V Česku a na Slovensku nenájdete veľa muzikantov, ktorí by boli vyťaženejší než pôvodom Prešovčan Jakub Tirčo. V Prahe žijúci výnimočný gitarista sa za dlhé roky na scéne vypracoval aj na výnimočného skladateľa a okrem pôsobenia v dnes už legendárnych Heľeniných očiach si robí skvelé meno aj sólovými albumami a svojou kapelou IONS. Práve tí odohrali 24. a 25. apríla dva koncerty v dvoch najväčších východoslovenských mestách a pri tejto príležitosti sme Kubovi položili zopár pálčivých otázok.
Začneme zhurta – čo nové v kuchyni IONS? Counterintuitive vyšiel v novembri 2023. Hoci to nie je zas tak dávno, informácia o prácach na novom materiáli by potešila zrejme viacerých. Vzhľadom na to, že rok predtým si vydal aj sólový album Alaska, nová hudba sa už od teba pýta.
Zrejme to chcelo chvíľu pauzu po Counterintuitive, pretože až v posledných mesiacoch som začal cítiť akési smerovanie, ktorým by sa hudba IONS na ďalšom albume mohla uberať. Nazbieralo sa nám dosť rozpracovaných nápadov, na ktorých sme ešte spolu nestihli začať pracovať, ale myslím, že už ubehla doba, kedy sme sa po Counterintuitive kreatívne zregenerovali natoľko, aby sme naň nadviazali niečím novým a neopakovali sa.
Mimo toho som rozrobil pomerne veľké množstvo nápadov na sólové albumy, ktoré sa snažím nejak upratať, dokončiť a nájsť im miesto. Niektoré, myslím si, budú skvelým nástupcom Alasky, niektoré sú zase úplne jemné, ambientné a práve v tých som sa za posledný rok dosť našiel. O to ťažšie pre mňa bolo sústrediť sa na niečo tvrdšie pre IONS. Ale myslím, že práve začal vznikať celkom zaujímavý nový materiál.
25. a 26. apríla ste zahrali s IONS dva koncerty – v Prešove na Stromoradí a v košickom Collosseu s Dubničanmi Morna. Kto bol iniciátorom tohto spojenia?
Spolu s Mornou sme zahrali už veľa koncertov a myslím, že máme k sebe žánrovo veľmi blízko. Aj keď s IONS žijeme v Prahe a Bratislave, Prešov a Košice vnímam stále ako domovské koncerty. Nepodarilo sa nám ich však zaradiť do jesenného turné minulý rok, tak nás Morna oslovila, či sa dodatočne nespojíme ešte teraz na jar. Naozaj sa veľmi teším z tejto kombinácie.
Pred necelým rokom ste spojili sily s vydavateľstvom Willowtip Records, ktoré vám pomohlo s vydaním vášho albumu Counterintuitive na dvoj-LP. Willowtip sú známi skôr avantgardnými a experimentálnymi kapelami z extrémneho rangu metalových žánrov. Ako došlo k tejto spolupráci? Plánujete spoluprácu aj do budúcnosti?
S Willowtipom sme podpísali zmluvu na ďalšie dva albumy. Je to určite dosť netradičné, pretože každý, kto pozná Willowtip, ich pozná ako vydavateľstvo s o dosť tvrdším metalom než hráme my. Jeden deň sa nám ozvali, či by sme nemali záujem s nimi spolupracovať a ak sa nemýlim, jediná iná progresívna kapela u nich v tom čase boli kanadskí The Anchoret. Jasona z Willowtipu veľmi zaujal náš album Counterintuitive a ponúkol nám, či ho nechceme znovu vydať cez nich, okrem iného aj na vinyle, čo sa napokon udialo v lete 2024. Samého by ma zaujímalo, či Willowtip plánuje viac takýchto kapiel do budúcna alebo sme iba výnimky.
S IONS ste svojou hudbou už dávno prekročili hranice Česka a Slovenska a okrem legendárneho Brutal Assaultu a ďalších ste si minulého roku zahrali aj na slávnom ProgPower feste v Holandsku. Čo vám táto skúsenosť dala?
Obidva koncerty boli veľmi silné skúsenosti. ProgPower Europe bol niečo, na čo s úsmevom dodnes spomíname. Hrali sme v Holandsku prvýkrát a netušili sme, aké reakcie môžeme od publika očakávať. Nakoniec to bolo najlepšie publikum, aké sme kedy mali. Podobne ako na Brutal Assaulte, na ProgPower sa na niekoľko dní zídu podobne zmýšľajúci ľudia a užívajú si všetky kapely od obeda až do noci. Takže keď sme vyliezli na stage v nedeľu o 15:00, ľudia v našich tričkách nás už čakali a sledovali celý koncert. Brutal Assault bol zase iný v tom zmysle, že to bol utorkový warm-up a hrali sme pred publikom, pre ktoré sme boli asi dosť neznámi. Každopádne bolo to určite najväčšie publikum, aké sme zatiaľ mali.
