázali teraz vytvoriť toto, čo dokážu o pár rokov?

text: Edo Kopček
foto: aldimeola.com

Tento rozhovor vznikol s podporou SOZA – Slovenský ochranný zväz autorský.

 

Edo Kopček