Rozhovory

Dorian Sorriaux (ex-Blues Pills) chystá debut. Čo nevie opísať slovami, opisuje hudbou.

Na prvý pohľad splnený sen. Už ako tínedžer ste súčasťou skupiny, ktorá sa stáva prioritou pre jednu z najväčších metalových nahrávacích spoločností. Vaša skupina sa objavuje na titulných stranách hudobných časopisov, zatiaľ čo vy každý deň hráte v inom európskom meste. A takto to ide nepretržite niekoľko rokov. Kto však bol na bratislavskom koncerte Blues Pills v roku 2017, mohol si všimnúť, že pre gitaristu Doriana Sorriauxa to na splnený sen nevyzeralo. Na rozdiel od speváčky Elin Larsson, ktorá intenzívne prežívala každý moment a bola všade, on vyzeral byť v úplne inom svete plnom pokoja. O takmer sedem rokov neskôr, keď bude Dorianovi vychádzať debutový sólový album „Children of the Moon“, začína byť viac než jasné, v akom svete sa nachádzal.

„Ťažko povedať konkrétny dôvod, prečo som odišiel z Blues Pills,“ hovorí Dorian. „Išlo o sled okolností, ktoré tomu predchádzali. Niekoľko rokov sme boli neustále na turné, cítili sme sa pod tlakom a polovica skupiny vrátane mňa bola blízko k vyhoreniu. Ja som mal zároveň potrebu dať voľnosť svojej kreativite a začal som sa venovať sólovému projektu. Vtedy som si uvedomil, že v tejto polohe som šťastnejší. Došlo mi, že je asi správny čas, aby som zo skupiny odišiel.“

Dorianov odchod z Blues Pills bol oznamený v novembri 2018, päť mesiacov po vydaní jeho sólového EP „Hungry Ghost“. V tomto období mal už hotové dostatočné množstvo materiálu na plnohodnotný album a nič nenasvedčovalo tomu, že vydanie debutu sa bude odkladať. „Pracoval som na sólovke, no v jeden moment som si musel dať od hudby pauzu. Akoby som vyhorel. Hrával som len s kamarátmi. Potom prišiel covid a všetko zrazu trvalo oveľa dlhšie. Ja som veľký perfekcionista, veľa času som strávil nad aranžmánmi a nahrávanie a mix tiež trvali dlho. Rovnako nebolo ľahké nájsť správne vydavateľstvo.“

Súhra všetkých okolností napokon vyústila do vyše šesťročného oneskorenia. Poslednou prekážkou v ceste za dokončením debutového albumu bolo nahrávacie štúdio. Pôvodná vízia bola nahrať album čisto analógovo, no pár dní pred samotným nahrávaním bol Dorian nútený nájsť iné priestory. „Mali sme nahrávať v štúdiu, ktoré bolo vybavené kompletne analógovo a malo výbornú techniku, no ukázalo sa, že jeho majiteľ nebol najmilší človek na svete. Zrušil nám nahrávanie len pár dní pred začiatkom. Našťastie kamarát, ktorý mi hrá na debute, nahrával pár mesiacov predtým album so svojou skupinou v inom štúdiu. Nemali síce analógové vybavenie, ale bola tam dobrá atmosféra a milí ľudia, takže sme nakoniec skončili u nich.“

Z EP „Hungry Ghost“ sa na debut dostala len skladba „Need to Love“. Pôvodná verzia, ktorá sa dočkala vlastného videoklipu, dostala v roku 2024 trochu pozmenený šat. „Nahral som ju ešte raz, a tentoraz s kompletnou zostavou,“ potvrdzuje Dorian. „Sú v nej výrazné sprievodné vokály, čo ju posúva na nový level. Túto skladbu mám veľmi rád, mnoho ľudí mi povedalo, že má pre ne špeciálny význam. To je jeden z dôvodov, prečo som ju chcel znova nahrať. Je o sebaláske a závislosti a o nájdení niekoho alebo niečoho, čo budete milovať.“