Aby sme netrochárili, tak tohto roku vás čaká Rock For People, čo je pravdepodobne úplne iné publikum. Vnímaš medzi divákmi na takto dramaturgicky odlišných festivaloch nejaký rozdiel? Prípadne upravujete svoj setlist podľa toho, na akej akcii hráte?
Náš setlist je z veľkej časti dosť podobný, ale máme v ňom sekciu, ktorú obmieňame podľa potreby a chuti. Pri klubových akciách je to trochu náhodné podľa toho, ako to v ten deň cítime, no pri festivaloch sa snažíme približne odhadnúť, aký typ poslucháča tam príde.
Venujme sa teraz chvíľu tebe osobne. Si mimoriadne vyťažený s koncertami so skupinou Heľenine oči, nenudíš sa ani v rámci práce s mixovaním a masteringom hudby iných kapiel, okrem toho nahrávaš sólové albumy, koncertuješ s IONS, stíhaš si robiť výlety do Ázie. Ako sa to všetko dá stíhať? Je to nejaký prísny a nemenný režim, v ktorom sa akýkoľvek výpadok alebo pretiahnutie termínu rovná katastrofe alebo máš aj priestor na ničnerobenie?
Určite nemám prísny režim, ale ničnerobenie ma ubíja. Myslím, že odjakživa najlepšie fungujem pod stresom a čím viac naraz sa toho deje a čím bližšie deadline-u som, tým paradoxne s väčším kľudom to dokážem zvládnuť. Naopak, keď príde čas na dovolenku, väčšinou začiatkom roka, kedy nie sú ani koncerty, neviem úplne vypnúť a po pár dňoch som tam iba nervózny. Neznášam ležať na pláži a nič nerobiť. Potrebujem okolo seba chaos alebo zažívať niečo nové, čo vo veľa prípadoch dovolenka v ázijských mestách spĺňa. Na druhej strane, počas koncertnej sezóny a cestovaní mi na mixovanie a tvorbu ostáva menej času než by som chcel, takže často prehadzujem priority podľa toho, čo najviac horí.
Vo svojej hudbe si veľmi všestranný a pýtať sa na rozdiely medzi IONS a tvojou sólovou tvorbou by už bolo nosením dreva do lesa. Napriek tomu v niektorých pasážach na Counterintuitive sa človek neubráni pocitu, že by sa dobre vynímali aj na tvojich sólovkách a naopak. Podľa čoho sa rozhoduješ, ktorý nápad skončí v songu IONS a ktorý si nechávaš pre seba?
Myslím, že najrozhodujúcejší prvok na koho album skladba pôjde, je, či sa mi zdá nápad už dostatočne inštrumentálne bohatý, aby si vystačil sám o sebe alebo je v ňom priestor na to, aby ho spev ešte viac rozvinul. Často, keď vymyslím melódiu, či už je inštrumentálna alebo spevová, nejak podvedome vycítim, či sa to hodí do kontextu albumu IONS alebo sa viac približuje ku ostatku materiálu na sólový album. Som rád, keď je hudba na jednom albume pomerne konzistentná, takže čím viac materiálu je hotového, tým jednoduchšie je pre mňa zaradiť, kam sa čo hodí.
Existujú pre teba ešte nejaké žánre, ktoré by si chcel do svojej tvorby vložiť a zatiaľ na to nebola vhodná príležitosť? A naopak, existuje v hudbe niečo, pri čom si si stopercentne istý, že sa v tvojej muzike nikdy neobjaví?
Neviem asi úplne povedať konkrétne žánre, ale milujem zvuk indickej hudby. V podstate mám rád každý jeden ich nástroj, ale najmä spôsob, akým hrajú na husliach. Na každý svoj album sa snažím postupne zakomponovať viac a viac živých nástrojov. Najradšej by som mal v každej skladbe aspoň malý komorný orchester. Čo som si stopercentne istý, že sa nikdy neobjaví, teda neviem.
Rozhovor s Jakubom Tirčom prebehol v apríli 2025. 23.mája skupina IONS na sociálnych sieťach oznámila odchod speváka a spoluzakladateľa skupiny Shortyho.
Spoločné vyjadrenie členov IONS:
„Shortyho rozhodnutie plne rešpektujeme a prajeme mu veľa šťastia v ďalších (nielen hudobných) krokoch. Naše cesty sa rozchádzajú v dobrom, preto sme radi, že nás máte stále možnosť vidieť spolu na dvoch posledných koncertoch: festival Rock for People (Hradec Králové, nedeľa 15. júna) a Burn Fest Open Air (Sereď, sobota 19. júla).
Nadviazať na Shortyho prácu vôbec nebude jednoduché ale tešíme sa na túto novú éru kapely. Týmto oficiálne začíname hľadať nového speváka. Ak máte záujem alebo viete o niekom, kto by sa k nám hodil, neváhajte a kontaktujte nás. Budeme veľmi radi.“
Text: Peter Hajdu
Foto: Werdza Photography (titulná), Matthias Kirsch, Flanči photo