Celkovo je pripravovaný album „Children of the Moon“ po obsahovej stránke sondou do obdobia, kedy Dorian zažíval existenčnú krízu. Ako mladý muzikant sa kvôli pôsobeniu v Blues Pills presťahoval z rodného Francúzska do Švédska, no teraz stál pred otázkou, či má zmysel zostať v kapele aj v cudzej krajine. Neistota nad budúcnosťou sa zákonite premietla do hudby. „Veľa som premýšľal, hľadal som sa a skladal pesničky. Čo som nevedel vyjadriť slovami, vyjadril som hudbou.“ Práve tieto pocity zhmotňuje v prvom singli „I Believe That You Can Change“, ktorý v sebe nesie nádej na zmenu k lepšiemu.

Aktuálny singel „Sunken Ship“ vyšiel 2.februára. „Je to jediná skladba o zlomenom srdci na albume. Je o strate niekoho, koho ste ľúbili a po rokoch sa k tomu stále vraciate. Ak to naozaj bola láska, stále cítite lásku, hoci prešlo mnoho rokov. Je to jedna z najosobnejších skladieb na albume. Je veľmi minimalistická, len gitara, piano a vokály. Pôvodne nemala byť na albume, chcel som zaradiť inú skladbu, ale počas mixu sa ukázalo, že nie je pripravená, tak som išiel ešte na jeden deň do štúdia a nahral ‚Sunken Ship‘.“

Oproti EP Dorian tentoraz upustil od spolupráce s bývalým spoluhráčom z Blues Pills Zackom Andersonom a jediným spojením s jeho predchádzajúcim pôsobiskom zostal Don Alsterberg, ktorý album mixoval. „Produkoval oba albumy Blues Pills, na ktorých som hral a som veľmi rád, že mi mixoval môj debut. Mal na mňa zásadný vplyv. Je úprimný a naozaj chce, aby každý nástroj slúžil skladbe. Môžete hrať všelijaké technické vyhrávky, ale ak nepomôžu skladbe, je mu to úplne jedno.“

S nahrávaním albumu Dorianovi pomáhalo súrodenecké duo Moundrag. Aj vďaka nim obsahuje nahrávka širšiu paletu nástrojov a zvukov a vytvára dojem kolektívneho diela. Špecifikom je využitie viac než päťdesiatročných nástrojov, ktoré podčiarkujú Dorianovu lásku k hudbe 60. a 70.rokov. „Všetky nástroje na albume majú aspoň päťdesiat rokov. Sú autentické. Staré klávesy boli v štúdiu a pokiaľ ide o gitary, som na ne maniak. Je to moja vášeň. Mám aj pár novších modelov, ale väčšina je stará. Dokonca mám problém hrať na novšie gitary. Nie že by som to nevedel, len mi to nie je prirodzené.“

Pri otázke, čo chce, aby si ľudia z počúvania tohto albumu zobrali, Dorian pohotovo odpovedá: „Pokoj. Svojím spôsobom ide o terapeutickú až psychedelickú cestu mimo náš svet. Možno sa v niektorých textoch nájdu. Hovorím o veciach, ktoré sú bolestivé. Mojím cieľom nie je, aby sa pri počúvaní hudby ľudia vybláznili, chcem, aby našli pokoj.“ Týmto konštatovaním zároveň dokonale vystihuje svet, do ktorého unikal pred rokmi počas koncertov s Blues Pills, a ktorý je pre neho stále aktuálny. Tentoraz si však pre svoj svet zložil výstižnejší soundtrack.

„Children of the Moon“ vyjde 14.júna pod hlavičkou The Sign Records. V týchto dňoch Dorian pracuje na plánovaní turné na podporu albumu.

text: Barbora Stuchlíková
foto: Nikita Gouëzel (titulná)

Barbora Stuchlíková